اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

آیا شانس وجود دارد ؟!

سـوال – سلام علیکم آیا شانس وجود دارد؟خوش شانس بودن یا بد شانس بودن، حقیقت است یا خیال ؟

✍️پـاسخ
علیک السلام

اگر کسی بگوید که فلانی خوش شانس یا بد شانس است، و منظورش این باشد که خوشبختی و منفعت دنیایی یا بد بختی و خسارت به وی رو آورده است، باید گفت که این سخن شرعی نیست، و موافق با شریعت نمی باشد، چرا که هرآنچه که از خوب و بد متوجه انسانها می شود از جانب خداوند حکیم است و او تعالی از ازل تقدیر فرموده است که سرنوشت انسانها چگونه خواهد بود،

و البته این بدان معنا نیست که خداوند جبر را در سرنوشت ما نوشته و ما اختیاری در زندگی خود نداریم، بلکه خداوند متعال چون از آینده خبر دارند، و می دانند که انسانها با اختیار خویش چه مسیری را می پیمایند، با توجه به این علم و سپس اراده بر تقدیر یا عدم تقدیر، سرنوشت انسانها را رقم زده است.

بنابراین شخص مسلمان چنین اعتقاد دارند که هرآنچه از خوبی و بدی متوجه انسان می شود، قضا و قدر الهی است و از روی اتفاق و تصادفی نبوده و نخواهد بود.

اگر مراد او این باشد که شانس یک عامل در جلب منفعت و دفع شر است، که هرکس این عامل با او یار باشد او در خوشبختی خواهد بود! باید گفت که این اعتقاد شایان یک مسلمان نیست ، و یک مسلمان همواره عامل اصلی را تنها خدا می داند و هر نفع و ضرری را از سوی او و حکمتش می پندارد که بر وی مقدر گشته و در هر حال حمد خالقش را بر زبان جاری می سازد.

پس شایسته است که از بکار بردن این عبارات پرهیز کنیم و ناسپاسی را کنار بگذاریم و خوشی و ناخوشی های زندگی را تقدیر الهی بدانیم که ناشی از رفتار و برخورد ما است.

در ضمن باید ایمان آورد که خوشبختی این نیست که منافع دنیوی برای ما مهیا شود و یا غیره. بلکه خوشبخت واقعی کسی است که از نعمت ایمان و عمل صالح برخوردار است و با ایمان از دنیا می رود، و سرانجامش در جنت پروردگار باشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن