اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

حج گردهمایی جهانی برای پیمان با خداوند متعال

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه احناف خواف، حج را گردهمایی جهانی برای تجدید پیمان با رب العالمین عنوان کرد.

به گزارش آوای سنت، مولوی گل محمد مومن، طی بیاناتی در آستانه فرا رسیدن عید سعید قربان، ذبح دام در این روز مبارک را یک واجب شرعی از دیدگاه احناف خواند و گفت: اگر انسان به فضایل و برکات این ایام و عید قربان تفکر کند، متوجه می شود که دین مسلمانان حق و از جانب رب العالمین آمده است.

خدای متعال به صبحگاه روز عید قربان و شب های این دهه ذی الحجه و به مخلوقات قسم یاد می کند و ثابت می شود که دهه اول ذی الحجه به دلیل واقع بودن روز عرفه و عید قربان در آن چه عظمتی در نزد خالق متعال دارد. در این ایام ثواب و فضیلت اعمال چندین برابر داده می شود. از جمله اعمال مناسب در دهه اول ذی الحجه بر جای آوردن حج عمره است و با دوبار عمره کردن گناهان حد وسط کفاره می شوند.

مولوی مومن با تاکید بر عدم غفلت از مناسب های دینی افزود: در این روزگار خسارت ‌ها و ضررهای آسیب رسان به معنویت انسان بسیار بیشتر از خسارت ها و زیان های مادی دامن‌گیر شده اند، لیکن چون مشکلات زندگی دنیا ملموس تر هستند، سنگینی خسارت ‌های معنوی را احساس نمی‌کنیم. گذر از مشکلات زندگی گرچه هم سخت به نظر برسد، اما دنیا در حال گذر است و باید فکر کنیم که چه زیان های معنوی برای ما پیش آمده است و با چه راه های می توانیم از تهدیدات آنها در امان باشیم.

باریتعالی، حج را همایش جهانی قرار داد تا مومنین در اطراف بیت الله گرد هم آمده و با رب خود تجدید پیمان کنند. علاوه بر این، قدر نمازهای جمعه، نمازهای پنج وقت و مساجد را بدانیم. اجازه ندهیم شیطان، ما را سهل‌انگار کرده و سخنی بر زبان جاری نکنیم که جنبه کم اعتنایی و تمسخر به نماز جماعت و جمعه داشته باشد. نمازهای جماعت، جمعه و عید در هدایت ما تأثیر بسزایی ایفا می دارند.

مدرس حوزه علمیه احناف خواف، روزه را دومین عمل موکد در ذی الحجه دانست و اظهار داشت: روزه در اصل خود نزد الله متعال ارزش خاصی دارد. در حدیث قدسی آمده‌ است که خداوند می فرماید، از میان همه عبادت ها فقط روزه مال من است و من پاداش آن را می‌دهم. روزه روزهای دهه‌ اول ذی الحجه به جز در روز عید، بسیار دارای فضیلت است، علی الخصوص روزه روز عرفه که ارزش بالایی دارد. همچنین در آیه بیست و هشت به بیان لا اله الا الله و الله اکبر و الحمدلله فراوان سفارش شده است و اگر به تکبیرات تشریق هم دقت کنیم می‌ بینیم که همین کلمات در متن آن وجود دارد. این‌ سنت ها در میان امت کم رنگ هستند و باید به احیاء برسند. والدین تکبیر تشریق را در خانه بگویند تا فرزندان نیز به اهمیت مسئله پی ببرند.

مولوی مومن، روز عرفه را مناسب ترین فرصت برای توبه و پیشمانی از گناهان برشمرد و عنوان کرد: برای هر عمل نیک زمان ها و مکان‌ های مخصوصی تعیین شده اند. مکان‌ های مخصوص مثل حرمین شریفین و زمان های مخصوص مانند عید قربان، عید فطر، روز جمعه، دهه اول ذی الحجه و نظایر این که ثواب اعمال در آنها چندین برابر بیشتر است. اگر در رمضان غفلت شده است، فرصت اکنون را برای نزدیکی به خدا از دست ندهیم. بی گمان توبه روز عرفه پذیرفته می شود.

حضرت عایشه رضی الله عنه از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم نقل می‌کند، انسان در روز عید قربان، هیچ عملی را انجام نمی‌دهد که در نزد خدا محبوب تر از ریختن خون قربانی باشد و حیوانی که در این راه ذبح می‌شود، روز قیامت با تمام اجزای خود به عنوان ثواب برای شخص آورده خواهد شد. حتی شاخ ‌ها، موها و اعضای غیر قابل استفاده هم در کفه حسنات قربانی کننده قرار می‌گیرد. خدای دانا این توفیق را نصیب کرده است که از مال خدا برای وی ذبح کرده و با این کار ثواب حاصل نماییم. فضیلت قربانی روز دهم در درجه اول، روز یازدهم در درجه دوم و روز دوازدهم در درجه سوم قرار دارد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن