اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

خضوع و خشوع کلید قبولی عبادات

آوای سنت: استاد حوزه علمیه الصدیق بیرجند ریشه کن شدن گناه را در عبادت همراه با خضوع و خشوع عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، مولوی علیرضا مشمول طی سخنانی چند، عمل به برنامه های دین طبق اسناسنامه الهی را ساده ترین راه جلب رضایت الله خواند و گفت: رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم این توشه را به صورت کامل در اختیار امت قرار داد و کسی حق ندارد آن را به میل خود کم و زیاد کند.

در فرایض دین نمی توان طبق میل و سلیقه شخص عمل کرد، چون خدای متعال سعادت انسان را تنها در عبادت قرار نداده است. انسان پرهیزگار در ضمن عبادت باید به نیاز جسم نیز در زمانی که حکم به انجام آن می رود، پس همچنان که نماز تاخیر ندارد، افطار را هم نباید به نیت عبادت به آینده موکول کرد.

مولوی مشمول اصل را دین فرمانبرداری و اطاعت از فرامین دانست و افزود: خلوص نیت و تسلیم محض بودن کار را تبدیل به عبادت می کند. خواب به تنهایی می تواند جزو عبادت باشد به شرط آنکه در احکام و فرایض به میل و سلیقه خود عمل نکنیم. برای شخص جایز نیست که نماز فرض را به جای چهار رکعت در هشت رکعت برجای آورد.

در هر زمان خواندن نماز نافله جایز نیست، اما خدای متعال برای کسانی که به مفهوم توفیق عبادت نفلی پی برده اند راه های زیادی را در نظر گرفته است. محاسبه اعمال برداشتن یک قدم برای نزدیکی به رب العالمین می باشد. درون انسان با عبادت به تزکیه می رسد و به همان اندازه به برون نیز باید پردازش شود.

استاد حوزه علمیه الصدیق بیرجند ارزش عبادات را در بازدارندگی از گناهان یاد کرد و اظهار داشت: عبادتی که همراه با خضوع و خشوع و از روی میل و علاقه نباشد، شوق محبت به گناه را از دل ریشه کن نخواهد کرد. تجار صدر اسلام که در حرفه خود مشهور بوده و اجناس شان را به بهترین پیشنهاد عرضه می کردند با دیدن فقر جامعه به پیشنهاد خدای متعال لبیک گفته و با وی وارد معامله می شدند.

آنها با اخلاق حسنه خود مردم را به اسلام دعوت می کردند. با زن و فرزند مهربان بودند و برای همسایه سنگ تمام می گذاشتند. این چنین دعاهایشان به درگاه متعال پذیرفته می شد. آثار نماز فقط به خواندن آن نیست، بلکه باید در طول شب و روز در رفتار و حالات مان نمایان باشد.

مولوی مشمول تاکید ورزید: حضرت علی رضی الله عنه با رفتار خود باعث شد تا یک یهودی که بر سر مالکیت یک زره با ایشان اختلاف داشت، مسلمان شود، زیرا آن حضرت نمی خواست جز به حکم الهی مالک آن زره باشد. کفار زیبایی اسلام را در رفتار مسلمانان دیده و به یقین آن پی می بردند.

معاندین صدر اسلام حقانیت دین را از رفتار نبی مکرم استخراج کرده و مسلمان می شدند. لباس زیبای آن بزرگواران در ظاهرشان به چشم نمی آمد، اما دارای باطنی زیبا بودند. پس زیبایی اسلام را در رفتار خود به فعل برسانیم. در این صورت ظاهر زیبا ملاک انتخاب امروز ما نخواهد بود. اگر لذت های واقعی را نمی بینیم دلیل آن بخاطر محروم کردن خود به اخلاق نبوی و بوی خوش آن حضرت صلی الله علیه وآله وسلم برمی گردد.

وقت خود را در مجالسی سپری کنیم که دعای انسان های مومن پذیرفته می شود. قرآن را بر جامعه جهانی تلاوت کنیم و این ندا را به دنیا برسانیم که برای نجات از مشکلات زندگی و مشکلات بعد از موت راه فرمانبرداری از کتاب جامع و کامل را در پیش بگیرند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن