در وادی رمضان

احکام نیت روزه ماه مبارک رمضان

آوای سنت : پرسش و پاسخ رمضانی – پاسخ دهنده: دکتر عبدالمجید صمیم دکترای فقه اسلامی

سوال:
نیت روزه چگونه است؟ و آیا انسان برای هر روز باید نیت کند، یا یک نیت برای تمام ماه مبارک رمضان کافی است؟

پاسخ:
بعد از حمد خدا(ج) و درود بر محمد مصطفی(ص)
منظور از نیت، نیت و قصد قلبی است که معمولاً توسط زبان به ظهور می‌رسد. در همه عبادات اعم از نماز و روزه و زکات و حج و غیره، ملاک و مدار اعتبار همان نیت و قصد قلبی است. منظور این است که در قلب خود قصد مثلاً ادای روزه فرض رمضان سال جاری را داشته باشد، نه روزه دیگری مانند روزه قضایی یا نفلی یا نذری و کفاره و غیره.

بنا بر این لازم نیست این نیت بر زبان جاری شود. اما اگر کسی دچار وسواس است می‌تواند با زبان خود نیز قصد قلبی خود را تکرار کند، مثلاً بگوید که من فردا را برای رضای خدای تعالی و ادای فرض او روزه می‌گیرم.

البته برای نیت زبانی روزه، کلمات و جملات خاصی وجود ندارد، و شخص هرگونه که توان دارد و مناسب می‌داند و برایش آسان است می‌تواند بر اساس آن نیت زبانی را به انجام برساند.

در مورد یک نیت برای تمام رمضان یا هر روز باید گفت که هر دو صورت ممکن است. شخص روزه دار می‌تواند در آغاز رمضان مثلاً نیت کند که تمام ماه مبارک را روزه بگیرد، چنان‌که می‌تواند برای هر روز نیت نماید.

وقت نیت هر روز از غروب آفتاب یا فرا رسیدن شب، تا طلوع صبح صادق است. در میان این مدت نیت روزه صحیح است. اما بهتر است روزه رمضان همراه با سحر و یا در پایان آن باشد.

نیت روزه تا قبل از زوال آفتاب نیز صحیح است. یعنی اگر کسی در شب یا سحر یا قبل از طلوع صبح صادق نیت نکرد، و نیت خود را تا فردا به تعویق انداخت، تا قبل از زوال نیتش صحیح می‌شود و اشکالی ندارد.
والله ولی التوفیق

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن