اخبارخارجی

مجازات سنگین عربستان برای حذف افراد از گروه های مجازی

آوای سنت : عربستان اعلام کرد هرکس، فرد دیگری را از «گروه واتس اپ» حذف کند یک سال زندان و ۱۳۵ هزار دلار جریمه نقدی در انتظار اوست.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت، به گفته احمد عجب مشاور حقوقی سعودی، یک سال زندان و جریمه ۱۳۵ هزار دلاری جریمه افرادی است که یکی از اعضای گروه واتس اپ را در عربستان حذف کنند.

عجب خاطرنشان کرد: در صورتی که یکی از اعضا در واتس آپ حذف شود و این شخص به مراجع ذیصلاح مراجعه و شکایت کند،مدیر گروه را در معرض پاسخگویی قانونی قرار می دهد.

روزنامه محلی «مکه» به نقل از مشاور حقوقی احمد عجب نوشت: اگر ناظر عضوی را حذف کند، ممکن است مشمول مجازات مقرر در بند ۵ ماده ۳ قانون مبارزه با جرایم رایانه‌ای شود که حبس را برای افراد پیش‌بینی کرده است.

وی افزود: آسیبی که ممکن است به عضو حذف شده در واتس آپ وارد شود، غالباً یک آسیب اخلاقی  است که باعث کاهش جایگاه و تنزل جایگاه وی می شود. علاوه بر اینکه این اقدام نوعی تحقیر نسبت به آن شخص  است وممکن است با دوری جستن از دیگران یا بدنام کردن او، آسیب از آن فراتر رود، به خصوص که تعداد برخی از گروه ها در «واتس اپ» به ده ها نفر می رسد.

این مشاور حقوقی گفت: بند ۵ ماده ۳ قانون مبارزه با جرایم رایانه ای برای هر فردی که مرتکب افترا و آسیب رساندن به دیگران از طریق ابزارهای فناوری اطلاعات شود مدت حداکثر یک سال حبس و جزای نقدی بیش از ۵۰۰۰۰۰ ریال (معادل ۱۳۵۰۰۰ دلار) یا یکی از این دو مجازات تعیین کرده است.

با هدف کاهش جرایم سایبری،سیستم کنترل الکترونیکی جرایم در عربستان سعودی  مجازات هایی را متناسب با شدت هر جرم تعیین کرد.از جمله رفتارهای برجسته ای که در این کشور به عنوان جرایم سایبری طبقه بندی می شود: دسترسی غیرمجاز توسط یک فرد به منظور هک کردن اطلاعات شخص دیگر از طریق اینترنت، نقض اطلاعات کارت اعتباری، همکاری و حمایت از سازمان های تروریستی از طریق سایت های اینترنتی، باج گیری از افراد، تهدید ، افترا زدن به هر فردی که شهروند عادی، سیاستمدار، هنرمند باشد یا هر شخصی که بخواهد با این عمل به او آسیب برساند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن