اخبارخارجی

هنر یک پاکستانی در بافندگی آیات قرآن بر روی مداد

آوای سنت : شاه نواز مالحی، افسر پلیس بازنشسته پاکستانی، ۱۰ سال را صرف بافتن آیات ۱۱۴ سوره قرآن کریم کرد.وی با پیروی از روشی منحصر به فرد در بافتن این آیات بر روی مداد، از حدود ۸۰۰۰ مداد برای بافتن کل آیات قرآن کریم استفاده کرد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت، در مورد نام هر سوره – که او در قاب مخصوصی قرار داده است – به نظر می رسد که به خودی خود یک قطعه هنری است، زیرا آن را در پس زمینه یکی از صحنه های جهان مانند اجرام آسمانی بافته است.

تعداد قلم‌های استفاده شده در سوره‌ها، بر حسب طول هر سوره متفاوت است و بین ۵۰ تا ۷۰ و حتی بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ عدد است و هر قلم با گیره‌های پلاستیکی به تخته ای ثابت می چسبد،مالحی در سال ۲۰۱۴ بازنشسته شد و می گوید که او اولین هنرمندی است که کل قرآن کریم را با نخ روی مداد بافته است.

این پلیس سابق گفت که از زمانی که دانش آموز دبستانی بود به سمت هنر کشیده شد و این غریزه را در طول زندگی خود پرورش داد. او در سال ۲۰۰۲ اسماء الله  را به خط عربی نوشت و این اثر را در شورای هنری پاکستان در کراچی  ارائه کرد.

دستاورد مالحی این است که اثر او اولین نسخه بافته شده قرآن کریم در جهان است. مالحی می‌گوید: هنر بافندگی را زمانی آموخته است که زندانیان را در حال فعالیت های صنایع دستی در زندان می‌دید. وی خاطرنشان کرد: زندانیان مدادها را می‌گرفتند و در حالی که نام خودشان را روی آن می‌بافتند، چندین نخ دور آن می‌پیچیدند. از این رو این مهارت برای من بسیار جالب به نظر می رسید، بنابراین می خواستم آن را توسعه دهم.

شاه نواز به کیفیت مدادهایی که در آنها را در بافتن به کار می برد توجه کرد تا آسیب نبیند و زحماتش را هدر ندهند.او قلم هایی را انتخاب کرد که از چوب رز هندی مقاوم در برابر موریانه ساخته شده اند.

شاه نواز می گوید که او به مدت یک دهه هر روز ۸ ساعت کار سخت می کرد تا اینکه کتابت کل قرآن کریم را به پایان رساند. او همچنین ۳ میلیون روپیه پاکستانی (۱۶۷۶۵ دلار) کمک های بلاعوض از خانواده و دوستان خود برای انجام کار دریافت کرد. خانه خود را فروخت و به خانه کوچکتری نقل مکان کرد تا از بودجه باقی مانده برای حمایت از پروژه خود استفاده کند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن