اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

آشنایی با نویسندگان کتب صحاح سته

آوای سنت : نویسندگان کتب صحاح سته اهل سنت والجماعت از کدام شهر و کشور هستند؟ صحاح سته یعنی:

۱ – صحیح بخاری ۲ – صحیح مسلم ۳ – سنن نسائی

۴ – سنن ابی داود ۵ – سنن ترمذی ۶ – سنن ابن ماجه.

۱ ➖ امام ابوعبد الله محمد بن إسماعیل بخاری سال صد و نود و چهار (۱۹۴) هجری قمری در شهر بخارا متولد شدند، بخارا در قدیم بخشی از ایران بود اما اکنون شهری در کشور ازبکستان است، که ازبکها یکی از اقوام ترکان هستند، اما امام بخاری فارس بود. ایشان در شب عید فطر سال ۲۵۶ هجری قمری در قصبه ی خَرْتَنْگ که در دو فرسخی سمرقند قرار داشت وفات نمودند.

۲ ➖ امام مسلم بن حجاج بن مسلم قشیری نیشابوری است که در سال ۲۰۴ هجری قمری در شهر نیشابور متولد شد. در سال ۲۶۱ هجری قمری در سن پنجاه و هفت سالگی در نیشابور وفات یافت.

۳ ➖امام ابو عبد الرحمن احمد بن شعیب بن علی نسائی که به دلیل نسبت ایشان به «نساء» شهر مشهوری در خراسان، «نسوی» نیز گفته می شود در سال ۲۱۵ هجری قمری در شهر نساء متولد شد، او نیز جزو ایران و خراسان بزرگ بودند. در سال ۳۰۳ هجری قمری در رمله ی فلسطین در سن هشتادو هشت سالگی وفات یافت. برخی از تاریخ نگاران گفته اند که او در مکه و در بین صفا و مروه مدفون است.‏

۴ ➖ امام ابوداود سلیمان بن اشعث بن اسحاق ازدی سجستانی در سال ۲۰۲ هجری قمری در سجستان به دنیا آمد، اسم شهری است از شهرهای خراسان . (المعرب جوالیقی ص ۱۹۸). عوام سگستان ‏گفتند و عرب معرب کردند سجستان خواندند. (نزهه القلوب ). ایشان در سال ۲۷۵ هجری قمری در شهر بصره و در سن هفتادو سه سالگی وفات کردند.

۵ ➖ امام ابوعیسی محمد بن عیسی بن سوره سلمی ترمذی در سال ۲۰۹ هجری قمری در شهر ترمذ که در حاشیه ی رود جیحون قرار دارد بدنیا آمد، ترمذ شهریست در جنوب غرب ازبکستان و بر کرانه چپ رودخانه آمودریا نهاده است، این ناحیه در مرز ازبکستان با افغانستان قرار دارد. او در سال ۲۷۹ (یا ۲۷۵)هجری و در سن هفتاد سالگی در شهر ترمذ وفات کرد.

۶ ➖ امام ابوعبد الله محمد بن یزید بن عبد الله بن ماجه الرِّبعی که در سال ۲۰۹ هجری قمری در شهر قزوین متولد شد. در سال ۲۷۳ هجری و در سن شصت و چهار سالگی وفات کردند.

همه ی این بزرگواران که هنوز پس از صدها سال نامشان بر سر زبانهاست و در کتابها از آنها یاد می شود، ایرانی بودند و جزو سرزمین ایران بودند، و هیچیک از آنها از نژاد غیر ایرانی نبودند، هرچند که بخاطر وقایع سیاسی و حوادث تاریخی اکنون بخشی از سرزمین ایران بعنوان کشورهایی مستقل درآمده اند و از سرزمین مادری خود جدا شده اند.

بنظر ما مصداق این فرموده رسول خدا صلی الله علیه وسلم هستند که فرمودند:

«لو کان الدین عند الثریا لذهب به رجل من فارس – أو قال – من أبناء فارس حتی یتناوله» صحیح مسلم.

یعنی: «اگر دین (و در روایت دیگری اگر ایمان) نزد ستاره ثریا باشد و در آسمانها قرار گیرد، مردانی از ایران در پی آن خواهند رفت تا آنرا در اختیار خواهند گرفت».

آنها کسانی بودند که برای جمع آوری احادیث نبوی از وطن و دیار خود فرسنگها دور شدند و به مسافرت های طولانی و دور پرداختند، تا بتوانند حدیثی از پیامبرشان را گردآورند.

والله اعلم وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن