اخبارخارجی

ترامپ: از همان اول نباید به خاورمیانه می رفتیم

آوای سنت : رئیس جمهور سابق آمریکا می گوید به غیر از اینکه لشکرکشی به خاورمیانه از اساس اشتباه بوده است، بار مسئولیت همه اشتباهات در روند خروج مفتضحانه از افغانستان، به دوش دولت بایدن می افتد.

به نقل از نیویورک پست، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا می گوید برنامه خروج نظامیان این کشور از افغانستان با یک منطق کودکانه تدارک دیده شد که کنایه ای است به ضعف مدیریت جو بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا.

درحالیکه مقامات بلندپایه پنتاگون طی جلسه استماعی که روز گذشته در کنگره برگزار شد؛ این حقیقت را فاش کردند که بایدن به توصیه آنها مبنی بر حفظ دست کم دو هزار و ۵۰۰ نظامی در افغانستان گوش نداده، ترامپ در بیانیه ای، گفت: خروج نامنظم از افغانستان که به طور شرم‌آوری با بی‌کفایتی انجام شد؛ هیچ ربطی به دولت های قبلی یا حوادث رخ داده در ۲۰ سال گذشته ندارد (به‌غیر از اینکه از اول هم نباید به خاورمیانه می‌رفتیم!).

وی ادامه داد: علت اصلی این خروج وحشتناک این بود که نیروهای نظامی قبل از شهروندان آمریکایی و البته ۸۵ میلیارد دلار تجهیزات نظامی پیشرفته ای که در افغانستان رها شد؛ از این کشور خارج شدند. این خروج محصول یک ذهنیت نابالغ بود و فقط دولت بایدن مسئول آن است.

ترامپ همچنین با اشاره به تشکیل کمیسیونی برای رسیدگی به پرونده حمله به کنگره در روزهای پساانتخاباتی ۲۰۲۰، گفت: کنگره باید یک «کمیسیون خروج فاجعه‌بار از افغانستان» تشکیل دهد تا بفهمد کجای کار ایراد داشت، چرا این همه پول به شکل سلاح و تجهیزات نظامی برای استفاده طالبان جا گذاشته شد تا به کشورهای دیگر فروخته شود.

بایدن مدعی شده که به دلیل توافقی که دولت ترامپ با طالبان داشت، چاره ای جز خروج شتاب زده از افغانستان نداشته حال آنکه ترامپ و طرفدارانش می گویند ایراد اصلی به نحوه مدیریت این طرح است که اگر به آنها واگذار می شد؛ اوضاع این گونه پیش نمی رفت و به قیمت از دست رفتن اعتبار آمریکا تمام نمی شد

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن