اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

ماموستا ثنایی: تخریب افراد به بهانه نقد جایز نیست

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت سرپل ذهاب تخریب به بهانه نقد را یک معضل ویرانگر در جوامع مختلف دانست.

به گزارش آوای سنت، ماموستا رشید ثنایی در گفتگو با خبرنگار ما یکی از آسیب های عصر پیشرفته را تخریب اشخاص از سوی برخی مردم در نشست های جمعی و محافل اجتماعی خواند و گفت: با وجود سفارش اکید دین مبنی بر پرهیز از غیبت و تخریب چهره اشخاص متاسفانه این عادت ناپسند از سیمای خانه و جامعه پاک نشده و به بسیاری از این ناحیه صدمات جبران ناپذیری را متحمل گردیده اند. وقتی در محفلی پیوسته و توامان درباره شخصیت های حقیقی و حقوقی اجتماع بحث صورت می گیرد، باور پذیری در شنونده تقویت شده و یک فرد عادی آنچه را که می شنود به عنوان یک حقیقت انکار ناپذیر قبول می کند. در میدان رقابت، در مسئله چشم هم چشمی و آن زمان که حسادت و خود خوری در افراد شدت پیدا کند شخص خود را در مقام واکنش دیده و تمام تلاشش را برای اینکه مخاطب را در نظر اذهان بد و منفور جلوه دهد بکار می بندد.

ماموستا ثنایی تخریب به بهانه نقد را یک آفت مهم و ویرانگر عنوان کرد و افزود: نقد در حوزه های تخصصی به عهده کارشناسان می باشد و با این فرض که مسئولین در قبال مردم و جامعه تعهد دارند، براحتی نمی توان در موردشان قضاوت کرد، لذا اگر چنانچه در محافل جمعی حاضر می شویم، باید مراقب باشیم خویشتن را شریک سخنان بیهوده یک عده افراد مغرض نکرده و بی جهت آلوده گناه کبیره نشویم. اگر منظور نقد، بررسی عملکرد یک مخاطب غایب است، باید اطلاع کافی در خصوص برنامه هایش داشته و با آگاهی کافی به مسائل پیرامون کاری وی بپردازیم.

امام جمعه اهل سنت سرپل ذهاب یادآور شد: تا جایی که امکان دارد نقد درباره عملکرد یک مسئول در حضور وی در حضور شخص صحبت کرده و به وی فرصت پاسخگویی و دفاع بدهیم. قضاوتی که یک طرفه باشد از عدالت بدور است و نمی تواند رضایت طرفین را باعث شود. امروز میل به نقد مسائل به دلیل مشکلات معیشتی در مردم شدت پیدا کرده و هر کس به نحوی از دلایل مشکلات سخن به میان می کشد. امکانات ارتباطات پیشرفته شده و با استفاده از نرم افزارهای مختلف می توان براحتی با مخاطبان تماس فردی و جمعی برقرار کرد. بی تردید هر زمان که عده ای دور هم جمع شوند میل به قضاوت در ایشان قوت پیدا می کند. در این حال واقعیت ها رنگ باخته و قضاوت ها به گونه ای دیگر جلوه می کنند.

ماموستا ثنایی مناسب های فضای مجازی را در نوع نگاه ها و باورها بی تاثیر ندانست و تاکید ورزید: مناسبت های فامیلی و دورهمی ها در اعیاد و مناسبت ها را به محل قضاوت های بی جا تبدیل نکنیم. خصوصا صحبت دنیوی در مساجد و امکان مذهبی حرام شمرده شده است. فعالان جوان باید مراقب باشند و هر فعال فضای مجازی را خیرخواه دین و مردم نشمارند. فراموش نکنیم که نقد ناآگاهانه زبانه های نفاق، اختلاف و کینه را شعله ور کرده و دوستی ها را به دشمنی بدل می گرداند. بسیاری از اشخاص به دلیل سخن پراکنی یک عده افراد جاهل از یکدیگر گلایه مند شده و دوستی هایشان هیچ گاه صمیمیت سابق را پیدا نکرده است.

این عالم اهل سنت کورد یادآور شد: اگر می بینیم که مردم مانند گذشته پایبند به صله رحم نیستند این مسئله ناشی از کینه و اختلافات است. اگر از سوی کسی نقلی به ما رسانده می شود از واکنش سریع خودداری کرده و سوتفاهمات را با گفتگو حل و فصل کنیم. اگر بدگویی کسی محرز شد در مقام تلافی برنیامده و بلکه به شفاف سازی مسائل بپردازیم‌. در اجتماع کم و گزیده سخن گفته و چنانچه میان دو کس اختلافی حادث شد کمک کنیم تا گشایش پیش آمده و وحدت حاصل شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن