مقالات و یادداشت ها

نگرانی مقامات صهیونیستی از توانایی های هسته ای ایران

یادداشتی از أحمد صقر

آوای سنت : اظهارات و تهدیدهای پی درپی سران رژیم اشغالگر اسرائیل نشان دهنده وضعیت اضطراب وسردرگمی آنها پس ازساخت موشک های پیشرفته توسط ایران است که می وانند به تل آویو و دیگر اهداف اسرائیل برسند.

آریل کاهانه،نویسنده اسرائیلی با نوشتن مقاله ای درروزنامه عبری«اسرائیل امروز»تأیید کرد که اسرائیل ازنظر سیاسی و نظامی برای سناریوی جنگ چند جبهه ای آماده می شود و این آمادگی ها شامل حمله نظامی به ایران است.

وی گفت: اگر نتانیاهو و یوآو گالانت وزیرجنگ این رژیم پیشنهادی برای اقدام درایران ارائه کنند،برخلاف وضعیتی که یک دهه پیش حاکم بود(و نتانیاهو و وزیر امنیت آن زمان ایهود باراک نمی تونستند نظراکثریت کابینه راکسب کنند)اکثریت گسترده ای را درکابینه به دست خواهد آورد.

وی توضیح داد: درهفته‌های اخیرتنش‌ها بین اسرائیل و ایران درپی رونمایی ایران ازموشک‌های پیشرفته و ادامه پیشرفت در برنامه هسته‌ای‌ تشدیدشده است.

مقامات اسرائیلی همچنان باصراحت تهدید می کنند: اگرشرایط ایجاب کند،اسرائیل ازاقدام علیه ایران دریغ نخواهد کرد،نویسنده افزود:دراسرائیل متقاعد شده‌اند که علیرغم پیشرفت‌های بسیارگسترده ایران دربرنامه هسته‌ای ،قابلیت‌ نظامی وتسلیحات اطلاعاتی اسرائیل نیزبه طرز چشمگیری بهبود یافته است و امروز اسرائیل امکاناتی دارد که در گذشته نداشت.

کهانا گزارش داد که نظامیان اسرائیلی درطول هفته مانور گسترده ای انجام دادند که از جمله شامل سناریوی اقدام درایران به عنوان بخشی ازنبرد چند جبهه ای بود.نتانیاهو افزود: ما متعهد به اقدام علیه برنامه هسته‌ای ایران هستیم،گالانت درپاسخ به رونمایی از موشک مافوق صوت ایرانی فتاح،گفت:برای هرموضوعی پاسخ بهتری درهوا،دریا و زمین داریم.

بنی گانتز،وزیر سابق امنیت نیزبه صراحت اعلام کرد که از هر اقدامی در ایران حمایت خواهد کرد،وی گفت: اسرائیل هرکاری که لازم باشد برای جلوگیری ازتهدید موجودیت خود انجام خواهد داد.

گانتز افزود:علیرغم اختلافات بین ما،اگر زمانی فرا رسد که مجبور به اقدام شویم،دولت(جناح راست کنونی)برای هراقدام قاطع،شایسته ومسئولانه ای که هدف آن جلوگیری ازدستیابی ایران به سلاح هسته ای باشد،ازحمایت کامل اپوزیسیون برخورداراست.

روزنامه هاآرتص درگزارشی اعلام کرد: موشک فتاح تهران قادر است درمسیرهای پیچیده خارج از جو باسرعتی بیش ازپنج برابر سرعت صوت پرواز کندبه طوری که سامانه های دفاعی قادر به رهگیری آن نیست.

این روزنامه نوشت:برد موشک فتاح۱۴۰۰ کیلومتر است و این درحالی است که فاصله ایران و اسرائیل حدود ۱۱۰۰ کیلومتر می باشد.

درهمین رابطه،روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت درسرمقاله خود به قلم افرایم سنیه، وزیرسابق اسرائیل نوشت:رجب طیب اردوغان،رئیس جمهورترکیه اعلام کرده است که نمی پذیردترکیه ازدستیابی به تسلیحات هسته ای درزمانی منع شود که کشورهای دیگرمنطقه چنین سلاحی دراختیاردارند.

این روزنامه خاطرنشان کردکه این بیانیه پس از آن صادر شدکه یک شرکت روسی شروع به ساخت یک راکتور هسته ای غیرنظامی درایکویو درسواحل ترکیه دردریای مدیترانه کرد،پس ازاین اظهارات متوجه شدندکه دانشجویان ترک،بیشترین دانشجویان رشته علوم هسته ای درکشور روسیه پس از ایران وکره شمالی هستند.

وی افزود: در پایان سال ۲۰۲۲ نشست‌هایی درسطح عالی بین مقامات ارشد دستگاه امنیتی وصنایع نظامی ترکیه باهمتایان پاکستانی آنها برگزارشدکه این دیدارها تنها یکی از نشانه‌های نزدیک‌تر شدن روابط نظامی ترکیه و پاکستان است،پاکستانی که تامین کننده علوم هسته ای نظامی لیبی و سوریه وحتی ایران است.

روزنامه یدیعوت پیش بینی کرده است که اردوغان پس ازانتخابش،تلاش‌های خود برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را تسریع خواهد کرد،این روزنامه با اشاره به اینکه عربستان سعودی نیز خواستارتوسعه پروژه هسته‌ای خود برای اهداف صلح‌آمیزاست گفت کارشناسان انرژی درمورد نیاز ترکیه وعربستان به توسعه انرژی هسته‌ای تردیددارند.

او افزود: تمایل ترکیه،عربستان سعودی و مصر برای این است که مثل ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای تلاش کنند،به ویژه اینکه اسرائیل سلاح هسته ای در اختیاردارد،این روزنامه نوشت: معنای این مسائل این است که منطقه درحال ورود به یک مسابقه تسلیحات هسته ای است و اسرائیل دراین مسابقه،انحصاری را که اکنون درزمینه سلاح های هسته ای درخاورمیانه دارد ازدست خواهد داد.

یدیعوت معتقداست وضعیتی که درآن سه یا چهارکشور اسلامی سلاح هسته ای داشته باشند،برای اسرائیل وضعیت بسیارخطرناکی است و دولت باید با هر اقدام سیاسی و حتی با توسل به اقدام نظامی به عنوان آخرین راه حل،تمام تلاش خود را برای جلوگیری از هسته ای شدن ایران انجام دهد و این در شرایط انزوای سیاسی قابل انجام نیست.این امرمستلزم کنارگذاشتن دستورکار کودتای سیستمی است که ما را از درون جدا می کند و از بیرون منزوی …

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن