اخبارخارجی

فضای خوش بینی در مذاکرات وین

آوای سنت : مذاکرات نمایندگان ایران و سایر اعضای توافق برجام (آلمان، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین) سرانجام عصر روز گذشته به وقت تهران در هتل «پالاس کوبورگ» وین آغاز شد و پس از یک‌ساعت پایان یافت.

پس از پایان این مذاکرات علی باقری‌کنی، معاون وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوال یک خبرنگار که پرسید: آیا خوشبین هستید؟، گفت: «بله». همزمان خبرگزاری فارس گزارش داد که رئیس هیات ایرانی در طول نشست بر لزوم لغو تمامی تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران تاکید و تصریح کرد که ضروری است رفع تحریم‌ها در اولویت نخست گفت‌وگوها قرار گیرد. وی در این خصوص گفت روز سه‌شنبه نهم آذرماه کارگروه بررسی لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه علیه ملت ایران آغاز به کار می‌کند.

از سوی دیگر انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا از ادامه مذاکرات طی دو روز آینده در دو کارگروه رفع تحریم‌ها و هسته‌ای خبر داد. به گفته مورا، «ایران موافقت کرده است که مذاکرات این دور بر پایه ۶ دور مذاکرات قبلی ادامه یابد؛ اما ایران تاکید کرده که می‌خواهند «حساسیت‌های سیاسی» دولت جدید ایران ضمیمه مذاکرات شود.» همزمان نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین ضمن موفقیت‌آ‌میز خواندن این گفت‌وگوها اعلام کرد «شرکت‌کنندگان توافق کردند که گام‌های فوری بیشتری طی هفتمین دور مذاکرات اتخاذ کنند.

پس از پایان این نشست، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین اعلام کرد که مذاکرات «کاملا موفقیت‌آ‌میز» آغاز شده‌ است. به گزارش «ایسنا» میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز دوشنبه در توییتی نوشت: «نشست کمیسیون مشترک برجام تمام شد. شرکت‌کنندگان توافق کردند که گام‌های فوری بیشتری طی هفتمین دور مذاکرات اتخاذ کنند.»

مذاکرات ۲روز دیگر ادامه دارد

همچنین معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا از ادامه مذاکرات طی دو روز آینده در دو کارگروه رفع تحریم‌ها و هسته‌ای خبر داد. به گزارش «ایسنا» انریکه مورا پس از پایان نشست افتتاحیه کمیسیون برجام در وین در جمع خبرنگاران گفت: «مذاکرات برای دو روز آینده ادامه دارد.» وی در بخشی از سخنانش گفت: «از اینکه به وین بازگشتیم، خوشحالم. حس فوریتی برای بازگرداندن برجام به جایگاه خود وجود دارد؛ اما هیچ بازه زمانی قطعی برای آن وجود ندارد.» مورا همچنین تاکید کرد که کارگروه رفع تحریم‌ها کار خود را از امروز سه‌شنبه آغاز می‌کند و کارگروه هسته‌ای از روز چهارشنبه.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن