اهل سنت ایرانشخصیت ها و گروه ها

قرآن تنها مسیر رستگاری جامعه بشری

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه دارالعلوم اسلامی مشهد ریزه تمسک به قرآن را بهترین روش برای استقامت در برابر مشکلات عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، مولوی عبدالغفور خواجه یوسفی در سخنرانی مراسم همایش پایان دوره دانش آموختگی نهمین دوره طلاب مدرسه دینی عرفانیه دشتک علیا از توابع جرگلان ابتلاع به مشکلات دنیوی برای دینداران را امری اجتناب ناپذیر خواند و با تاکید بر استقامت در برابر امتحانات الهی گفت: یک مسلمان برای عبور از موانع و مشکلات باید به قرآن که نقش هدایت گری و راهنمایی انسان ها را دارد، مراجعه کند. پایبندی به فرایض و دوری از محرمات دستور قرآن کرم است. شخصی که از فرامین اطاعت کرده و از محرمات دور بماند در حقیقت از خود استقامت نشان داده است. نبی مکرم فرمایش می کند، حرام و حلال دین را بسادگی می توان شناخت و نیازی به توضیح ندارند، اما آنچه که سبب پیدایش مشکلات می شوند وجود شبهات هستند. کسی که از شبهات پرهیز کند از دین و آبرویش حفاظت کرده است، اما چنانچه خود را در معرض شبهات قرار دهد کم کم به حرام نیز مبتلا خواهد گردید.

مولوی خواجه یوسفی اندیشه در زندگی انبیا علیهم السلام را یکی دیگر از راه های استقامت در برابر مشکلات دانست و افزود: داستان استقامت هر یک از انبیا که مشکلات زیادی را در سر راه داشتند در قرآن کریم اشاره شده است تا درباره تلاش های ایشان و چگونگی عبور از مرحله مشکلات تدبر نماییم. با حکمت و بصیرت و ضمن دعوت یکدیگر برای مجاهده می بایست در برابر مشکلات به آمادگی کامل برسه.

اخلاق حسنه می تواند تغییرات مثبتی را در رفتارهای فردی و اجتماعی ایجاد کند. کسی که اراده استقامت را در خود می بیند باید قدرت تحمل صبر در مقابل مشکلات را از باریتعالی خواسته و دست به دعا بردارد.

مدرس حوزه علمیه دارالعلوم اسلامی مشهد ریزه رحمت و پاداش ویژه را شامل دعا کنندگان نیمه شب توصیف کرد و به نقل از قرآن کریم بیان داشت: افرادی که در راه دین استقامت می کنند فرشتگان به ایشان بشارت بهشت را می دهند. نفس و شیطان همیشه هستند تا از هر سو مشکلاتی را ایجاد کنند و کسانی که خدای متعال را شناختند برای حافظت از دین به قرآن چنگ زده و در استقامت کوتاهی نشان ندادند. این کتاب در ابتدای اسلام به تدریج نازل گردید تا انسان را در راه دین ثابت قدم گرداند.

مولوی خواجه یوسفی با یادآوری ضرورت آموزش قرآن به فرزندان از سنین خردسالی خاطر نشان ساخت: حکام ظالمی مانند فرعون که خدایی جز خود را قبول نداشتند اشد مجازات را در نظر می گرفتند تا کسی جرات یکتا پرستی نداشته باشد و با این حال بودند کسانی که یکتا پرست شده و به خاطر دین هر نوع مجازاتی را به جان می خریدند. امروز که آئین قرآن بر سرزمین ها حکومت می کند خواندنش را در اولویت قرار دهیم. جز از باریتعالی ترس نداشته باشیم و در سایه کلام حق از الطافش نصیب ببریم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن