اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

حضور پرشور جوانان در مساجد روشنی بخش محافل است

آوای سنت: مدیر حوزه علمیه اهل سنت اسدیه، حضور پر شور جوانان در مساجد را روشنی بخش محفل بندگی توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، مولانا سید احمد عبداللهی در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه اسدیه، دوران جوانی فرصت طلایی، حساس و سرنوشت ساز خواند و گفت: استعداد و صلاحیتی که خدا به بندگانش عنایت می دارد، همیشگی و پایدار نیست.

نعمت توبه و نعمت عبادت و علم و دانش در این دنیای در حال گذر برای کسانی که مدیریت آینده کشور را عهده دار می شوند باید از همان سنین کودکی و مرحله نوجوانی در برنامه تربیتی و پرورشی والدین و اولیای مدارس قرار بگیرد. علم و دانش در شکل گیری شخصیت جوانان مانند مانند نقش بر روی سنگ است. عبادتی که در جوانی پیاده می شود در پیشگاه خدا ارزش بالاتری دارد

مولانا عبداللهی، تقلیل یافتن جسم و کند ذهنی را از علائم ایام کهولت سن دانست و افزود: طاعت و بندگی در ایام پیری، درخشندگی سال های جوانی را پیدا نکرده و ارزشی برابر با عبادت یک جوان را ندارد. ضمن آن که انجام کار و عبادت برای برخی اشخاص در سن کهولت به دلیل ابتلا به عوارض جسمانی مقدور نبوده و توان کافی برای عبادت را از فرد می گیرد. عبادت برای جوان از این نظر ارزشمند است که از سوی افکار پلید نفسانی و شیطانی و اهل باطل وسوسه شده و به نوعی از هر سو در معرض تهدید قرار می گیرد.

توبه نعمتی ارزشمند برای جوانان به حساب می آید تا گناه را از روح و جسم خود بزدایند. بسیار حیف است که جوان ما وقت ارزشمند خود را به گردش در خیابان با ماشین سواری های بیهوده، موتور سواری و مزاحمت برای مردم و جامعه تلف کرده و نگرانی را به خانواده اش انتقال دهد.

امام جمعه اهل سنت اسدیه در توصیه ای به نسل پویا یادآور شد: بیشترین اوقات خود را به عبادت و بندگی خدا، تعلیم، کار و کسب و امرار معاش گذرانده و قدر این فرصت و مهبت الهی را بدانید. یک جوان باید برای پیشرفت در کارها از خود حوصله و همت نشان دهد. زود از کوره در نرود و کارش را با تهدید و شکایت و ناله پیش نبرد. بر اثر لحظه ای عصبانیت و غفلت، عمری را در حسرت و پشیمانی به سر نبرد. جوان باید نشاط داشته باشد و با حضور در صف نماز جماعت مساجد محفل بندگی را به روشنی زینت بخشد.

مولانا عبداللهی، یکی از مسائل بنیادی و اساسی اسلام را در سنت ازدواج برشمرد و تاکید کرد: خدای متعال از ازدواج به عنوان یک نعمت در قرآن نام برده و بوسیله آن بین افراد مودت و رحمت قرار داده است تا نسبت به یکدیگر مهربانی، ترحم، شفقت و دلسوزی داشته باشند. از زمان ازدواج تا سن پیری باید در بین زوجین محبت حاکم گردد.

اسلام بر ازدواج نصف ایمان می داند. نبی امت صلی الله علیه وآله وسلم پیروانش را به نکاح با هدف گسترش نسل امر فرموده و تنهایی و گوشه گیری را بر آنها منع نموده است. لذا باید ازدواج را در جامعه ترویج و تسهیل نمود. ازدواج را آسان کنیم و برآن سخت نگیریم. زوجین تا زمان حیات به یکدیگر محبت بورزیده و خطاهای شان را بر هم ببخشند تا زندگی به جریانش ادامه دهد. والدین مهریه‌ها را سنگین نگیرند. مجالس بزرگ و سنگین را بر جوانان تحمیل نکنند، زیرا تحمیل این گونه خواسته ها زیانبار و جبران مخارج کمر شکن است.

مدیر حوزه علمیه اسدیه در اینباره متذکر شد: متاسفانه آمار طلاق بالا رفته و جدایی حتی در ایام عقد نیز اتفاق می افتد. ازدواج‌ های عجولانه و بدون تحقیق، بنیان خانواده نوپا را از هم می پاشد. در ازدواج نباید اجبار صورت گیرد. ریش سفیدان، علما و خیرخواهان مانع از جدایی‌ های غیر منطقی شده و نگذارند که اختلافات خانوادگی ریشه‌ بگیرند. حضرت عمر رضی الله عنه می‌ فرماید، اختلافات خانوادگی را بین خودتان حل کنید و به قاضی نرسانید تا تبدیل به کینه و عداوت نشوند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن