اخبارخارجی

عمران خان باید با طالبان تعامل کرد

سخنان نخست وزیر پاکستان درباره اشتباه راهبردی آمریکا

آوای سنت : نخست وزیر پاکستان با تاکید بر اینکه پیروزی آمریکا در جنگ افغانستان غیرممکن بود نوشت که این کشور برای پوشاندن محاسبه غلط راهبردی‌اش در افغانستان تفصیرها را به گردن پاکستان می‌اندازد.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان در نوشتاری برای  واشنگتن پست آورده است: ” امروز در حالی که افغانستان در یک تقاطع قرار گرفته ما باید برای پیشگیری از یک جنگ خشونت آمیز دیگر در آن کشور به جای تکرار بازی اتهام زنی گذشته چشم به آینده داشته باشیم.

از سال ۲۰۰۱ مکررا هشدار دادم که پیروزی در جنگ افغانستان غیرممکن است و افغانها با توجه به تاریخشان هرگز حضور طولانی مدت نظامی خارجی‌ها را قبول نخواهند کرد.

حتی یک طرف خارجی نظیر پاکستان هم نمی‌تواند این واقعیت را تغییر دهد. نباید پاکستان را از بابت نتیجه جنگ در افغانستان و شکستهای آمریکا مقصر دانست و باید با هدف اجتناب از یک درگیری دیگر به جای چسبیدن به بازی اتهام زنی به آینده چشم دوخت.

مطمئنا پاکستان را نمی‌توان از بابت این حقیقت که بیش از ۳۰۰ هزار نیروی امنیتی به خوبی آموزش دیده و تجهیز شده افغانستان دلیلی برای جنگیدن با  نیروهای مجهز به سلاح های سبک طالبان نیافتند، مقصر دانست. مشکل زیربنایی، ساختار دولتی در افغانستان بود که از دید افغانهای عادی فاقد مشروعیت تلقی می‌شد.

در افغنستان فقدان مشروعیت یک جنگ طولانی خارجی‌ و وجود یک دولت فاسد و بی کفایت که به عنوان عروسک خیمه شب بازی و بی اعتبار،‌ به ویژه از سوی روستاییان افغان،‌تلقی می‌شد، وضعیت را پیچیده ساخت.

یک رویکرد واقعگرایانه‌تر این بود که خیلی قبلتر با طالبان مذاکره صورت می گرفت و می‌شد به این ترتیب از شرمساری سقوط ارتش افغانستان و دولت غنی جلوگیری کرد.
اکنون کار دست این است که دنیا وارد تعامل با دولت جدید افغانستان با هدف تضمین صلح و ثبات شود. رهبران طالبان در صورت اطمینان پیدا کردن از دریافت کمکهای انسانی مداوم و کمکهای مورد نیازشان برای اداره موثر دولت دلیل و قابلیت خیلی بیشتری برای پایبندی به وعده‌هایشان پیدا خواهند کرد.”

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن