مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

دولت سیزدهم در آزمون دوم

آوای سنت :بدنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه امسال و پیروزی حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در این انتخابات ،رئیس جمهور تسریع و گسترش روند واکسیناسیون و تلاش برای کاهش نرخ تورم و بهبود وضعیت معیشتی مردم را به عنوان دو اولویت نخست خود اعلام کرد.

عملکرد دولت جدید در زمینه تسریع واردات واکسن و به تبع آن تزریق واکسن به گروههای هدف، قابل توجه بود.در این مسییر شخص رئیس جمهور ضمن تماس با مقامات کشورهای خارجی مذاکرات فشرده ای را برای واردات واکسن به کشور انجام داد.

بدنبال این تلاشها در دو ماه اخیر آمار تزریق واکسن در کشور،بصورت تصاعدی افزایش یافته و استانهای مختلف با عبور از پیک پنجم کرونا به یک نقطه آرامش بخش رسیدند.

غالب صاحب نظران، کارنامه دولت در زمینه تسریع واکسیناسیون و کاهش آمار فوتی های ناشی از کرونا را موفق و قابل قبول ارزیابی می کنند.

در این زمینه، وزیر بهداشت اعلام کرده است دیگر به مانند گذشته با تعطیلی کسب و کار مردم با کرونا مقابله نخواهد شد.وی بر مقابله هوشمند با این بیماری تاکید کرد.این بیان نوید دهنده پایان محدودیتهای فلج کننده کرونایی بر واحدهای اقتصادی و خدماتی است .

بر اساس شرایط فوق، غالب تحلیل گران اعتقاد دارند رئیس جمهور در عمل به نخستین وعده خود به ملت ایران موفق بوده است .

اما وعده دوم رئیس جمهور به ملت ایران تلاش برای کاهش نرخ تورم و مهار اسب سرکش گرانی هاست.

بررسی های میدانی ما از جامعه حکایت از این دارد که در هفته های اخیر هر چند دولت در  زمینه کنترل قیمت اقلامی مانند مصالح ساختمانی و فولاد موفقیت خوبی داشته است ،اما در زمینه برخی از اقلام، موج تورم کمر شکن همچنان بر ساحل زندگی مردم ایران می کوبد.

قیمت اقلام خوراکی و لبنیاتی در زمره مواردی هستند که علی رغم تلاشهای دولتمردان، هنوز هم زندگی را بر مردم ایران سخت کرده اند.

از نگاه تخصصی دولت با یک پارادکس مواجه است.کنترل نقدینگی همزمان با حفظ قدرت خرید مردم، دو مقوله ای هستند که پیشبرد همزمانشان سخت و محتاج ظرافت های بسیار شکننده است.

دولت تلاش دارد این ریل گذاری مجدد در اقتصاد کلان را با کمترین خسارت بر زندگی مردم پیش ببرد،اما بنظر می رسد دست های پشت پرده و دلالان بزرگ بازار ،همراهی لازم را با این روند ندارند.

باید منتظر بود و به دولت جدید برای سامان دادن به شرایط اقتصادی جامعه وقت داد.

ماههای آینده محک مناسبی برای بررسی عملکرد دولت در این حوزه خواهد بود .باید دید که آیا دولت سیزدهم مانند رام کردن ویروس سرکش کرونا، توان رام کردن اسب سرکش گرانی ها را هم دارد یا خیر؟

سرویس سیاسی آوای سنت

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن