اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها
موضوعات داغ

ایده تشکیل دو دولت در اراضی اشغالی و مشکلات آن

آوای سنت : روز گذشته یکی از کاربران سایت آوای سنت بنام محمد رسول با ارسال نظری در بخش نظرات سایت از ما پرسیده است که آیا مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در سخنرانی اخیر خود اسرائیل را به رسمیت شناخته است؟

بنظر می رسد مرجع اصلی پاسخگویی به این سوال، پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه اهل سنت زاهدان بوده و ممکن است تفاسیر ارائه شده از طرف ما یا سایر افراد، با مقصد و مراد اصلی گوینده در تناقض باشد.

اما برای رعایت احترام کاربر سایت آوای سنت به آگاهی ایشان می رسانیم که مولوی عبدالحمید در بخشی از سخنرانی اخیر خود در نماز جمعه زاهدان تاکید کرده است: ” مردم ایران در فلسطین هم خواهان صلح هستند و معتقدند که حکومت اسرائیل و مردم فلسطین باید صلح کنند و فلسطینی ها به یک حکومت مستقل برسند

بیان این عبارت و تاکید بر ضرورت صلح و سازش بین فلسطینی ها و دولت اسرائیل در بیانات امام جمعه اهل سنت زاهدان ،این شبهه را ایجاد کرده است که منظور سخنران ضرورت به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان یک موجودیت سیاسی مشروع است.

در چند دهه اخیر، یکی از طرح هایی که از طرف برخی از کشورهای عربی در مساله فلسطین به عنوان راهکار نهایی این بحران پیگیری می شود، ایده تشکیل دو دولت در سرزمین های اشغالی است.

بر این اساس، یک دولت فلسطینی به پایتختی بیت المقدس(در مناطق غزه و کرانه باختری رود اردن) و یک کشور اسرائیلی به پایتختی تل آویو در اراضی اشغالی ۱۹۶۷ تشکیل می گردد.

کشورهای حامی این ایده بر این اعتقادند که برای هموار شدن مسیر اجرای این طرح باید مناسبات کشورهای عربی و اسلامی با اسرائیل نیز عادی سازی گردد.

طرح عادی سازی مناسبات کشورهای عربی بر اساس توافق آبراهام در دولت دونالد ترامپ پیگیری شده و ماحصل این پیگیریها عادی شدن مناسبات چند کشور عربی از جمله امارات ،بحرین و مراکش با اسرائیل بوده است .

اکنون و در این مرحله، با فشارها و حمایت های ایالات متحده تلاش می شود که کشورهای شاخص تر مسلمان مانند عربستان،الجزایر،قطر و … نیز وارد این فرایند گردند.

برخی از فعالان مسلمان بر این اعتقاد هستند که حرکت کشورهای عربی در مسیر عادی سازی مناسبات با رژیم صهیونیستی، نه تنها این رژیم را به سمت تعامل و مدارا سوق نداده،بلکه باعث شده است تا رهبران این رژیم جری تر شده و به جنایات خود در اراضی اشغالی عمق بیشتری بدهند.

بر اساس آمار سازمانهای بین المللی، سال ۲۰۲۲ خونبار ترین سال برای فلسطینی های ساکن اراضی اشغالی در سالهای اخیر  بوده است.

این شرایط در حالی رخ داده است که در سالهای گذشته برخی از کشورهای عربی برای جلب رضایت مقامات آمریکا و اسرائیل به سمت عادی سازی مناسبات خود با این رژیم حرکت کرده اند.

بر اساس این شرایط، می توان گفت دیدگاه افرادی که اعتقاد دارند می توان یا صلح و سازش در کنار اسرائیل زندگی کرد با واقعیات جاری اراضی اشغالی به هیچ وجه سازگار نیست.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن