اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

شیخ بهجت : زائران خانه خدا قاصدان نشر پیام حج

آوای سنت: استاد مدرسه دینی اهل سنت جنوب، زائران سرزمین وحی را قاصدان نشر پیام حج در روی زمین خواند.

به گزارش آوای سنت، شیخ محمد صدیق بهجت در گفتگو با خبرنگار ما حج را موهبتی وصف ناپذیر و رویدادی بی نظیر در عالم هستی خواند و گفت: با وجود آنکه می دانیم خواندن نمازهای یومیه از زمان رسالت آن حضرت صلی الله علیه وآله وسلم فرض گردید، اما مناجات و تقرب در ذات انبیاء و انسان های متمدن و به اصبلاح متمدن همواره وجود داشته است.

چنانچه در تاریخ حلقت آدمی حدود صدو بیست و چهار هزار برگزیده در عصرهای مختلف و در مواردی همزمان طی یکدوره در مکان های مختلف به ارشاد مردم مشغول بوده اند. از این جهت ما می دانیم که مناجات به درگاه الهی، آن بزرگان را از سایر مردم متمایز می ساخت. در دوران جاهلت و تا ابتدای رسالت نبی مسلمین نیز مناجات و طواف دور خانه خدا قوت داشت، اما جالب است بدانیم در حدود شهر مکه و جایی که مردم در خانه ها بت ها را می پرستیدند، پیامبر ما حتی تامادامی که بنام محمد امین مشهور بود، با مردم مسضعف حشر و نشر می کرد و علاقه ای به تجمل پرستی عادات زشت مرسوم در بین اعراب آن زمان از خود نشان نمی داد.

شیخ بهجت، عبادات را تنها مختص ذلت پاک الله متعال توصیف کرد و افزود: علاقمندان به تاریخ اسلام به خوبی می دانند که نگه داری از حداقل یک بت در عصر جاهلیت یک الزام به حساب می آمد. فقیر و غنی در خانه هایشان از بت نگهداری می کردند. طبقه مستضعف و فقیر با یقین و باور قلبی به بت ها رجوع می کردند و اشراف از این مسائل به نفع خود بهره می بردند. مشرکان کعبه را در تسخیر خود داشته و مرکزیت این خانه مقدس برای خود می خواستند، اما خداوند چنین مقدر کرده بود که بت ها فرو بریزند و کاخ های ستم در هم شکسته شوند. آسیب پذیرترین طبقه مردم معبود واقعی را شناختند، زیرا از خدایان سنگی خیری نمی دیدند. آنها از بت های فاقد جان واهمه به دل راه نمی دادند و بلکه از اشراف و حاکمان مکه می ترسیدند.

استاد مدرسه دینی اهل سنت جنوب، تبلور صدای قرآن کریم و اذان بر بام بلندی های حجاز را آغاز فروپاشی عظمت پوشالی طرفداران شرک دانست و عنوان نمود: با فتح مکه در سال ششصد و سی میلادی، جهالت از روی زمین محو نشد، اما ادامه رسالت نبوی از مکه به اقصی نقاط را نسل به نسل منتقل کردند. امروز هر شخصی که در جوار کعبه بسر می برد یک خلیفه خدا در روی زمین است و ماموریت دارد تا پیام حج را در زمین نشر دهد. حالی که در زیارت خانه خدا به ایشان دست می دهد، وصف زمانی که به زیارت مسجد النبی مشرف می شوند و تبیین وقایع عصر پیامبر و حرکت بر روی خاکی که افضل ترین یاران آن حضرت از خودگذشتن را معنا بخشیدند، کمک می کند تا دل های زنگ زده پیام حج را شنیده و به طراوت برسند.

شیخ بهجت یادآور شد: حج یک عبادت فرض بر اهل ایمان در صورت داشتن تمکن مالی می باشد. ابعاد روحانی و عرفانی حج آن قدر وسیع است که مشاهدات ما تنها گوشه ای از آن را دربر می گیرد. مکه را به عنوان یک خاطره شیرین و بیادماندنی در کنج ذهن قرار ندهیم. این عبادتی است که همه ساله تکرار می شود و پیامی که چند میلیون زائر به سرزمین های شان انتقال می دهند، احیای بخشی از رسالت نبوی خواهد بود. زنگ خطری برای یهود و نصاری که دائما می کوشند تا از نواحی مختلف به مسلمین ضربه بزنند.

روزگاری شمار مسلمانان به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسید و امروز از میلیارد نفر هم گذر کرده است، اما رسالت با حج تمام نمی شود و این نقطه آغازی است برای روشنگری اسلامی و دعوت پیروان ادیان منسوخ شده به سمت اسلام تا ظرفیت مسلمانان به حد اعلاء افزایش پیدا کرده و تاریک ترین نقاط کره خاکی از لحاظ اعتقادی و ایمانی به روشنایی برسند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن