اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

علم خداوند علم به حقایق است

آوای سنت : دبیر شورای افتاء استان کردستان، گفت: علم ما مستند به امارات و قرائن و ظواهر است اما علم خداوند علم به حقایق است چون علم او حضوری است و از کنه باطن آدمی و از خلجات نفس او مطلع است.

ماموستا ایل بیگی دبیر شورای افتاء استان کردستان در کارگاه های اخلاق در قرآن کریم ویژه کارکنان مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور، اظهار کرد: مبنای محاسبه اعمال انسان ها در روز قیامت و در نزد پروردگار «نیت» است در واقع فعل وقتی عاری از معنی باشد، چندان نمی تواند ملاک داوری و سنجش قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه حسن یا قبح آدمی را صرفا با افعال آدمی نمی توان سنجید، افزود: حسن و قبح سریرت افراد را با حسن و قبح نیات، مقاصد و اهداف او می سنجند.

دبیر شورای افتاء استان کردستان، بیان کرد: البته در فقه اسلامی پاره ای از اعمال همچون جنایت و قتل عمد وجود دارد که نیت فاعل، تعیین کننده نوع و میزان مجازات فاعل خواهد بود اما قاضی یا مفتی از نیات مرتکبان این اعمال (عمد بودن یا عمد نبودن) خبر ندارد.

ماموستا ایل بیگی عنوان کرد: بر همین اساس است که قضات ناچارند به مظنه ای که غالبا بر نیت و قصد فاعل دلالت می کند، توجه نماید، و این مظنه چیزی جز آلت و ادات جنایت نیست، فلذا با توجه به ابزار مورد استفاده جانی در می یابیم که وی در جنایت خود متعمد بوده است یا مخطئ. زیرا خواندن نیت وی و راه یافتن به درون ذهن و ضمیر وی ممکن نیست و برای پی بردن به نیت او چاره ای جز توجه به امارات و علایم و دلایل نخواهیم داشت، مثلا فردی که در قتل از سلاح استفاده کرده، متعمد است و فردی که با سیلی دیگری را به قتل رسانده، مخطئ تلقی می گردد و راه دیگری برای تشخیص واقع وجود ندارد.

چون علم ما مستند به امارات و قرائن و ظواهر است اما علم خداوند علم به حقایق است چون علم او حضوری است و از کنه باطن آدمی و از خلجات نفس او مطلع است.

دبیر شورای افتاء استان کردستان، گفت: طبق احادیث در روز قیامت آنچه که از اعمال آدمی دیده می شود مساعی و زحمات و جهد آدمی است و نفس عمل در میزان شریعت وزن چندانی نمی یابد. در واقع دواعی و انگیزه های عمل است که مبنای محاسبه اعمال توسط خدواند قرار می گیرد.

ماموستا ایل بیگی به جنگ بدر پرداخت و اضافه کرد: بدر به عنوان نخستین برخورد فیزیکی بین جبهه توحید و جبهه شرک و کفر از اهمیت بسیار زیادی برخور دار بود، آنچه که در مورد فضیلت اصحاب بدر نقل شده در مورد اصحاب احد نقل نشده است. با این حال مصطفی (ص) فرمود: در میان کشته شدگان دو طرف افرادی هستند که فقط خداوند از نیات و دواعی آنها برای حضور در جنگ خبر دارد.

وی با اشاره به اینکه برخی از اعمال حسن ذاتی و فعلی دارند، یادآور شد: اینگونه اعمال ذاتا خوب اند و به هر قصد و نیتی ارزشمند و قابل ستایش اند، افزود: اما بعضی از اعمال حسن فاعلی دارند یعنی گر چه فعل در ذات خود فعل مثبت هم باشد اما چون حسن فاعلی ندارد ارزش عبادی و معنوی چندانی پیدا نمی کند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن