تربیت فرزندانزن و خانواده

شبکه های اجتماعی و خلاء های آموزشی

گفتاری از دکتر آرش شهابی استاد دانشگاه

آوای سنت: مدرس اهل سنت دانشگاه استفاده از شبکه های اجتماعی را جزء جدایی ناپذیر زندگی بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان خواند و راهکارهای وابستگی کمتر به این فناوری را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، دکتر آرش شهابی در بررسی موضوع دو سال تعطیلی متوالی مدارس به دلیل همه گیری بیماری کرونا با اشاره به این مطلب که طی دهه های گذشته استفاده از رسانه های اجتماعی به شکل معناداری افزایش یافته است، گفت: با پیدایش شبکه های اجتماعی، استفاده از این امکانات جزء جدایی ناپذیری از زندگی بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان شده است و بر کلیه جوانب زندگی آنها از جمله میزان مطالعه، عملکرد تحصیلی و سایر مهارت های تحصیلی تأثیر مستقیم گذاشته است. از بین رفتن زمان، مکان و نقش بیشتر فضا در دنیای مجازی، تجلی آشکاری بویژه در امر آموزش دانش آموزان دارد و لذا افراد در مواجهه با این فضای دوم، بنیان های هویت خود را متزلزل دیده و دچار تردید و اضطراب می شوند.

وی فعالیت در شبکه های اجتماعی مجازی در فرایند آموزشی را دارای تأثیرات مثبت و منفی خواند و افزود: امروزه اکثریت مخاطبان شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از مهم ترین ارکان فضای مجازی، نوجوانان هستند. در این مرحله از زندگی، نگرش ها و رفتارهای اجتماعی نوجوانان مشخص می گردد و شبکه های مجازی می توانند رشد اجتماعی آنان را تحت تأثیر قرار دهند، چرا که این شبکه ها از طریق ایجاد گروه های اجتماعی در فضای مجازی، سبب تبادل اطالعات آموزشی و غیره بین این افراد می شوند که این موضوع می تواند بر دانش اجتماعی افراد نیز اثر بگذارد.

بدون شک در شرایطی که اجتماع یادگیری در مدرسه شکل پیدا نکرده و آموزش به صورت غیرحضوری دنبال می شود، توجه به رشد و توسعه مهارت های فراشناختی برای شکل دادن به یادگیری فعال، ضرورتی انکارناپذیر است. به عبارت دیگر تنها از این مسیر یعنی آموزش از طریق شبکه های مجازی است که می توان امیدوار بود که آموزش در خانه به معنای توقف تربیت مدرسه ای نباشد. با پیدایش شبکه های اجتماعی، استفاده از این شبکه ها جزء جدایی ناپذیری از زندگی بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان شده و روی کلیه جوانب زندگی دانشجویی از جمله میزان مطالعه، عملکرد تحصیلی و سایر مهارت های تحصیلی آنها تاثیر مستقیم داشته است.

دارنده مدرک دکترای تخصصی زبان شناسی در این باره اظهار داشت: از سوی دیگر گرایش شدید و روز افزون نسبت به آموزش مجازی حاکی از مزایای مختلف این روش نسبت به روش های سنتی آموزش است. یادگیرندگان آموزش مجازی به مهارت هایی نیاز دارند که بتوانند نیازهای اطلاعاتی خود را در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات فراهم سازند. بنابراین از جمله مهارت هایی که در موفقیت تحصیلی دانش آموزان تاثیر گذار می باشند و دانش آموزان در ضمن آموزش مجازی آنها را فرا می گیرند، مهارت کار با رایانه، مهارت استفاده از ابزارها و نرم افزارهای اینترنتی، مهارت حل مساله، مهارت تفکر انتقادی، مهارت مطالعه و راهبردهای یادگیری، مهارت پرسشگری، مهارت فراشناختی، مهارت خود رهیابی و مهارت ارتباط همزمان و ناهمزمان را شامل می شوند.

از طرف دیگر تعامل بین دانش آموز و معلم در هنگام عدم نیاز به حضور فیزیکی استاد و دانشجو در کلاس درس ( مانند تجربه پاندمی کرونا) موجب کاهش زمان و هزینه ی رفت و آمد برای دانشجویان، پشتیبانی تعداد زیادی دانشجو در یک کلاس، امکان ثبت پاندمی فعالیت ها و پیشرفت دانش آموزان توسط معلم، امکان تهیه مدل های مختلف آموزش توسط معلمان و ارتباطات آسان و فراگیر آموزشی می شود.

از مزایای دیگر آموزش مجازی از طریق شبکه های اجتماعی برای دانش آموزان تغییر نگرش به فراگیری دانش در آنها می باشد. این تغییر نگرش شامل تغییر سطح سواد دانش آموختگان از سواد کلاسیک به خالقیت و تولید دانش، تغییر نگرش به آموزش، یادگیری اطلاعات و افزایش محفوظات به مدیریت اطلاعات، افزایش سرعت در آموزش،  قابلیت تنظیم آهنگ یادگیری فراگیران و محوریت کاربران می شود.

دکتر شهابی فواید دیگری هم را در بحث آموزش از طریق شبکه های اجتماعی مستتر دانست و عنوان نمود: یادگیری مطالب بیشتر با استفاده از امکانات، حفظ منابع و کاهش آلودگی های محیطی و صوتی، نداشتن محدودیت مکانی و زمانی، محدود نبودن ظرفیت پذیرش، در نظر گرفتن استعدادهای فردی، گسترش فرهنگ یادگیری مستقل، استفاده از مدرسان مجرب در حوزه های گسترده تر، انعطاف پذیری در اصلاح و تغییر محتوا برای شرکت در کلاس های مجازی از جمله این فواید هستند. در برخی خانواده ها که بیش از یک فرزند دارند به علت عدم توانایی در تهیه وسایل الکترونیکی مانند تبلت و موبایل هوشمند سبب ایجاد بی نظمی در برگزاری کلاس ها شده است.

از طرفی محیط مدرسه در پرورش خلاقیت و رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان نقش مهمی ایفا می کند و حذف فضای رقابت و تعامل بین دانش آموزان در فضای مجازی امکان پرورش خلاقیت و رشد مهارت های اجتماعی را تضعیف کرده و همچنین در فضای مجازی به علت نبود ارتباط چهره به چهره و کمک کردن والدین به فرزندان نمی توان ارزشیابی درستی از عملکرد دانش آموزان داشت. با توجه به تحوالت اخیر جهانی و ورود به عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، ما را با چالشی اساسی رو به رو می کند که تنها با بهره گیری از آموزش مجازی می توان بر آن فائق آمد. در لزوم توسعه آموزش الکترونیکی آنچه به عنوان چالش مطرح است، شیوه و چگونگی دستیابی مؤثر به این نوع آموزش می باشد.

این عضو شورای دوره ششم شهر مهاباد تاکید کرد: پژوهش ها نشان می دهند که بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی و نگرش و امنیت اجتماعی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، ولی رابطه ها بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی با دانش و رفتار اجتماعی دانش آموزان منفی می باشد. بیماری کووید ۱۹ اثرات سوئی بر آموزش از جمله اختالالت یادگیری و کاهش دسترسی به امکانات آموزشی و پژوهشی از دست دادن شغل و افزایش بدهی های دانش آموزان در جهان داشته است.

یافته ها همچنین ثابت می کنند که بسیاری از مربیان و دانش آموزان برای اطمینان از ادامه یادگیری آنلاین در طی بیماری همه گیر ویروس کرونا به فناوری متکی بودند. با این حال زیرساخت های ضعیفی از جمله شبکه، قدرت، مشکلات دسترسی و عدم دسترسی و مهارت های دیجیتالی ضعیف مانع آموزش آنلاین شد. این مطالعه تأثیرات مخرب کووید ۱۹ بر بخش آموزش و نیاز همه موسسات آموزشی، مربیان و فراگیران به استفاده از فناوری و بهبود مهارت های دیجیتالی خود را مطابق با روند و واقعیت های نوظهور جهانی در آموزش تأکید می کند

دکتر شهابی با توجه به نقش والدین در امور تحصیلی فرزندان و اعمال راهکارها در جهت کاهش وابستگی به یادگیری آنلاین خاطر نشان ساخت: ارائه راهنمایی به والدین در خصوص این که چگونه و در چه حدی دانش آموزان خود را در کاهش تدریجی روند یادگیری آنلاین حمایت نمایند، می تواند یادگیری آنلاین را ثمربخش تر و از کاستی های ترک دفعی آن و افت مجدد تحصیلی دانش اموزان بکاهد. بیان انتظارات واضح و شفاف از اولیاء و دانش آموزان، دادن اجازه انتخاب به دانش آموزان برای ارائه تکلیف در شیوه دلخواه خود، ارائه بازخوردهای فوری یا حداقل مداوم برای با انگیزه نگهداشتن دانش آموزان در شرایط جدید، استفاده از ویدئو کنفرانس، چت زنده و غیره برای حفظ تعاملات چهره به چهره و آمادگی دانش آموز برای حضور فیزیکی در کلاس های واقعی و تدارک تکالیف یادگیری مستقل از دیگر راهکارهای پیشنهادی جهت ارتقاء سطح آموزش در شرایط پسا کرونا می باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن