مقالات و یادداشت ها

چالش های عملیات انفرادی برای اسرائیل

آوای سنت : تحلیل گران بر این باورند که جدای از سازمانهای سنتی،حملات انفرادی فلسطینی‌ها، چالشهای جدیدی  را برای اسرائیل به وجود آورده است. به ویژه آنکه پیش‌بینی زمان، مکان، و شخصیت‌های این حملات و همچنین ابزار پاسخگویی به آن‌ها دشوار است.این موضوع مستقیماً بر آنچه به عنوان قدرت بازدارندگی اسرائیل معروف است تأثیر گذاشته است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، از این رو، تحلیل گران بر این باورند که هرگونه اقدام نظامی گسترده اسرائیل در پاسخ به این حملات، با توجه به عدم وجود ارتباط واضح بین عاملان این حملات وگروه‌های فلسطینی، نتیجه فوری نخواهد داشت.

اخیراً فلسطینی ها حملاتی را به اسرائیل آغاز کردند که در آن ۱۳ نفر کشته شدند. آخرین آنها عصر روز پنجشنبه بود که یک فلسطینی با تیراندازی در تل آویو دو اسرائیلی را کشت و ۹ نفر دیگر را زخمی کرد.کانال رسمی اسرائیل (کان) به نقل از سرویس امنیتی این رژیم گفت که مهاجم هیچ سابقه امنیتی نداشته و به هیچ سازمانی تعلق ندارد.

قبل از حمله شامگاه پنجشنبه ۳ عملیات دیگر انجام شده بود که آخرین آن در ۲۹ مارس در شهر بنی براک بود که منجر به کشته شدن ۵ نفر شد، قبل از آن نیز دو فلسطینی در شهر خضیره  تیراندازی کردند و دو نفر را کشتند. پیش از این نیز حمله فلسطینی ها در شهر بئر السبع انجام شد که در آن ۴ اسرائیلی کشته شدند.

هیچ راه حل جادویی وجود ندارد

کارشناسان اسرائیلی در مقالات مطبوعاتی به موج اخیر عملیات پرداختند و به دشواری مقابله با این نوع عملیات اشاره کردند. در همین راستا، یوسی یهوشع، تحلیلگر روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت در مقاله ای که هفته گذشته منتشر شد، گفت: باید پذیرفت که چنین موجی راه حل جادویی ندارد.او افزود: هیچ آدرسی وجود ندارد که بتوان به آن حمله تهاجمی کرد، مانند غزه یا اردوگاه‌های آوارگان در کرانه باختری. هیچ عامل فشاری روی دشمن وجود ندارد، زیرا شناسایی آن دشوار است.

عاموس هرئیل، ستون نویس روزنامه اسرائیلی هاآرتص، بین عملیاتی که در سال ۲۰۰۰ آغاز شد واسرائیل را در جریان انتفاضه الاقصی هدف قرار داد و به حمله به کرانه باختری انجامید و عملیات اخیر مقایسه ای کرد و گفت عملیاتی که در آن انجام شد، امروز در حال انجام است.

او افزود :این سازمان‌ها ممکن است تیم‌های بداهه‌ای باشند که برای انجام یک حمله با هم متحد شده‌اند، یا افرادی که به تنهایی و اغلب بدون وابستگی سازمانی خاص عمل می‌کنند. وی افزود: ارتش در حال حاضر اهدافی در کرانه باختری ندارد، مشابه عملیات سپر دفاعی در سال ۲۰۰۲ که طی آن تمامی شهرهای کرانه باختری مورد تهاجم قرار گرفتند.

ودیع عواوده روزنامه‌نگار متخصص در امور اسرائیل می‌گوید: نگرانی اسرائیل از دشواری نظارت و پیش بینی این عملیات ها به منظور اتخاذ اقدامات پیشگیرانه ناشی می شود. وی معتقد است  که اسرائیل نمی تواند عاملان این نوع عملیات را از طریق منابع انسانی خود یا از طریق پیگیری های تکنولوژیکی شناسایی کند. زیرا ممکن است خود عامل از مکان و زمان اجرای عملیات خود مطمئن نباشد.عواوده خاطرنشان می کند که تکرار این نوع عملیات یک چالش امنیتی بزرگ برای اسرائیل به شمار می رود، زیرا باعث می شود دولت فاقد قدرت بازدارندگی به نظر برسد.

وی درباره راهکارهایی که اسرائیل می تواند برای محدود کردن این عملیات است،اتخاذ کند،می‌گوید: استقرار پست‌های بازرسی بیشتر، بازکردن چشم‌های بیشتر در شبکه‌های اجتماعی، دعوت از اسرائیلی‌ها به دست گرفتن سلاح و حمایت از نیروهای امنیتی از جمله آنهاست.

تصمیم لحظه ای و شکست اطلاعاتی

محمد ابوعلان نویسنده ای امور اسرائیل می گوید که موج عملیات انفرادی شکست مضاعفی برای سازمان های اطلاعاتی اسرائیل است.

یوسف الشرقاوی کارشناس نظامی و سرلشکر بازنشسته پیش بینی می کندکه چالش عملیات فردی علیه اسرائیل در آینده افزایش یابد.وی همچنین گفت اسرائیل از مهار آن ناتوان است،وی افزود این امرمقطعی یا مرتبط با رویدادهای خاص نیست، بلکه یک روند مستمر است و تا اشغالگری باشد ادامه دارد.

نجیب فراج یکی از فعالان رسانه ای چنین تحلیل می کند که عملیات های فردی با توجه به دشواری پیش بینی نیات یک فرد و در نتیجه دشواری دستگیری آنها، بیانگر یک شکست اطلاعاتی است.فراج  افزود: این نوع عملیات تا زمانی که درگیری ادامه داشته باشد و تا زمانی که اسرائیل حقوق فلسطینیان را انکار کند ادامه خواهد داشت.

وی افزود: پاسخ اسرائیل به عملیات های انفرادی،محدود به هدف قرار دادن مجرم و خانواده یا دوستانش بدون رویارویی با سازمان های سیاسی یا هسته های نظامی است که جلوگیری از تکرار این عملیات را تقریباً غیرممکن می کند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن