مقالات و یادداشت ها

” بازگشایی مرز شوشمی ، فرصتی توسعه آفرین “

 سید علاءالدین حیدری

آوای سنت : سالها و بلکه دهه هاست که مردم اورامانات در آرزوی باز شدن مرز شوشمی برای تردد مسافر هستند.

امروز این فرصت فراهم و بالاخره پس از سالها تلاش و پیگیری چندین ساله ، مرز شوشمی رسما بازگشائی شد .
از آنجائیکه این بازگشائی می تواند ورود مسافران به منطقه اورامانات و استان کرمانشاه را تسهیل و شرایط تردد گردشگران عراقی را به استان آسان تر نماید ، آنرا گامی در مسیر رونق صنعت گردشگری منطقه دانسته و معتقدم با رونق گیری این مرز تحولی در گردشگری تجاری،  درمانی ، بوم گردی را شاهد خواهیم بود .
ورود گردشگر و یا مسافر به هر منطقه ای درآمدزا بوده و خاصتا اگر گردشگر خارجی هم باشد ، می تواند بهره وری بیشتری را نصیب مقصد گردشگری نماید .

اورامانات با ثبت جهانی در حال ورود به آینده ای پررونق است که هر چه شرایط تعاملات فرهنگی و گردشگری بیشتری برایش فراهم شود ، قطعا توسعه آفرینی بیشتری خواهد داشت .

با رونق هر چه بیشتر صنعت گردشگری ، ما به کاهش آمار بیکاری و توسعه اشتغال پایدار نزدیک و نزدیکتر می شویم.

قطعا صنعت گردشگری قطعی ترین درمان بیماری کشنده بیکاری اورامانات است که امروز فتح باب بزرگی را در این مسیر شاهد بودیم.

تحقق رویایی بزرگ و مطالبه ای عمومی که حاصل تلاش و دلسوزی خیلی ها بود .
همه برای تحقق این مطالبه گام های مثبتی برداشتند که باید دست یکایک آنها را بوسید .
اما نباید از تلاشهای دور و نزدیک یکسال اخیر بدون تشکر گذشت ، چرا که همیشه تشکر موجب تشویق و تقدیر خستگی را از تن تلاشگران بیرون می برد.

به رسم ادب ، از همه عزیزانی که موجبات تحقق این مطالبه کلان و دیرین را فراهم نموده و عملا و موثرا در آن نقش ایفا نمودند :

از دکتر صحرایی استاندار دلسوز کرمانشاه که الحق و الانصاف با پیگیری ها و تسهیل شرایط زیرساختی و اداری تمام قد برای این بازگشائی حمایت و تلاش داشتند .

از حاج ماموستا ملا قادر قادری که با دهه ها مطالبه گری در این موضوع و نیز پیگیری ها ، دلسوزیها و تعاملات سازنده با مسئولین استانی و کشوری و رایزنی و استفاده از ظرفیت های مذهبی ، سیاسی ، اجتماعی خود در منطقه اقلیم کردستان عراق برای این بازگشائی شبانه روز دغدغه و از هیچ کوششی فروگذار نکرده اند .

همچنین از همه نهادهای امنیتی ، نظامی و انتظامی استان و خاصتا سرداران گرانقدر آسیابانی و عظیمی که اگر حمایت ها و تسهیل گری این نهادها نبود ، شاید این بازگشائی فعلا فراهم نمی شد.

و در پایان از همه فعالین اجتماعی و رسانه ای ، معتمدین و نمایندگان مجلس در ادوار مختلف که پا به پای دیگران کوشیدند و مطالبه گری منطقی داشتند .
تشکر و قدردانی نموده و دستان یکایک آنها را بر دیده خود می نهم .

امیدوارم که پیگیریها برای بازگشایی مرز سازان ، رونق بخشی به مرز شیخ صله و نیز تسهیل شرایط مرز دروله ادامه یافته و بزودی شاهد گشایش ها و خبرهای خوبی در این مسیرها باشیم .

نظام مقدس جمهوری اسلامی با خدمت به مردم شریف اورامانات به پاس مرزداری غیورمردان این خطه ، گام امیدآفرینی را در مسیر همدلی هر چه بیشتر و تامین امنیت پایدار ملیِ مردم محور برداشته است که جای تقدیر دارد .

سید علاءالدین حیدری

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن