اهل سنت ایرانمذاهب و خطبه ها

فضایل دهه اول ذی‌حجه ارزشمند است

تاکید مفتی حنفی بر استفاده بهینه از برکات ذی‌حجه

آوای سنت: مدیر مدرسه دینی نور بناور دهه اول ذی الحجه را فرصتی مغتنم برای کسب فیض از برکات آن خواند

به گزارش آوای سنت، عبدالعزیز آخوند حنفی به مناسبت ماه ذی الحجه و در پیش بودن عید بزرگ مسلمین درباره فضائل دهه اول ماه ذی الحجه با قرائت سوره مبارکه ” والفجر” گفت: خدای متعال در این سوره مبارکه به طلوع فجر قسم یاد کرده است. زمانی که طلوع فجر فرار می رسد و اندکی پس از آن سپیده دم می دمد و نور خورشید بر سراسر عالم تابیدن می گیرد. در این وقت انسان بیدار شده و در روی زمین نشر پیدا می کند. باریتعالی برای بیان حرف هایش نیازی به قسم یاد کردن ندارد و این قسم به دلیل محبت بی از اندازه اش به انسان است. در این آیه همچنین از اهمیت دهه اول ماه ذی الحجه و ایام خاص این دهه مانند روز عرفه و عید قربان سخن به میان آمده است.

وی درخصوص اهمیت و فضیلت این دهه به نقل از نبی مکرم صلی الله علیه و آله وسلم افزود: از این ده روز که بعنوان ” عشره ذی الحجه” یاد می شود، روزی محبوب تر در نزد الله متعال وجود ندارد. مبارک ترین ایامی که اگر انسان مومن و با ایمان در آن به انجام اعمال صالحه مشغول شده و بر تلاوت قرآن و اذکار مداومت ورزد، ثوابی حتی بیش از جهاد دار راه الله نصیبش می گردد، مگر آن شخص که در اینگونه جهاد به درجه رفیع شهادت نائل آید.

علمای بزرگوار اسلام فضیلت ده روز پایانی ماه مبارک رمضان را با ده روز اول ماه ذی الحجه قدری متفاوت دانسته اند. نبی مکرم اسلام، اصحاب گرانقدر ایشان و دانشمندان دینی در دهه واپسین ماه رمضان به عبادت در طول شب و بویژه شب های قدر تاکید زیاد می کنند، لیکن در دهه اول ذی الحجه از ساعت خاصی که برای عبادت افضل تر باشد، سخنی به میان نیامده و چنین نتیجه گیری کرده اند که فضیلت دهه اول این ماه از فضیلت دهه پایانی ماه رمضان هم بیشتر است. مفسرین اسلامی در کتاب هایشان آورده اند هرشخصی که یک روز از دهه اول ذی الحجه را روزه بگیرد، از ثواب یکسال عبادت نفلی بهره می برد و اگر این شخص در روز عرفه روزه بگیرد، ثواب دو سال عبادت نفلی به پرونده اعمالش افزون می گردد. ضمن آنکه روزه گرفتن در روز عرفه به اندازه دو سال از گناهان صغیره شخص را پاک می کند.

امام جمعه موقت سیمین شهر با تاکید بر استفاده از ساعات باقیمانده تا روز عید قربان اظهار داشت: در گذشته دانش امت اسلامی درباره فضایل ماه ذی الحجه به اندک محدود بود و انسان ها درباره مسائل آگاهی کافی نداشتند، اما امروز خوشبختانه به برکت دانش مفسرینی که در این زمینه کتابت می کنند از فضائل تک تک ایام و مناسبت ها اطلاعات کافی موجود است. بنابراین یک انسان مسلمان نباید نسبت به مسائل بی تفاوت عمل کند. با سرگرم شدن به کارهای بیهوده خود را از فضیلت و برکت روز عرفه محروم نسازیم. لحظاتی گرانبها که باید بر حمد و ثنا و بزرگی باریتعالی پرداخته و بیش بار استغفرار نماییم. اذکار صفات شیوایی هستند یک انسان می تواند در پیش از خواب و یا بعد از نماز صبح که از امور دنیوی بدور است از این نعمت بزرگ و ضیافت عظیم الله متعال، هر اندازه که می تواند فیض ببرد.

آخوند حنفی عنوان نمود: بندگان ممکن الخطا بوده و به شدت نیازمند دعا به جانب پروردگار هستند تا رحمی و شفقتی بر حال آنان شود. دعاهایی که به برکت این ماه عظسم الشان از سوی الله متعال پذیرفته خواهند شد. در پس از هر تلاوت قرآن و به دنبال هر اذکار به دعا متوصل شده و حاجات خود را از حضرت حق طلب کنیم. برای دادن صدقه و ایتام نیازمندان پیشقدم شویم. محاسبه پاداش ذی الحجه و علی الخصوص روزه داری، تلاوت قرآن و اذکار روز عرفه از عهده کسانی که در شمارش و حساب تبحر دارند، خارج است. هر بنده ای که برای کارهای دنیوی برنامه ریزی می کند، یقینا می بایست برای فردای آخرت خود نیز دغدغه مند باشد. سفارش شده است که حدالامکان اعمال خود را شبیه به حجاج کرده و آداب ویژه روزهای حج را رعایت کنیم. مستحب است که تا روز عید قربان از کوتاه کردن موهای سر و ناخن امتناع ورزیم.

شبیه شدن به بندگان مومن علاوه بر آنکه روی ظاهر انسان اثر گذار است، بعلاوه بر باطن وی نیز تاثیر گذار می باشد. لباس خودخواهی را از تن بدر کرده و لباس خدا پرستی طلب کنیم.

کسانی که به حد نصاب تعیین شده مال و یا وجه نقد در اختیار دارند، مشمول ادای فریضه قربانی شده و باید اقدام به ذبح کنند. طبق فرمایش حدیث شریف، هر شخصی که راه رضای الله اقدام به قربانی کند، بسیار در نزد باریتعالی محبوب شده و جایگاه پیدا خواهد کرد. هر سرپرست خانوار به طور معمول در طول سال متحمل هزینه های زندگی می شویم که ممکن است هزینه ذبح دام در عید قربان در مجموعه مخارج انجام شده ناچیز بنظر آید. خدای متعال می فرماید، در روز عید قربان هیچ عملی به اندازه ذبح دام ارزشمند نمی باشد. پس از آن دیدار با خویشاوندان بسیار با اهمیت است.

خواندن تکبیر تشریح در ایام عید قربان برای هر کسی که نماز فرضی را برجای می آورد، عملی واجب بحساب می آید و پسندیده است تا شخص نمازگذار در بعد از اقامه نماز عید قربان این تکبیر را در مسیر راه با صدای بلند بخواند تا درختان و سایر نباتات شاهد تکبیر گفتن وی باشند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن