اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها
موضوعات داغ

اثرات مهلک فضای مجازی بر جوانان مسلمان

هشدار مولانا بلوچی درباره تهدیدات فضای مجازی بر جوانان

آوای سنت: نایب امیرجماعت اسلامی پاکستان، مشغولیت بیش از حد اقشار جوان در فضای مجازی را منشا پیدایش یک بحران بزرگ در دنیای اسلام دانست.

به گزارش آوای سنت، حافظ محمد ادریس بلوچی طی سخنانی در مسجد جامع اهل سنت شهرساربوک از توابع قصرقند در سیستان و بلوچستان، گرفتار شدن به شهوات، زنا، بی عفتی و صبر نکردن در برابر مصیبت ها را از جمله مشکلات امروز پیروان امت اسلامی خواند و گفت: مرگ، نتیجه تمام زندگی انسان است، اگر شخص در راستای نجات از عذاب جهنم و قبر و در راستای رضای خدای متعال حرکت کرده باشد به وقت مرگ، ملاقات با رب متعال را دوست دارد، اما کسی که دنیار را محل لذت ها دانسته و جز به راحتی خویشتن و کسب درآمد از راههای ناثواب فکر نکرده باشد، ملاقات خدا را ناپسند می ‌داند باریتعالی نیز از دیدار با وی ناخشنود است. حضرت عایشه رضی الله از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم راجع به مفهوم حدیث ایشان درباره مراد از نترسیدن انسان از مرگ سوال کرد.

آن حضرت بیان فرمود: منظور این است که ملائکه قبل از مردن انسان با ایمان و شرافتمند به نزد وی آمده و آینده ای زیبا و سراسر رحمت را به او نشان می‌ دهند. در این حال شخص شیفته می شود که هرچه زودتر قبض روح گردد و همچنین حضرت حق هم دوست دارد که هر چه زودتر بنده‌ مومن خود را ملاقات کند، اما کسانی که از دنیا فقط زنا را انتخاب کرده‌اند، کسی که فقط پست را انتخاب کرده است، کسی که از دنیا فقط مال حرام را انتخاب کرده است، کسی که مفاسد را انتخاب کرده است، آن لحظه برای آخرت چیزی ندارد و ملائکه عاقبت وخیم و عذاب خدا را به او نشان می‌دهند.

مولانا بلوچی حال فرد خطاکار در لحظه مرگ را بر اساس فرمایش نبی مکرم اسلام سراسر در وحشت دانست وافزود: این لحظه برای فرد خطاکار خیلی سخت است و دوست ندارد که روحش قبضه شود. خدا هم دیدارش را ناپسند می‌دارد و از او بیزار است، لذا اگر همه با همکاری یکدیگر جلوی فسادها و فتنه‌ها را نگرفتیم، خواهیم دید یکی از میان ما که صبح با ایمان بوده است، شب کافر می شود و یا شب اهل ایمان بوده و صبح کافر است. پیشتر تصور می شد که شاید این حدیث برای آخرالزمان باشد، اما اکنون مشاهده می‌کنیم افرادی که در سرزمین های اسلامی و شهرهای مسلمان بزرگ شده و تا دیروز دم از اسلام می‌زدند، امروز نه تنها خودشان را از دین محروم کرده اند که دیگران را نیز به شیطان ‌پرستی، بودایی و به ترک اعمال دینی دعوت می‌ دهند.

نایب امیرجماعت اسلامی پاکستان حضور دختران، نوجوانان وجوانان در فضای مجازی یک بحران بزرگ در عصر حاضر برشمرد و متذکرشد: والدین مواظب باشند و فرزندان را از این مهلکه نجات دهند. اوضاع در جوامعی که فضای مجازی بیش ازحد در میان دختران مسلمان دست به دست می شود، بسیار نگران کننده است. حضور در فضای مجازی بی آنکه نیازی به آن احساس شود، فرد را به سیاه چالی می اندازد که خروج از آن امکان پذیر نخواهد بود. بنابراین می طلبد که والدین و خصوصا پدران در خانواده ها برای کنترل فعالیت فرزندان شان در این زمینه بیشتر توجه داشته باشند. فضای مجازی ناموس، عزت و شخصیت انسان را به باد می دهد. متاسفانه درصدی از قتل ها و جنایت ها از تاثیرات فعالیت در این قبیل رسانه ها و فضای مجازی سرچشمه می گیرد.

مولانا بلوچی هوشیاری نسبت به فعالیت برخی گروه های اصطلاح اسلامی را جزو ضروریات در دنیای اسلام توصیف کرد و یاد آور شد: امروز در بلاد مسلمان گروه هایی تشکیل یافته اند که سعی و تلاش دارند اقشار مسلمان را از عبادت و بندگی خداوند متعال دور کرده و آنان را بسوی غیر دین ترویج می دهند. مسلمانان باید مواظب باشند و بدانند که در دنیا افرادی از خدا بی خبر به جای آنکه بشر را بسوی نور و رستگاری هدایت سوق بخشند به طرف غیر خدا دعوت می دهند. بسیاری هستند که ماموریت شان ترویج گستاخی و بی ادبی در جامعه اسلامیَ است. آنها سنت ها و روش های تربیتی گذشتگان را کهنه و قدیمی فرض کرده و با این بهانه که حال با گذشته فرق دارد روش های تربیتی بر مبنای مفاهیم اسلامی را کم رنگ جلوه می دهند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن