اخبارخارجی

شکست آمریکا در نبرد ذهن ها و قلبها

آوای سنت : در راستای دیپلماسی پیوند عمومی، آمریکا دهه‌ها پیش نبردی را برای به دست آوردن ذهن و قلب افکار عمومی عمومی جهان آغاز کرد. اما تناقض در سیاست‌ها، مواضع، مداخلات وصف‌بندی‌های دولت‌های مختلف آمریکا منجر به شکست این دیپلماسی شد

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، یکی دیگر از دلایل شکست آمریکا، سیاست‌ این کشور در حمایت از رژیم‌های ظالم در خاورمیانه ، خاور دور ، آفریقا و آمریکای لاتین بود ، حمایت و تأمین مالی تجاوزات اسرائیل علیه کشورهای عربی و اسلامی و به ویژه جنگ های آمریکا در دو دهه گذشته در افغانستان و عراق و تداوم تجاوزات آن به سوریه، عراق و یمن نیز از دلایل اصلی شکست آمریکا در نبرد به دست آوردن ذهن و قلبهاست

آمارها می گوید آمریکا از زمان انتقام از القاعده به سبب حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، صدها هزار عرب و مسلمان را در۷ کشور مسلمان کشته است.

تصمیم نژادپرستانه بی سابقه ترامپ دراولین روز ریاست جمهوری اش در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷، درباره ممنوعیت ورود اتباع ۷ کشور عربی و مسلمان به آمریکا تکان دهنده و منزجرکننده بودکه خشم گسترده ای را درآمریکا وجهان برانگیخت!

بایدن در اولین تصمیم خود به عنوان رئیس جمهور در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ ممنوعیت ورود مسلمانان از این هفت کشور را لغو کرد . ترامپ با سرکشی و تحریک و قیحانه اعلام کرد که در صورت پیروزی، ممنوعیت ورود مسلمانان و اعراب آن کشورها به آمریکا را تکرار وهمچنین ورود آوارگان غزه را لغو خواهدکرد . آمریکایی ها بارها گفته اند که مسائل سیاست خارجی را دنبال نمی کنیم و به آنها اهمیت نمی دهیم و بعد احمقانه می پرسند: چرا دیگران و اعراب و مسلمانان از ما متنفرند؟

روابط ویژه با اسرائیل، زمانی عملی می شود که دولت‌های آمریکا وکنگره برای حمایت از اسرائیل و تأمین پوشش سیاسی و نظامی و حمل و نقل هوایی با یکدیگر رقابت می‌کنند، درست مثل نیکسون و حمایت از اسرائیل در جنگ اکتبر ۱۹۷۳ علیه مصر و سوریه، که بایدن از زمان تجاوز و جنگ نابودی اسرائیل علیه غزه برای ماه‌ها آن را تکرار کرده است. او به نقطه ای رسید که از حق وتو برای جلوگیری از توقف جنگ استفاده کرد تا زمانی که حماس شکست بخورد ، گروگان ها آزاد شوند ، غزه مهار شود و منبع تهدید کننده امنیت اسرائیل نباشد ، اینها اهدافی است که توسط نتانیاهو و تندروهای راست افراطی در افراطی ترین دولت او در تاریخ درگیری اعراب و اسرائیل تعیین شده است.

شکی نیست که اسرائیل و ایالات متحده ، همراه با بریتانیا ، آلمان، فرانسه وسایر کشورها، از دیرباز درباره اهمیت احترام به حقوق بشر و حقوق بین الملل سخنرانی کرده اند. بنابراین همانطور که در استدلال تیم حقوقی آفریقای جنوبی درماه گذشته در دادگاه بین المللی لاهه توضیح داده شد، اسرائیل با نقض قوانین بین المللی بشر دوستانه و قوانین بین المللی، کشتار، وحشیگری، نابودی و ارتکاب جنایات جنگی و نسل کشی  علنی، نفاق خود را برملا کرد.

آمریکا از سال ۱۹۴۸ همیشه در کنار اسرائیل ایستاده است و به سرعت اولین کشور در جهان بود که آن را در سال ۱۹۴۸ در دوران ترومن به رسمیت شناخت. اسرائیل همچنین از سال ۱۹۴۹ با دریافت صدها میلیارد دلار و با میانگین سالانه ۳.۸ میلیارد دلار،بیشترین کمک های مالی را از آمریکا دریافت می کند،از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر،بایدن ۱۴.۳ میلیارد دلار برای حمایت از اسرائیل در جنگ با غزه اختصاص داده است.

نتیجه یک نظرسنجی که توسط مرکزعربی مطالعات سیاسی قطر انجام شد شگفت آور نبود.

در این نظرسنجی که از ۱۲ دسامبر ۲۰۲۳ تا ۲ ژانویه انجام شد۸۰۰۰ نفراز ۱۶ کشور عربی شرکت کرده بودند، دو سوم پاسخ دهندگان در ۱۶ کشورعربی عملیات طوفان الاقصی را مقاومت مشروع می دانند و ۹۲ درصد مسئله فلسطین را مسئله همه اعراب می دانند. این یک رکورد بی‌سابقه است و برخلاف روایت (دروغینی) است که سال‌ها در شبکه‌های اجتماعی با این هشتگ تبلیغ می‌شود: فلسطین موضوع من نیست!!

اکثریت نیز معتقدند که عملیات طوفان الاقصی یک دستور کارخارجی نبود و ۸۹ درصد نیزبه رسمیت شناختن اسرائیل و عادی سازی روابط دولت های خود با این رژیم را رد می کنند! ۹۴ درصد دراین نظرسنجی موضع ایالات متحده در حمایت از تجاوزات اسرائیل را «بد» و «بسیار بد» می دانندکه نشان دهنده فروپاشی کامل جایگاه ایالات متحده است. نظرسنجی همچنین کاهش محبوبیت و رضایت رای دهندگان عرب و مسلمان آمریکایی از رئیس جمهور بایدن را به دلیل حمایت نامحدود ازتجاوز اسرائیل به غزه با حمایت وتسلیحات دولت وی نشان می دهد.درحالی که ۵۹ درصد از آمریکایی های عرب تباردر انتخابات ۲۰۲۰ علیه ترامپ به بایدن رای دادند، اکنون آنهایی که اعلام کردند در انتخابات آتی به بایدن رای خواهند داد به ۱۷ درصد کاهش یافته است ورهبران عرب و مسلمان از ملاقات با مشاوران بایدن خودداری کردند

آیا فقط اشاره ای گذرا مبنی بر راه حل دو کشوری و انتقاد از جنگ اسرائیل برای بایدن کافی است؟ این اقدام برای بهبود فروپاشی جایگاه ایالات متحده و افزایش سطح خشم و نارضایتی از موضع دولت بایدن و شخص او در افکار عمومی عرب و اسلامی کافی یا قانع کننده نیست.

سراب و توهم راه حل دوکشوری که بایدن و رهبران حزبش و اخیراً معاونش کامالا هریس در کنفرانس امنیتی مونیخ مطرح کردند، محقق نخواهد شد. به همین دلیل است که آمریکا همچنان در نبرد ذهنی و قلبی در میان ملت‌های عربی و اسلامی و در میان مردمان آزاده که بی‌عدالتی ، اشغالگری، معیارهای دوگانه و نفاق را رد می‌کنند ، شکست خواهد خورد!

اصل خبر را اینجا مشاهده نمایید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن