مقالات و یادداشت ها

تاثیرات عادی سازی مناسبات امارات و رژیم صهیونیستی بر بخش آموزش

آوای سنت : آموزش در امارات چه تأثیری از توافقات با اسرائیل خواهد گرفت؟

امارات متحده عربی متناسب با روابط جدید خود با رژیم اشغالگر اسرائیل، اخیراً گام‌های جدیدی در جهت ایجاد اصلاحات در آموزش این کشور برداشته است که منجر به انعقاد توافق‌هایی با واتیکان برای افزایش همکاری‌های آموزشی در پروژه‌های تحقیقاتی و سمینارها شده است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،این مشارکت روبه رشد امارات در روند عادی سازی و گشایش به سوی سایر ادیان، جز به صورت محدود از جمله از سوی جواهر القاسمی همسر حاکم شارجه،با هیچ مخالفتی در داخل کشور مواجه نشد.

دولت اشغالگر می گوید نبردش با مردم، نبرد آگاهی است، نه فقط جنگ اسلحه، و اقرار می کند که مشکلش با مردم است، نه با رژیم ها.

در ۱۸ نوامبر، حسین بن ابراهیم آل حمادی، وزیر آموزش امارات متحده عربی و همتای اسرائیلی وی، یفت شعشا بیتون، تفاهم نامه ای برای تقویت همکاری در زمینه آموزش عمومی، عالی، فنی و حرفه ای امضا کردند.

به گفته خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی  این توافقنامه مبادله بازدیدهای علمی و دانشجویی بین دو طرف و ارتقای مسیرهای نوآوری فنی و توسعه کیفیت در آموزش را فراهم می کند.

این قرارداد همچنین تقویت همکاری بین مؤسسات آموزشی دو طرف و تبادل برنامه های درسی و ادبیات آموزشی  را تضمین می کند.

در ۴ نوامبر ۲۰۲۱، اسرائیل توافقنامه عادی سازی جدیدی را با امارات امضا کرد که به منظور تبادل اساتید و دانشجویان بین یک دانشگاه اسرائیلی و یک دانشگاه اماراتی است.

همچنین فاش شد که دانشگاه اسرائیلی حیفا و دانشگاه زاید امارات توافق نامه همکاری علمی با تمرکز بر تحقیقات علمی مشترک و تبادل اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه امضا کرده اند.

از بارزترین نتایج این توافق می‌توان به نشستن دانشجویان یهودی بر روی نیمکت‌های دانشگاه زاید و تحصیل دانشجویان اماراتی در دانشگاه اسرائیل اشاره کرد.

در ۷ نوامبر، وزارت امور خارجه اسرائیل از ورود حسین الحمادی، وزیر آموزش امارات به تل آویو خبر داد و افزود وی با شهردار هرتزلیا دیدار و از مرکز علمی بازدید کرد. ملاقات با دانشجویانی که در همان مرکز تحصیل می کنند و در پروژه های مشترک فضایی و نانو تکنولوژی شرکت دارند، از دیگر برنامه های وزیر آموزش امارات بود.وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی در توییت خود به دیدار وزیر آموزش امارات با رئیس دانشگاه تل آویو نیز اشاره کرد.

از زمانی که ابوظبی در سال گذشته توافقنامه ای را با رژیم اشغالگر اسرائیل امضا کرد، امارات روابط خود را با بخش آموزشی گسترش داد. زیرا بین آنها توافق شد تا برنامه های تبادل بورسیه های دانشجویی در زمینه آموزش را در ماه می گذشته راه اندازی کنند.

این اولین اقدام نبود، زیرا ابوظبی در اواخر سال گذشته یک موسسه آموزشی اسرائیلی را برای آموزش زبان عبری و گسترش فرهنگ اسرائیلی ها در قلمرو خود افتتاح کرد.

هند العتیبه، مدیر ارتباطات راهبردی وزارت امور خارجه امارات، در جریان امضای توافقنامه عادی سازی، مقاله ای را در روزنامه هاآرتص اسرائیل منتشر کرده بود که در آن اشاره کرد امارات خواهان صلحی گرم و صمیمی با اسرائیل است تا جایی که دانشجویان اسرائیلی در دانشگاه بن زاید ثبت نام می کنند و دانشجویان اماراتی برای تحصیل به دانشگاه های اسرائیل بروند.

سپتامبر گذشته، روزنامه عبری جروزالم پست گزارشی منتشر کرد که امارات متحده عربی عادی سازی روابط با اسرائیل و توافق صلح را در برنامه های درسی خود گنجانده است.

این رفتارهای امارات ها با هیچ مخالفتی در داخل کشور مواجه نشد،جز جواهر القاسمی، همسر حاکم شارجه، شیخ سلطان القاسمی که با این اقدامات امارات مخالفت کرد،شیخه جواهر در حساب توییتر خود، در توضیح این دیدار گفت: برنامه های درسی آنها… کشتن یک عرب و تجاوز به یک عرب را توصیه می کنند.

القاسمی توئیتی از یک راهنمای تور برای تاریخ اندلس را بازنشر کرد که در آن به تاریخچه یوآو گالانت وزیر آموزش اسرائیل اشاره کرد. این راهنمای تور گردشگری در توییت خود گفت: یواو گالانت وزیر آموزش اسرائیل کیست؟ او یکی از خونبارترین افسران نظامی اسرائیل است.

وی ادامه داد:او در کشتن حسن سلامه در بیروت در سال ۱۹۷۹، نقش داشت ،او همچنین رهبر یورش به اردوگاه جنین است که منجر به کشته شدن دهها فلسطینی بی دفاع شد و در سال ۱۹۹۶ درعملیات انگور خشم علیه لبنان (قتل عام قانا) مشارکت داشت.

احمد عبدالحی، نویسنده و معلم معتقد است که عادی سازی علمی و فرهنگی دروازه ای برای عادی سازی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.

عبدالحی در مقاله‌ای که در وب‌سایت ساسا پست منتشر شده، می‌گوید که تغییر برنامه‌های درسی آموزشی اولین و برجسته‌ترین گام برای تثبیت و موفقیت عادی‌سازی آموزشی و فرهنگی است.

او به نژاد پرستی در کتابهای درسی اسرائیل اشاره کرد و گفت این نگاه حتی با وجود توافق‌نامه‌ها و ابتکارات صلح قبلی با کشورهای عربی، مانند ابتکار کمپ دیوید ۱۹۷۸، توافقنامه اسلو ۱۹۹۳، ابتکار صلح ۲۰۰۰ و ابتکار صلح عربستان در سال ۲۰۰۲تغییری نکرده است.

وی افزود: رژیم صهیونیستی از عادی سازی علمی به عنوان پوششی برای منحرف کردن نظام عربی از مسیر خود، گمراه کردن هویت فلسطینی قدس اشغالی و ناآگاه ساختن نسل های عرب از تاریخ آرمان فلسطین استفاده می کند.

با گسترش روابط بین ابوظبی و واتیکان، وزارت آموزش امارات متحده عربی در اواسط ژوئیه تفاهم نامه ای را با یک مجتمع آموزشی کاتولیک در واتیکان امضا کرد.

بنا به گزارش رسانه های اماراتی، این تفاهمنامه با هدف ترویج فرهنگ برادری به عنوان پایه و راهی برای عدالت و صلح، گشودن گفت و گوی میان تمدن ها، توسعه آموزش به عنوان یک منفعت مشترک برای همه بشریت و همچنین ترویج فرهنگ ملاقات و برادری به عنوان راهی برای عدالت و صلح است.

همچنین هدف آن علاوه بر بازدید متقابل دانش آموزان از موسسات آموزشی و مشارکت در فعالیت های آموزشی،ترویج احترام به حقوق بشر، محیط یکپارچه و همبستگی، به عنوان دو مسیر اتحاد آموزشی است که هویت و احترام به تفاوت بین فرهنگ ها را تقویت می کند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن