اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

حالات روحانی حجاج نشانه عظمت مناسک حج است

آوای سنت: امام مسجد جامع حضرت علی( رض) ایل چشمه حالات روحانی زائران حج تمتع را از نشانه های تزکیه نفس توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، عبدالرحمن آخوند نیازی در گفتگو با خبرنگار ما، همبستگی و ندای لبیک زائرین خانه خدا در موسم حج تمتع را درخشان ترین تبلور وحدت اسلامی در سرزمین وحی خواند و گفت: اجتماع بیش از سه میلیون زوار از سرزمین های مختلف در مکه مکرمه بیانگر آن است که جمعیتی کثیر از امت اسلام از خود و همه متعلقات دنیوی گذر کرده و تجدید میثاق با آرمان های قرآن کریم را توشه راه آخرت قرار می دهند.

همان گونه که می دانیم زیارت خانه خدا و طواف دور آن برای کسانی که از استطاعات مالی کافی برخوردار باشد، فرض می باشد. طبیعتا سرزمین وحی به لحاظ گنجایش، ظرفیت پذیرش همه زوار را ندارد، اما همه ما باید بکوشیم تا به شرط توان در این موسم شرکت کرده و از فضائل آن بهره کافی ببریم.

آخوند نیازی با تاکید بر آمادگی کامل بر انجام فرایض حج افزود: بسیاری اعمال هستند که یک زائر باید آنها را در طول مناسک برجای آورد. بدون شک پیدا کردن آمادگی جسمانی یکی از موارد لازم برای حضور در جوار حرمین الشرفین می باشد، لیکن زائران باید در طول مدت یکماه به مکان های متعددی رفته و ترتیبات آداب را بر جایی آورند. البته گرچه روسای کاروان ها، همراهان خود را در این راه یاری می دهند، اما مناسبت تر آن است که خصوصا زوار تحصیل کرده قبل از عزیمت مطالعاتی را پیرامون مناسک مربوطه بعمل آورده و در حد امکان از تجربیات حجاجی که در گذشته این موسوم معنوی را پشت سر گذاشته اند، بهره مند گردند تا با آمادگی روحانی بهتری مناسک را بر جایی آورند.

امام جمعه اهل سنت ایل چشمه از توابع استان گلستان در تبیین مسائل معنوی حج یادآور شد: همه ماه‌های سال از کرامت خاصی برخوردارند. انسان در میعادگاه حج تمتع مفتخر می‌شود تا با خدای متعال از فاصله نزدیک تری ارتباط بگیرد. بی گمان همه مکان های مقدس مسلمانان در روی زمین دارای ارزش و احترام خاصی هستند، لیکن خانه خدا و مسجدالحرام به ‌عنوان مکان امن الهی دارای فضائلی بی حد بوده و این معامله بنده با آفریننده یکتا می باشد. جایی که صاحب خانه، خود میزبانی مهمانان را بر عهده دارد.

آخوند نیازی، تزکیه نفس را از مهمترین اهداف زائران خانه خدا توصیف و عنوان داشت: دنیای فریبنده و شیاطین زمینی و آسمانی از هر سو دین مقدس الهی مسلمانان را در احاطه خود دارند. خرافه پرستان، شبهه افکنان و هوای نفس به طریقی در انحراف یک انسان نقش بازی می کنند. اسلام از سوی دشمنان پیدا و پنهان تهدید می شود.

این عالم اهل سنت ترکمن خاطر نشان ساخت: زمانی که زائرین مناسک را به پایان رسانده و مراجعت می‌کنند مدتی را در حال و هوای با معنای زیارت خانه خدا باقی می‌مانند. این معنویت از تاثیرات تزکیه نفس است که نباید از آن غفلت ورزید. کار به اندازه و عبادت همراه با کار و قرار گرفتن در پناه باریتعالی به هنگام مشکلات، نفس را از کنترل شیاطین در آورده و عالی ترین درجه تقرب را به بنده مومن و مسلمان می بخشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن