اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

شخصیت های علمی و دینی سرمایه های جامعه اسلامی

آوای سنت: مدرس حوزه‌ علمیه احناف خواف، پرورش شخصیت های بزرگ علمی و دینی را باعث رشد و اعتلای جوامع اسلامی خواند.

به گزارش آوای سنت، مولوی خیرالله نیک خوی طی سخنانی با بیان این مطلب که اهمیت علم و دانش، هنر و صنعت در همه جوامع بشری معلوم و مشخص است، گفت: دوران فعلی، عصر علم، معلومات و کسب دانش در زمینه های مختلف می باشد و کسانی در جامعه رشد می‌کنند که علم را بهتر فراگرفته و با تجربیات بیشتری در خدمت کمک به همنوع برآیند. واقعیت این است که کمال، رشد و ترقی انسان در علم است. درست است که مال و مقام دنیا گاهی برای انسان ایجاد رفاه می‌کند، اما اگر شخصی می‌خواهد به کمال دست یابد، باید علم حاصل کند. حضرت سعدی فرمایش می دارد، بدون علم، خداشناسی حاصل نخواهد شد و‌ کسی خدا را بهتر می شناسد که علم دارد.

مولوی نیک خوی، مدارس دینی را فرصتی برای حفظ قرآن و فراگیری علم دین دانست و افزود: مدارس علوم دینی از دیر باز و حتی در حال حاضر، نقش مهمی در ساختار جامعه‌ی اسلامی داشته‌ و به عنوان کارگاه های انسان سازی و تولید رجال عمل می کنند. شخصیت ‌های بزرگی همواره در تاریخ درخشیده‌ و از خود آثار علمی و فرهنگی به جای گذاشته ‌اند. آنها نیز مانند طلاب امروزی ، شاگرد همین مراکز دینی بوده‌اند، لذا مدارس، مرجع فکری ملت‌ ها بشمار می روند.

اجتماعات و اقوام مختلف با آن اعتقادی که به دین و علمای خود دارند، متاثر از افکار، سیاست‌ ها و رفتار بزرگان دین و بزرگان علمی خود هستند. اگر این مدارس دینی و دانشگاه‌ های ما از دانش‌آموز پر شده و بتوانیم شخصیت ‌های علمی پرورش دهیم، جوامع به لحاظ فکری به رشد مطلوب خواهند رسید.

مدرس حوزه‌ علمیه احناف خواف در این خصوص اظهار داشت: مدارس علوم دینی سنگ صبور جامعه در حقیقت نقش پناهگاه مردم در هنگام مشکلات را ایفا می کنند و این مهم در جامعه احساس می‌ شود. بدون شک علما در پایگاه‌ های علمی، مدارس دینی و دانشگاه‌ ها، هدایت‌گران مردم هستند. مردم می نگرند که علما و دانشمندان که چه موضعی را در تحولات جامعه اتخاذ می ‌کنند، پس باید جوانان ما علم و دانش خود را ارتقا دهند تا اگر در جامعه خللی به وجود بیاید، احساس ضعف پیدایش نکند.

علما، شخصیت‌های دینی و فرهنگی و معلمان به منزله‌ قلب و فرمانروای جامعه و امت اسلامی به حساب می آیند. همان‌گونه که قلب انسان حیاتی‌ترین عضو بدن انسان است و تحرک جسم سالم بستگی به حیات قلب دارد، اعضای جامعه نیز از قشر عالم و دانشمند تبعیت می کنند. بنابراین رونق علم و دانش موجب شوکت و مجد و عظمت اقوام و ملل خواهند شد.

مولوی نیک خوی فعالیت مساجد، مدارس علمی و مراکز علمی در مناطق مختلف را بیانگر اعتلای علم و فرهنگ اسلامی توصیف کرد و یاد آور شد: علاقه‌مندی طلاب جوان به مقوله دین و دانش، ایشان را به شخصیت های بزرگی تبدیل می کند. سابقه تاریخی خود را در نظر گرفته و از بزرگان دین الگو بگیریم. جامعه به افراد توانمند احتیاج دارد. طلاب جوان تزکیه و تربیت را سرلوحه قرار دهند. پایبندی به مسائل شرعی سبب توجه و اقتدا نسل جوان به چهره های دینی شده و زمینه های اصلاح فرزندان را فراهم می سازد. قدر مسلم آحاد نسل جوان از ایمان و اخلاق نفع خواهند برد.

متاسفانه برخی از دانشجویان ما در مدارس و دانشگاه به سمت مواد مخدر گرایش پیدا می کنند. دلیل این قبیل آسیب ها از خوشی های زودگذر نشئت پیدا می کنند، زیرا اهداف مشخص نبوده و در قبال ایشان مسئولیت پذیری کمتری وجود دارد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن