اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

حکام کشورهای اسلامی با قاطعیت در کنار فلسطین باشند

آوای سنت : ماموستا عبدالسلام محمدی بیان کرد: مواضع سازمان همکاری اسلامی و سایر کشورها در قضیه فلسطین و مظلومیت مردم آن و تجاوزات رژیم صهیونیستی واقعا شرم آور است، این مواضع دلالت بر ترس و واهمه از اسرائیل است، از رهبران و حکام کشورهای اسلامی انتظار می رود با قاطعیت در کنار فلسطین باشند.

ماموستا عبدالسلام محمدی در خطبه های این هفته شهرستان دهگلان که با حضور مردم متدین این شهرستان برگزار شد به دو منشور اخلاقی در سوره مبارکه حجرات اشاره و بیان داشت: خداوند متعال در اوایل  این سوره مبارکه اهل ایمان، اصحاب و یاران را به رعایت ادب و خفض الصوت صدای پائین صحبت کردن و رعایت ادب در خدمت پیامبر اکرم (ص) دعوت و در ادامه اهل ایمان را دعوت به تحقیق و علم وآگاهی در مورد اخبار پخش شده توسط افراد فاسق متنبه می فرماید: اى مؤمنان، اگر فاسقى خبرى برایتان بیاورد، بررسى کنید [تا مبادا] آنکه از روى نادانى به گروهى زیان رسانید، آن گاه بر آنچه مرتکب شده اید، پشیمان شوید.

ماموستا محمدی تصریح کرد: فسق در لغت به معنای خارج شدن و در اصطلاح قرآنی خارج شدن از صراط مستقیم و گاهی کلمه فسق در مقابل عدالت هم گفته شده است؛ لذا واژه فسق در قالب های گوناگون پنجاه و چهار مرتبه در قرآن بکار رفته است.
۱_ فرعون و قومش_ انهم کانوا فاسقین.
۲_ افراد منافق و چند چهره_ ان المنافقین هم الفاسقین.
۳_ حکم به غیر از ما انزل الله_ و من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الفاسقون.
۴_ در مورد تهمت به زنان مؤمنه پاکدامن_ یرمون المحصنات… اولئک هم الفاسقون.

امام جمعه دهگلان متذکر شد: قرآن کریم برای کسانیکه با پخش اخبار دروغ در جامعه ایجاد فتنه می کنند کیفر های سختی معین فرموده است.

وی عنوان کرد: تبیین و تحقیق در مورد صحت خبر، و بررسی ابعاد مختلف خبر، این خبر از کجا آمده؟ توسط چه اشخاص و با چه عملکرد و نیتی پخش شده است، در مورد چه کسانی این اخبار صادر و آیا پخش این اخبار خیر و مصلحت است یا شر و فتنه همگی باید بررسی شود.

ماموستا محمدی یادآور شد: دو چیز باعث فتنه می شود؛  اخبار کذب و دروغ افراد فاسق و دوم سطحی نگری افراد ساده لوح؛ امروزه فضای مجازی و رسانه ای و پخش اخبار های کذب و هدفمند مخصوصا در گروه ها وکانال های رسانه ای سبب هتک حرمت دیگران و آسیب به خانواده ها و جامعه است که باید مواظب باشیم ناخواسته این اخبار را پخش وانتشار ندهیم.

امام جمعه دهگلان ادامه داد: منشور دوم اخلاقی این سوره عبارت است از آیه  “اى مؤمنان، گروهى، گروهى دیگر را به ریشخند نگیرد، چه بسا که [آنان ] از اینان بهتر باشند و نه زنانى، زنانى دیگر را به ریشخند گیرند، چه بسا که [آنان ] از اینان بهتر باشند و عیب همدیگر را مجویید و همدیگر را به لقبهاى زشت مخوانید. فسق بعد از ایمان بد رسمى است. و کسانى که توبه نکردند، اینانند که که ستمکارند.”

وی توضیح داد: تمسخر و استهزاء در ظاهر یک گناه است اما در حقیقت و باطن حامل گناه های مانند، تحقیر کردن، خوار کردن، کشف عیوب، اختلاف افکنی، غیبت و فتنه، و طعنه به دیگران است.

ماموستا محمدی افزود: ثروت اندوزی و احساس بی نیازی فرد در جامعه گاها سبب غیبت شده خداوند متعال می فرماید؛(ویل لکل همزه لمزه_ همز عیب جویی در پشت سر _ لمز عیب جویی در روبرو) برای کسانی است که: الذی جمع مالا وعدده. عدم علم وآگاهی افراد به نصوص دینی، بهانه تفریح و سرگرمی و درست کردن جُک های قومیتی در مورد افراد همگی گناه و عصیان است.

خطیب جمعه دهگلان در بخش دوم از خطبه های خود ابراز داشت: در قضیه فلسطین و غزه دشمنان اسلام و رسانه های معاند و عده ای افراد ناآگاه به اصل موضوع فلسطین متأسفانه در مسیر دشمن و مشروعیت دادن به تجاوزات این رژیم غاصب حرکت می کنند.

وی اضافه کرد: بسیاری از یهودیان قدیمی که در اسرائیل زندگی می کنند خود اذعان می کنند که این سرزمین را با جنگ، زور، ستم، قتل و نسل کشی فلسطینیان به دست آورده اند و این در حالیست که عده ای می خواهند به این جنایات و اشغالگری مشروعیت ببخشند؛ همگی ما باید آگاه باشیم که به نفع کدام جبهه کار می کنیم، جبهه مقاومت و آزاد سازی فلسطین، و یا جبهه صهیونیسم و رژیم غاصب اسرائیل!

ماموستا محمدی بیان کرد: مواضع سازمان همکاری اسلامی و سایر کشورها در قضیه فلسطین و مظلومیت مردم آن و تجاوزات رژیم صهیونیستی واقعا شرم آور است، این مواضع دلالت بر ترس و واهمه از اسرائیل است، از رهبران و حکام کشورهای اسلامی انتظار می رود با قاطعیت در کنار فلسطین باشند.

امام جمعه دهگلان یادآور شد: اظهارات رئیس جمهور ترکیه و مواضع وی در مقابل رژیم صهیونیستی یک موضع ترس و واهمه است، کشتن مردم بی دفاع و مسلمان و کودکان کُرد سوری چگونه توجیه می شود؛  نظامیان این کشور از هوا و زمین و با ورود غیر قانونی و نقض معاهدات به مردم و خاک یک کشور دیگر تجاوز می کنند که این عمل محکوم واین جنایات در سکوت جامعه جهانی در حال انجام است، خداوند متعال در قرآن کریم چنین فرموده: «و هر کس مؤمنى را از روى عمد بکشد، جزایش جهنّم است که در آن جاودانه خواهد بود. و خداوند بر او خشم گیرد و از رحمت خویش دورش دارد و عذابى بزرگ براى او آماده خواهد ساخت.» (۹۳ / نساء)./تقریب

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن