اخبارخارجی

گزارش الجزیره از بحران کمبود میوه و مواد غذایی در انگلیس

آوای سنت : بحران میوه وسبزیجات،سوپرمارکت‌های بریتانیا را مجبورکرد تا محدودیت‌هایی را درخرید اعمال کنند.

کشاورزان وخرده‌فروشان هشدار می‌دهندکه با توجه به کاهش تولید داخلی،وضعیت بدترخواهد شد.بریتانیا در ابتدا تنها ازکمبودگوجه فرنگی رنج می برد،اما این کمبود به دیگرانواع میوه هاو سبزیجات نیزگسترش یافت.

گزارش روزنامه تایمزحاکی از آن است که آب وهوای نامناسب درشمال آفریقا وجنوب اروپا به محصولاتی که معمولاً در طول زمستان بریتانیا را تغذیه می‌کنند،آسیب رسانده است.این روزنامه افزود: افزایش قیمت گاز منجر به کاهش تولید درگلخانه های بریتانیا و هلند شد.

برای مقابله با بحران قفسه های خالی،سوپرمارکت های بزرگ بریتانیا ازمشتریان خود خواستند بیش از ۳ بسته گوجه فرنگی،فلفل،خیار،کاهو،کلم بروکلی،گل کلم وتوت خریداری نکنند.به گزارش تایمز وخبرگزاری فرانسه،فروشگاه‌های دیگرنیزمجبور شدند سهمیه‌های خاصی رابرای مشتریان برخی سبزیجات تعیین‌کنند.

سخنگوی «اسدا» یکی از فروشگاههای سوپرمارکت در بریتانیا می گوید: اکنون محدودیت ۳ عدد از هرمحصول را برای برخی از میوه ها و سبزی اعمال کرده ایم،این محصولات شامل گوجه فرنگی،فلفل،خیار،کاهو،کلم بروکلی،گل کلم وتوت است.فروشگاه های زنجیره ای موریسونز نیز اعلام کرد به هیچ مشتری اجازه خرید بیش از دو عدد گوجه،خیار،کاهو و فلفل را نمی دهد.

اندرو اوپی،مدیربخش غذای انجمن خرده‌فروشان بریتانیا،گروهی که نمایندگی سوپرمارکت‌های بریتانیا را بر عهده دارد،گفت: شرایط آب وهوایی چالش‌برانگیز در جنوب اروپا وشمال آفریقا،برداشت برخی ازمیوه‌ها وسبزیجات ازجمله گوجه‌فرنگی و فلفل را مختل کرده است.وی افزود انتظار می‌رود این اختلال چند هفته طول بکشد.

درگزارشی ازخبرگزاری فرانسه آمده است که این شرایط پس از آن ایجاد شد که کشاورزان و تامین کنندگان درمراکش می گویند دمای پایین،باران های شدید وسیل درهفته های اخیر بر حجم تولید تأثیر گذاشت.آب و هوای نامناسب که کشاورزان جنوب اسپانیا را نیز تحت تأثیر قرار داد،منجر به لغو خدمات کشتی‌ها شد و مشکلات عرضه را تشدید کرد.

گزارش تایمز به نقل از مینت باترز،رئیس اتحادیه ملی کشاورزان می‌گوید:عرضه‌های داخلی به سبب تاثیرگرفتن ازقیمت های بالای انرژی درمعرض خطر قرار گرفت،وی افزود:کشاورزان بریتانیایی باید ازگلخانه ها برای کشت محصولات سالاد استفاده کنند، و این در حالی است که تولید به پایین ترین سطح خود در ۴۰ سال گذشته رسیده است.باترز روز دوشنبه درکنفرانس سالانه اتحادیه ملی کشاورزان در بیرمنگام گفت که کشاورزان بسیاری از مشاغل خود را تعطیل کردند،بنابراین ما شاهد یک انقباض عظیم هستیم.

اتحادیه ملی کشاورزان گفت که تأثیر هزینه های انرژی برتولیدکنندگان عامل اصلی است و هشدار داد که محدودیت درخرید می تواند به یک پدیده دائمی تبدیل شود.

بر اساس گزارش تایمز،کشاورزان پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از کمبود نیروی کار فصلی شکایت دارند.

یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گفت که کمبود جدی و افزایش قیمت،احتمالا برای هفته‌ها ادامه خواهد داشت،او توقع داشت که مشتریان به دلیل بحران، برای خرید گوجه‌فرنگی،خیار وسالاد هزینه بیشتری بپردازند.

این کشاورز با اشاره به اینکه دمای بالادرتابستان و دمای بسیار پایین در فصل زمستان باعث آسیب به بسیاری از محصولات شده است،هشدار داد:مصرف کنندگان باید برای افزایش بیشتر قیمت ها آماده شوند و این عوامل احتمالاً باعث کمبود محصول برای چندین ماه می شود.

مینیت باترز دسامبر گذشته هشدار داد که اگر دولت هیچ اقدامی انجام ندهد،ممکن است کشوربا بحران غذایی مواجه شود.او خواستارحمایت ازکشاورزان در مواجهه با افزایش قیمت و هزینه های انرژی وکود شد و معتقد است در غیر این صورت ممکن است کشور با بحران غذایی بالقوه روبرو شود،اوگفت: بیم آن دارم که با درخطر بودن آینده منابع میوه وسبزیجات،بریتانیا با بحران بزرگتری درعرضه مواد غذایی مواجه شود.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن