اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها
موضوعات داغ

طالبان و دولت افغانستان بدون واسطه گفتگو کنند

توصیه های مولانا گرگیج برای صلح در افغانستان

آوای سنت : مولانا محمدحسین گرگیج با اشاره به ترورهای اخیر نخبگان علمی و دینی در کشور افغانستان ضمن محکومیت آن، چنین ترورهایی را “بزدلانه و ناجوانمردانه” دانستند و از گروه‎های مختلف و حکومت مرکزی افغانستان خواستند بدون وساطت کشورهای خارجی با یکدیگر صلح و سازش کنند.

به گزارش آوای سنت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ التفسیر مولانا گرگیج، ایشان در فرازی از اظهارات خویش در مراسم نمازجمعه (۱۷ بهمن ۹۹) شهرستان آزادشهر، ضمن محکومیت ترورهای اخیر نخبگان علمی و دینی در افغانستان گفتند: مسایلی که اخیرا موجب پریشانی امت اسلامی شد ترورهای بزدلانه و کور در افغانستان بود که متاسفانه انسان‌های شایسته و نخبگان علمی و دینی کشته می شوند و مشخص هم نیست از سوی چه گروهی ترور می شوند.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با بیان این مطلب که ” دانشمندان و نخبگان علمی و دینی، سرمایه ملی یک کشور محسوب می شوند” خاطرنشان ساختند: ترور نخبگان، دانشمندان، افراد متفکر و روشنفکر در واقع نابودی سرمایه آن کشور است و این ترورهای ناجوانمردانه از نظر ما محکوم هستند؛ ترور اخیر یکی از نخبگان و صلح جویان “دکتر محمد عاطف” رئیس شورای مرکزی جمعیت اصلاح افغانستان و دو قاضی برجسته زن بسیار تأسف‌بار  بود و ما آن را محکوم می کنیم.

عالم برجسته اهل سنت کشور با اشاره به مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان با وساطت کشورهای خارجی تصریح کردند: چندین مدت است زمزمه صلح و سازش در افغانستان میان حکومت مرکزی و گروه طالبان به گوش می رسد، بنده مدت ها پیش به دو طرف گوشزد کردم که بیشتر از این مردم مظلوم مسلمان افغانستان را قربانی اختلافات خود نکنید.

ایشان افزودند: خواسته ما این است دو گروه بر سر میز مذاکره بنشینند و از طریق گفتمان و استفاده از تمامی ظرفیت‌های قومی و مذهبی اعم از همه اقشار با یکدیگر صلح و سازش کنند، در اداره حکومت مرکزی باید فراجناحی، فرامذهبی و فراقومی عمل شود تا همه به اندازه سهم خود در مدیریت کشور شریک باشند و توازن بدون تبعیض صورت گیرد.

مفسر برجسته قرآن کریم در‌ عین حال تأکید کردند: روسیه، امریکا و انگلیس که سال‌ها پیش افغانستان را اشغال کردند و مراکز علمی و دینی و زیر ساخت های کشور و همچنین مردم بی‎گناه بسیاری را نابود کردند هرگز برای شما صلح و آرامش را به ارمغان نخواهند آورد.

مولانا گرگیج بیان داشتند: امریکا، و روسیه و سایر مستکبران دنیا قصدایجاد صلح و پایداری در کشور افغانستان را ندارند که مردم این کشور در کنار هم مسالمت آمیز زندگی کنند، چنین کشورهایی از اختلافات داخلی افغانستان سود می برند لذا دلخوش به برقراری صلح و سازش از سوی کشورهای دیگر نباشید.

عضو مجمع فقهی اهل سنت کشور خطاب به سران افغانستان و گروه‎های مخالف گفتند: مردم و سران حکومت افغانستان باید خودشان کنار یکدیگر قرار بگیرند و به تفاهم برسند، صلح را در داخل افغانستان جستجو کنید زیرا وساطت کشورهای خارجی برای شما بی ثمر است؛ با استعمارگرانی که کشور شما را به نابودی کشاندند و ملت شما را قتل عام کردند میز مذاکره ایجاد نکنید.

ایشان در پایان این بخش خواستار تشکیل حکومت فرا قومی و فرامذهبی و استفاده از تمامی ظرفیت ها و گرو‎ها در افغانستان شدند و خاطرنشان ساختند: خواسته ما این است همه ملت افغانستان در سرپرستی حکومت سهیم باشند و آن شخصی که مورد تایید مردم است بر کرسی حکومت بنشیند و با توجه به ظرفیت جمعیتی هر گروه، سهمی از حکومت به آن تعلق گیرد و کنار هم، بدون تبعیض مذهبی و قومی کشور خود را اداره کنید و افراد نخبه را ترور نکنید.

مولانا گرگیج در بخش دیگری از بیانات خود در مراسم نمازجمعه این هفته ضمن اظهار تأسف از درگذشت “علی انصاریان” پیشکسوت تیم ملی فوتبال اظهار داشتند: از مردم خواهشمندم ویروس کرونا را جدی بگیرند؛ امروزه سالم‎ترین افراد جامعه ورزشکاران هستند، وقتی کرونا آنان را که در سلامت کامل هستند از بین می برد سایر افراد جامعه به ویژه افرادی که بیماری های زمینه ای دارند بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

عالم برجسته اهل سنت کشور در ادامه خاطرنشان ساختند: هفته گذشته مهرداد میناوند بازیکن پیشکسوت فوتبال، بر اثر این ویروس جان خود را ازدست داد و متأسفانه روز چهارشنبه این هفته علی انصاریان دیگر بازیکن پیشکسوت تیم ملی فوتبال بر اثر همین ویروس منحوس دار فانی را وداع گفت و همچنین چندین ورزشکار دیگر نیز گرفتار این ویروس هستند که برای آنان نیز  شفای عاجل را از خداوند متعال خواستاریم.

ایشان افزودند: علی انصاریان دارای صفات پسندیده بسیاری بود، یکی از اخلاق نیک مرحوم انصاریان این بود که پدر و مادر خود را بسیار دوست داشت؛ برای‎شان خدمت می‎کرد و با آنان مهربان بود، هنگامی که پدرش با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‎کرد تا روزی که پدرش در قید حیات بود خدمتش را انجام می‌داد و پس از درگذشت پدر از مادر خود مراقبت می کرد و خیلی او را دوست داشت که یکی از بهترین کارهای دنیا که رضایت خداوند متعال را در پی دارد خدمت به پدر و مادر است.

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با بیان این‎که “خدمت به پدر و مادر یک وظیفه انسانی است” ابراز داشتند: علی انصاریان به نحو احسن و شایسته به والدین خود خدمت کرد و احترام آنان را نگه داشت؛ آقای انصاریان حتی چند مدت پیش دعایی کرده بود که آرزو دارم قبل از مادرم از دنیا بروم تا مرگ مادرم را به چشم نبینم و دعایش هم مستجاب شد.

ایشان ضمن انتقاد از عدم ازدواج علی انصاریان تصریح کردند: بنده انتقادی که از مرحوم علی انصاریان دارم این بود که تا کنون ازدواج نکرده بود و دلیلش را هم خدمت به پدر و مادر عنوان کرده بود در حالی که اگر این بزرگوار ازدواج می کرد و به سنت پیامبر (ص) عمل می کرد، اکنون فرزند و نوه داشت و از درد و آلام مادری که از فراقش در غم و‌اندوه فرو رفت کاسته می شد و وجود فرزندان آن مرحوم برای مادرش تسلی خاطر بود، انسان وقتی به سن بلوغ می رسد و توان ازدواج دارد باید برای خود همسری برگزیند زیرا ایمان یک مسلمان با ازدواج تکمیل می شود.

مولانا گرگیج در پایان این قسمت از بیانات خویش ضمن اظهار همدردی با بازماندگان و جامعه ورزش گفتند: ما این ضایعه بزرگ را به خانواده ایشان علی الخصوص مادر گرامی‌شان،وزارت ورزش و جامعه ورزشی، فوتبال دوستان و طرفداران وی تسلیت عرض می کنیم و ضمن آرزوی صبر و أجر برای بازماندگان، علوّ درجات و مغفرت را برای آن‎مرحوم از درگاه الهی مسئلت داریم.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در ادامه ضمن انتقاد از بی توجهی مردم نسبت به پاندمی کرونا و شیوع کرونای جهش یافته اظهار داشتند: متاسفانه در برخی نقاط کشور کسانی که از ماسک استفاده می کنند مورد تمسخر مردم قرار می گیرند در حالی که سازمان بهداشت جهانی (WHO) تایید کرده است که ماسک زدن ۹۵ درصد از شیوع ویروس کرونا جلوگیری می کند، از مردم خواهشمندم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و این ویروس منحوس و کُشنده را جدی بگیرند.

ایشان ادامه دادند: برخی افراد معتقدند که ما از واکسن و ماسک استفاده نمی کنیم و رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی معنایی ندارد زیرا مرگ و زندگی در اختیار پروردگار است پس به خداوند توکل می کنیم؛ این در حالی است که پیامبر(ص) فرموده است: در کنار توکل به خداوند از اسباب هم استفاده کنید؛ چنین توکلی در حقیقت تحریف و انحراف واژه توکل است.

مولانا گرگیج در بخش دیگری از سخنان‎شان با اشاره به مطالبه خرید واکسن کرونا و جلوگیری از افزایش مرگ و میر هموطنان تصریح کردند: توصیه و مطالبه ما از تمامی کشورها این است اکنون که واکسن کرونا در دسترس قرار گرفته است واکسیناسیون انجام گیرد تا دیگر شاهد از دست دادن افراد مؤثر و نخبه جامعه و شهروندان عزیز نباشیم چون پیشگیری بهتر از درمان است.

عضو مجمع فقهی اهل سنت کشور در پایان سخنانشان خطاب به دولتمردان گفتند: واکسنی را وارد کشور نکنیم که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی (WHO) نباشد زیرا این عمل، در واقع بازی با جان مردم است؛ از واکسنی که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است مردم را واکسیناسیون کنیم و همچنین در این بین، بازار سیاه واکسن با قیمت های گزاف به راه نیفتد بلکه با مدیریت صحیح و از طریق مراکز بهداشتی در اختیار مردم قرار گیرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن