اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

تحقق عدالت از الزامات نخستین جوامع بشری

آوای سنت: معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه احمدیه تربت جام عدالت پروری و عدل گستری را از شروط لازم برای برابری حقوق انسان ها دانست.

به گزارش آوای سنت دکتر حسین جامی الاحمدی طی بیاناتی در مبحث عدالات اجتماعی با ترجمه آیه قرآن کریم بنی آدم را متشکل از رنگ ها، نژادها و گونه های مختلف خواند و گفت: نعمت خدای متعال برای همه اهل زمین یکسان است و مسئولین در تقسیم آن باید نهایت عدل و انصاف را مد نظر قرار دهند. این عدالت در صدر اسلام و میان مردم به طور مساوی به اجرا گذاشته می شد و برای خلیفه مسلمین فرقی نمی کرد که مخاطب صهیب رضی الله از روم باشد و یا بلال رضی الله که اصالتا از سرزمین حبشه بود. این قبیل تفاوت های جزئی و میزان مال و اموال اشخاص مانع از آن نشد که مردم مسلمان مکه برخلاف بزرگان قریش در پیش از اسلام مابین خود و سایرین تفاوت قائل شوند. آنها نمونه عدل و مساوات بودند، اما در این عصر مشاهده می شود که همسایگان، بستگان و حتی اعضای یک خانواده از حال هم خبر ندارند.

گرامی ترین و شریف ترین انسان ها در نزد باریتعالی اعم از عرب و عجم کسانی هستند که تقوای راستین پیشه می کنند. تقوا بدین معنا نیست که شخص شبانه روز گوشه مسجد اختیار کرده و با ترک امور خانواده و بیخبر از حال همسایه و خویشاوندان عمرش را دائما به ذکر و عبادات سپری کند. متاسفانه برخی از عوام تقوا را بدین طریق می شناسند.

دکتر جامی الاحمدی برداشت برخی انسان ها از تقوا را موافق با خواست شخصی و با در نظر گرفتن شرایط دانست و اظهار داشت: اطاعت از دستورات و نواحی خدای متعال را نباید بسته به سود و زیان های آن تعبیر کرد. روزه گرفتن ضمن ترک مسئولیت های فردی و اجتماعی و خواندن نماز شب بدون توجه به اولویت های زندگی نشانه تقوا نمی باشد. امروزه انتخاب گزینشی فرامین الهی متاسفانه به یک عادت بد بدل شده است. گاهی اوقات پیش از مشارکت در یک کار منافع شخصی را در نظر گرفته و سپس تصمیم می گیریم، لذا اگر قرار است مسلمان واقعی باشیم باید به دستورات بطور یکسان عمل نماییم.

تواضع را می بایست به درجه ای برسد که به هنگام ارتباط با خالق، دنیا و تعلقات آنرا پشت سر بگذاریم و در عین حال اجرای سیره نبی مکرم اسلام را سرلوحه قرار دهیم.

این استاد اهل سنت دانشگاه عنوان نمود: تقوا با افراط و تفریط در تضاد است. اگر تقوا با این دو امکان پذیر می شد همه قادر هستند تا نهایت افراط و تفریط را در اعمال بکار ببندند. جهت با تقوا بودن نباید عدل و انصاف را نادیده بگیریم. برای نزدیکی بیشتر به خدای متعال ذره ای نباید در حقوق انسان ها اجحاف کنیم. عابد نباید متکبر و مغرور باشد و در هر کاری می بایست منافع جمع را در نظر بگیرد.

کسانی که برای امور جامعه تصمیم می گیرند متعهد به اجرای قوانین هستند و فرزندان آنها هیچ تفاوتی با اولاد مردم ندارند. یک حاکم عادل تبعیض را تحمل نمی کند. در جوامع اسلامی هیچ نامی از شهروند درجه یک و دو برده نشده است. عدالت پروری و عدل گستری ترازو و میزان حقوق انسان ها است. همه حق دارند که به یک نسبت و میزان از بیت المال و امکانات عمومی بهره مند گردند، نه اینکه توده مردم از حداقل ها نیز محروم مانده و در عوض تعداد قلیلی به رفاه برسند. مجازات توهین به اعتقادات اهل سنت باید همچون توهین به مقدسات اهل تشییع باشد و متخلفین باید رسوا شده و درس عبرتی برای سایرین شوند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن