اخبارداخلی

گزارش خبری از دومین کنفرانس همزیستی مسالمت آمیز در تهران

آوای سنت : روز شنبه بیستم خرداد دومین کنفرانس همزیستی مسالمت آمیز، همگرایی جهان اسلام و افق تمدنی آینده با محوریت مقاصد شریعت در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

این کنفرانس با میزبانی و مدیریت دانشگاه تهران و مؤسسه پژوهشی مطالعات تطبیقی آینده پژوهی دینی و با حضور اندیشمندان و پژوهشگرانی از نوزده کشور اسلامی تدویر یافت. برگزار کنندگان کنفرانس به منظور دریافت خروجی‌های بیشتر و بهتری از این کنفرانس علمی آن را به دو بخش تقسیم کرده بودند: بخش سخنرانی‌ها و بخش پنلهای تخصصی که متفکران شرکت کننده در طی چهار پنل موضوعات مختلف را به بحث و بررسی علمی گرفته و با طرح پرسش‌های تخصصی بر بار علمی آن افزودند.

در آغاز کنفرانس رییس آن دکتر ذوالفقار طلب به ایراد سخن پرداخت و ضمن خوش آمد گویی به شرکت کنندگان و معرفی کنفرانس ابراز داشت که به این کنفرانس سه صد چکیده و مقاله رسیده که از آن میان ۱۵۰ مقاله پذیرفته شده است.

سپس دکتر سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران به ایراد سخن پرداخت و خاطر نشان کرد که بلاد اسلام در گذشته‌ها تمدن با شکوهی داشته که باید احیاء شود. او در ضمن سخنان خود به سه محور: هدف مشترک، دشمن مشترک و وحدت کلمه به عنون سه راه کار مهم که از سوی امام خمینی مطرح شده تأکید نمود و ابراز داشت که التزام به این سه محور می‌تواند امت اسلامی را در رسیدن به تمدن با شکوه گذشته تا حد زیادی یاری رساند. رییس دانشگاه تهران گفت: ما آمادگی داریم شبکه همگرایی نخبگان جهان اسلام را ایجاد کنیم تا بدون وابستگی به دولت‌ها در بستر فضای مجاز و حقیقی در قالب مؤسسات مردم نهاد فعالیت کند.

در ادامه بعد از سخنرانی ریاست دانشکده الهیات دانشگاه تهران، مهمانان ویژه برنامه هر یک علامه سلمان حسین ندوی رییس دانشکده لکنهوی هند، آیت الله دکتر احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری، شیخ دکتر بلال سعید شعبان رییس جمعیت التوحید لبنان، دکتر صلاح ابوالحاج رییس دانشکده فقه حنفی دانشگاه اردن، پروفسور سالم عبد الجلیل وزیر شؤون دینی کشور تونس و رییس اسبق دانشگاه الزیتونه، دکتر احمد قشلاق استاد فقه دانشگاه بلاد شام، خانم ژاله حیدری مقدم مدرس حوزه و دانشگاه از کشور ایران، ماموستا عبدالرحمن محمد پور مدرس مدارس علوم دینی هر کدام به نوبه به ایراد سخن پرداختند.

محور سخنرانی اکثر سخنرانان را ضرورت همگرایی و زندگی مسالمت آمیز ملل اسلام و قضایای مهمی همچون قضیه فلسطین و لزوم رسیدگی به آن تشکیل می‌داد.

پروفسور سالم عبدالجلیل وزیر اسبق شؤون دینی تونس در سخنان خود مقصد اول دین اسلام را توحید خدا(ج) و مقصد بعدی را توحید بشریت تعریف نمود. او گفت کاری که ایران در عرصه وحدت انجام می‌دهد در واقع یکی از مقاصد مهم شرع را حمایت و رهبری می‌کند. او ابراز داشت که جمهوری اسلامی ایران پیوسته از قضیه فلسطین حمایت همه جانبه به عمل آورده و در این راه متهم و تحریم شده است. وزیر اسبق شؤون دینی تونس از تقارب اخیر میان دو کشور مسلمان ایران و عربستان به نیکی یاد کرده بیانات اخیر رهبر ایران را در نبود مشکل تأمین روابط با مصر ستود.

شیخ احمد قشلاق در سخنان خود تأکید نمود که از جنگ‌ها و منازعات همه آسیب می‌بینند بنا بر این باید ما همه نسبت به هم آغوش باز داشته باشیم تا در کنار هم مطابق مقاصد شریعت قرار بگیریم.

شیخ بلال سعید شعبان سخنران دیگر این کنفرانس گفت: مشروع وحدت مشروع ایمانی است که ما را به بهشت می‌برد لیکن ما باید به فرزندان مان بگوییم که وحدت قبل از این‌که ما را به بهشت آخرت ببرد در بهشت دنیا مسکن و مأوی می‌دهد. او گفت اگر ما وحدت داشته باشیم دیگر ملت فلسطین مجبور نخواهد بود هفتاد سال را در مشقت و عنا قرار داشته باشد. او ضمن حمایت از بازگشت روابط دیپلماتیک میان عربستان و ایران ابراز داشت که این دو کشور اسلامی با این اقدام نیک خود تمام برنامه‌های سوء آمریکا را سبوتاژ کردند.

خانم حیدری مقدم استاد دانشگاه و حوزه یکی دیگر از سخنرانان کنفرانس بود. او ضمن تأکید بر رعایت حقوق زنان نقش آنان را در تأسیس و گسترش تمدن نوین اسلامی برجسته معرفی نموده اظهار داشت: بدون حضور زنان نمی‌توان به همزیستی مسالمت آمیز رسید، زیرا زنان از مهمترین بازوهای جهان اسلام با رویکرد همزیستی مسالمت آمیز می‌باشند و این زنانند که می‌توانند زمینه‌های تمدن نوین و مسالمت آمیز اسلامی را ایجاد کنند. او گفت: زنان تمدن سازند و الگوهای مختلفی از زنان صدر اسلام به عنوان مجتهد، فقیه، مفسر و محدث وجود دارند.

این استاد زن حوزه و دانشگاه خواهان ایجاد طرحی شد که در آن زنان نیز بتوانند به مقام اجتهاد برسند و سازوکاری ایجاد گردد تا اجتهادات آنان جنبه عملی پیدا کند. او ابراز امیدواری کرد که این کنفرانس و همایشهای علمیِ از این دست بتواند نگرش مردم را نسبت به زنان عوض کند.

لازم به ذکر است که تمام سخنرانان ضمن اشاره به قضایای مربوط به زن بر لزوم رعایت کامل حقوق زنان تأکید نموده نقش زنان را در تشکل تمدن نوین اسلامی برجسته دانستند.

کنفراس ساعت ۷ شام همان روز بعد از برگزاری نشست‌های تخصصی و رو نمایی از کتاب مقالات چاپ شده در کنفرانس اول همزیستی مسالمت آمیز به پایان رسید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن