اخبارداخلی

ضرورت توجه به مشکلات معیشتی پرستاران

آوای سنت: رئیس خانه پرستار کردستان بی توجهی مدیران علوم پزشکی کردستان نسبت به حقوق و مزایای پرستاران بیمارستان این استان را مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش آوای سنت، علی اشرف رحمان پناه با اشاره به گرفتار شدن شهروندان و کادر درمان کردستان در پیک پنجم کرونا اشاره کرد و گفت: متاسفانه با توجه به ضعف مدیریت و سوء مدیریتی که در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کردستان وجود دارد، طی سال های اخیر استخدامی های این دانشگاه از حوزه پرستاران سهمی نداشته و ما امروز با کمبود شدید نیروی متخصص در این حوزه مواجه هستیم.
با توجه به بحرانی که جامعه را با شیوع ویروس کرونا درگیر کرده است، روز به روز تعداد بیماران بستری در بیمارستان ها افزایش می یابد و علیرغم بالا رفتن ظرفیت تخت های بیمارستانی، تعداد پرسنل درمانی و پرستاران درگیر با ویروس کرونا هیچ گونه افزایشی نداشته است.

وی افزود: تا پیش از همه گیری ویروس کرونا در هر شیفت کاری در بخشی مانند آی سی یو برای ۱۰ تخت موجود در بیمارستان ۵ یا ۶ نفر نیروی کاری داشتیم، اما امروز با توجه به افزایش ظرفیت تخت های آی سی یو به ۱۲ تخت یا بیشتر، نه تنها نیروی کاری افزایشی نداشته، بلکه با کاهش نیز مواجه بودیم و فشار بسیاری بر نیروی کادر درمان ما در بیمارستان ها وارد می شود.

کادر درمان بیمارستانی به ویژه پرستاران فشار کاری بسیاری را تحمل می کنند و در کنار این مسئله شاهد بی عدالتی هایی در زمینه پرداختی ها هستند به طوری که اکثر آنها از دی ماه سال گذشته تا امروز هیچگونه اضافه کاری، حق شیفت و یا کارانه ای دریافت نکرده اند. جالب آنکه نیروهای بخش هایی مانند حوزه های مدیریتی و اداری هر ماه اضافه کار و پاداش های مختلف می گیرند.

رحمان پناه شیوه برخورد با پرستاران را افت روحیه کاری در آنها خواند و یادآور شد: کادر درمان علاوه بر فشار مضاعفی که بر اثر شیفت های کاری طولانی تحمل می کنند، فشار ناعدالتی ها را نیز تحمل می کنند که بدون شک این تبعیض ها در روحیه آنها اثر گذار است با همه این احوالات هیچ یک از کادر درمان و پرستاران در انجام وظایف محوله خود در حوزه مقابله با کروناکوتاهی نکرده و با تمام توان از جان خود مایه گذاشته اند.

مسئولان به وقت سخنرانی از پرداخت کارانه و حق کرونا به پرستاران دم می زنند حال آنکه که چندین ماه است این حقوق ها پرداخت نشده و اگر هم پرداختی صورت بگیرد به ازای هر ماه مبالغی بین ۵۰ تا نهایتا ۲۰۰ هزار تومان به پرستاران تعلق می گیرد که نسبت به پاداش و اضافه کاری هایی که در سطح مدیریتی دریافت می شود رقم بسیار ناچیزی است.

رئیس خانه پرستار استان کردستان ادامه داد : در حال حاضر کلیه بخش های بیمارستان های کردستان و کادر درمان و پرستاران درگیر کرونا هستند و کادر درمان دیگر بخش ها را به بخش های کرونایی منتقل کرده اند. همین امر باعث شده تا سایر بخش های بیمارستان با کمبود نیرو مواجه شوند و از طرف دیگر موضوع کرونا با تخصص نیروهای بخش هایی مانند قلب و عفونی همخوانی ندارد.

حال کردستان در بحران پیک پنجم کرونا خوب نیست و ما نیازمند اقدام فوری در حوزه محدودیت های ترددی، رعایت پروتکل های بهداشتی، نظارت بر وسایل نقلیه و امکان عمومی و اقدام سریعتر در امر واکسیناسیون و حمایت از کادر درمان می باشیم. کردستان در بحران شدید و بی سابقه کرونا به حال خود رها شده است و هیچ محدودیت و نه نظارتی بر امکان و وسایل نقلیه عمومی وجود ندارد.

همزمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان از فوت تعداد هفت نفر طی بیست و چهار ساعت گذشته خبر داد. با شکسته شدن رکورد بستری ها در کردستان، تعداد فوتی های این استان از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تا به اکنون به هزار و ششصد و چهل و هفت نفر رسیده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن