اخبارخارجی

سخنگوی وزارت آموزش طالبان : جلسات برای بازگشایی مدارس دخترانه ادامه دارد

آوای سنت : سخنگوی وزارت آموزش طالبان درباره بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان به فارس گفت: جلسات فشرده در این حوزه جریان داشته و ما امیدواریم که هرچه زودتر این مشکل رفع شود.

«عزیز احمدرایان» سخنگوی وزارت آموزش گفت: در حال حاضر ۱۰ میلیون دانش‌آموز در افغانستان مشغول تحصیل بوده و طالبان تلاش دارد با گسترش مراکز سوادآموزی، مدارس دینی و برگزاری کلاس‌های محلی هیچ کودکی از تعلیم و تربیت محروم نماند.

رایان افزود: «ما در حال تلاش هستیم تا در شهرستان‌های مختلف و مناطق دورافتاده نیز مدارس ابتدایی تشکیل شود تا هیچ کودکی از تحصیل محروم نشود.»

این در حالی است که پیش از این اعلام شده بود که بیش از ۳.۵ میلیون کودک در افغانستان از تحصیل محروم هستند و هنوز آمار رسمی بعد از تحولات اخیر در افغانستان از میزان کودکان محروم از تحصیل منتشر نشده است.

وی در ادامه گفت که بر اساس آمارهای وزارت آموزش ۱۰ میلیون نفر در سراسر افغانستان در حال فراگیری علم هستند و طالبان تلاش دارد تا با تدوین برنامه‌های منسجم تمام کودکان از تحصیل بهره بگیرند.

سخنگوی وزارت آموزش طالبان همچنین درباره پرداخت حقوق معلمان نیز گفت: «حقوق ۷ ماه معلمان از سوی حکومت پرداخت شده و قرار است دو ماه آینده نیز این حقوق با همکاری یونیسف پرداخت گردد.»

رایان در مورد بازگشایی مدارس دخترانه نیز گفت: جلسات فشرده در این حوزه جریان داشته و ما امیدواریم که هرچه زودتر این مشکل رفع شود.

سخنگوی وزارت آموزش طالبان در حالی این اظهارات را مطرح کرد که پس از گذشت ۹ ماه از استقرار دولت جدید در افغانستان، دختران بالاتر از کلاس ششم از رفتن به مدرسه در این کشور محروم هستند.

این تصمیم طالبان با واکنش‌ها و انتقادات داخلی و بین‌المللی بسیاری مواجه شد. به‌طوری که چندی پیش سرپرست وزارت آموزش طالبان اعلام کرد که این گروه برای بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان از سوی جهان تحت فشار است.

طالبان برای چندمین بار است، که وعده بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان را می‌دهد و با گذشت ماه‌ها هنوز بر تعهد خود در قبال دختران افغانستان عملی نکرده است.

ناظران بین‌المللی با اشاره به دوره قبلی حکومت طالبان مبنی بر وعده‌هایی درباره وضعیت زنان و دختران در این کشور عمیقا ابراز نگرانی کرده‌اند.

پیش از این مقامات گروه طالبان به جامعه جهانی تعهد داده بود، که با آغاز سال جدید تعلیمی در افغانستان (اول فروردین) مدارس دخترانه را باز خواهند کرد.

به‌تازگی نیز گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل متحد در جریان سفر خود به کابل با ابراز نگرانی از وضع محدودیت‌های برای زنان در افغانستان، خواستار بازگشایی هرچه زودتر مدارس دخترانه در این کشور شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن