اخبارخارجی

زلزله ترکیه و جایگاه سیاسی اردوغان

ترجمه ای از گزارش رویترز

آوای سنت : ائتلاف اردوغان همچنان در نظرسنجی های ترکیه پیشتاز است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،علی رغم انتقادات گسترده مخالفان در زمینه نحوه برخورد دولت ترکیه با فاجعه زلزله،نظرسنجی‌های روزجمعه نشان داد حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان پس از زلزله ویرانگر فوریه گذشته تا حد زیادی پایگاه حمایتی خود را در میان رای دهندگان حفظ کرده است.

دو نظرسنجی که درچند روزگذشته منتشر شد نشان می‌دهدکه مخالفان تا حدی به این دلیل که تنها دو ماه مانده به رای‌گیری،نامزد مورد نظرخود را اعلام نکرده و برنامه مشخصی برای بازسازی مناطق زلزله‌زده ندارد،حمایت جدیدی به دست نیاورده‌اند.اوزرسنجار،رئیس شرکت نظرسنجی متروپل به رویترز گفت:زلزله آنقدر که مخالفان انتظارداشتند دولت را تضعیف نکرد.

داده‌های نظرسنجی انجام‌شده توسط شرکت وی نشان می‌دهد درصورتی که انتخابات به زودی برگزار شود،ائتلاف اردوغان با وجود از دست دادن چنددرصد از محبوبیت، درمقایسه با ژانویه گذشته،پیشتاز است.

دو زمین لرزه شدید در ۶ فوریه جنوب شرقی ترکیه را لرزاند و بیش از ۴۵۰۰۰ نفر را کشت و بیش از یک میلیون نفر را آواره کرد.

این بدترین فاجعه ای است که در تاریخ مدرن این کشور رخ داده است.علیرغم وجود سوالاتی درمورد امکان رای گیری درمناطق زلزله زده،اردوغان چهارشنبه گذشته اعلام کرد که انتخابات ۱۴ می برگزار می شود.

بلافاصله پس از زلزله،گزارش‌هایی در رسانه‌های مخالف منتشر شد مبنی بر اینکه تیم‌های جستجو ونجات دولتی، از ظرفیت خود به خوبی استفاده نکرده ودر اعزام پرسنل به مناطق آسیب‌دیده کند عمل کرده اند، آنها همچنین از کم توجهی به استانداردهای ایمنی ساختمان توسط دولت انتقاد کردندکه به گفته آنها باعث فروریختن ساختمان حتی منازل مسکونی جدید شده است.

اردوغان علناً در روزهای اولیه پس از فاجعه به شرایط نامناسب کشور،مشکلات را پذیرفت،اما از مدیریت بحران توسط دولتش دفاع کرد.محمد علی کولات،رئیس شرکت نظرسنجی MAK گفت:اردوغان به سرعت متعهد شد تا خانه‌ها را بازسازی کند،قولی که احتمالاً به او کمک می‌کند تا حمایت رای دهندگان را حفظ کند.

وی گفت: بررسی های انجام شده پس از زلزله نشان می دهدکه درصد حمایت از ائتلاف اردوغان با حزب حرکت ملی حدود ۴۰ یا ۴۱ درصد بوده است.نظرسنجی دیگری که توسط شرکت تحقیقات اقتصادی استانبول بین ۱۶ تا ۲۰ فوریه با مشارکت ۲۰۰۰ نفر انجام شد، نشان از افزایش جزئی ۰.۱ امتیازی درمیزان محبوبیت اردوغان نسبت به ژانویه گذشته داشت.

۳۴ درصد از شرکت کنندگان دراین نظرسنجی که گزارش ترکیه نام داشت،گفتند: پیمانکاران ساختمانی مسئول خسارات زلزله درترکیه هستند و ۲۸ درصد دولت را مسئول می دانند.اوزر سنجار،رئیس شرکت نظرسنجی متروپل،گفت که رای دهندگان طرفدار حزب عدالت و توسعه به طور عمده پیمانکاران را مسئول این فاجعه می دانند.

تورم بیش از حد ترکیه و فقر فزاینده این کشور،محبوبیت اردوغان را درسال گذشته کاهش داد،اما او از آن زمان توانست با افزایش حداقل دستمزد و اقداماتی برای تسهیل بازنشستگی پیش از موعد،دوباره حمایت خود را به دست آورد.

نازیه اونورکورو،محقق گروه تحقیقاتی “تیم”گفت:پس از زمین خوردن اولیه،ما شاهد تغییردولت به سمت استفاده از زبان گفتمانی هستیم که بیشتر مردم را متحد می کند.

اوافزود: دولت موفق شده است این مفهوم را ایجاد کند که به بهبود زخم ها کمک می کند،به نظر می رسد این امر به حمایت از موضع اردوغان در نظرسنجی ها کمک کرده است.زیرا نظرسنجی انجام شده توسط “تیم” با شرکت ۱۹۳۰ نفر در ۱۹ و ۲۰ فوریه نشان داد که ائتلاف او با حزب حرکت ملی پس از زلزله،سطح حمایت را در ۴۴٪ حفظ کرده است.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن