در وادی رمضان

آیا برقراری رابطه زناشویی در ماه رمضان ، حرام است؟

آوای سنت : پرسش و پاسخ رمضانی – پاسخ دهنده: دکتر عبدالمجید صمیم دکترای فقه اسلامی

سوال:
آمیزش جنسی در ماه مبارک رمضان آیا گناه دارد یا خیر؟

پاسخ:
بعد از حمد خدا (ج) و درود بر محمد مصطفی (ص):
در جریان روزهای ماه مبارک رمضان برای روزه‌دار به هیچ وجه آمیزش جنسی مجاز نیست، و نباید از او این‌کار صورت گیرد. و اگر کسی در جریان روز، در حالی‌که روزه دارد و نیت و قصد روزه را کرده اقدام به آمیزش جنسی با همسر نماید، چنین شخصی علاوه بر این‌که باید آن روز را قضا ییاورد، باید کفاره نیز بدهد.

کفاره روزه بر اساس آیات و روایات و بیانات فقهای حنفی به ترتیب این موارد است: آزاد سازی برده، اگر این شخص برده‌ای برای آزاد سازی نداشت، باید شصت روز پی درپی روزه بگیرد، طوری که میان روزهایی که روزه می‌گیرد هیچ فاصله‌ای با افطار یکی از روزها نباشد، و اگر توان روزه در این شخص موجود نبود، می‌تواند شصت مسکین را غذا بدهد.

البته منظور از آمیزش همان مقاربت غلیظه است. در مورد بوسه و در آغوش گرفتن و امثال این‌ها باید گفت که این گونه کارها در جریان روزه اشکالی ندارد، و در روزه خللی وارد نمی‌کند. لیکن اگر کسی بر نفس خود اطمینان ندارد و بیم دارد که اینگونه کارها در آخر منجر به آمیزش مغلظه می‌شود بر چنین کسی بوس و آغوش گرفتن نیز مجاز نمی‌باشد.

با اینحال در جریان شب‌های رمضان هیچ نوع آمیزش جنسی اشکال ندارد، و زوجین هرگونه استمتاعی که خواسته باشند می‌توانند از هم داشته باشند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن