اهل سنت ایرانتربیت فرزندانگفتگو و مصاحبه

مال اندوزی و دغدغه دنیایی آفت زندگی امروز

آوای سنت: امام جمعه مسجد رسوال الله بالاده اسالم، دغدغه افزایش مال و ثروت اندوزی را جریان غالب در زندگی های امروزی عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، افندی عبدالله راستگو در گفتگو با خبرنگار ما یکی از آسیب های مهم اجتماعی در میان مسلمانان را وابستگی ببش از حد به تجملات، احداث بناهای وسیع، زراندوزی و علاقه به محصولات خانگی دانست و گفت: متاسفانه این ها دلایلی هستند تا سنت ها رایج فراموش شده و سیر زندگی ها بسوی مد پرستی، کار بیشتر و جمع آوری اندوخته ای بیش از نیاز معطوف گردد. توجه بیش از حد به رشد جسمانی فرزندان و دغدغه آتیه مناسب برای ایشان یک آسیب جدی به حساب می آید. از سوی دیگر همان فرزندانی که روزی در خانه پدری دور یک سفره جمع شده و از یک بشقاب طعام می خوردند، امروز از حال یکدیگر خبر نداشته و پس از تشکیل زندگی مستقل از آن وحدت مد نظر اسلام فاصله گرفته اند، لذا در زمان پیدایش مشکلات و گرفتاری، خود را دست تنها و بی یار و یاور می بینند.

افندی راستگو، تولد فرزند را یک اتفاق مثبت و رویداد پر معنا در دوران تاهل خواند و یادآور شد: فرزند میوه زندگی و باعث استحکام هر چه بیشتر پایه های بنیان خانواده است. لذت و شیرینی یک زندگی نوپا بستگی زیادی به اضافه شدن یک عضو جدید بنام فرزند دارد، اما اشتباه است که همه توان خود را برای آینده وی بکار گرفته و از حال کسانی که در روزگاری نه چندان دور با آنها زیر یک سقف زندگی می کردیم، بی خبر باشیم. اشتباه است که رشد جسمانی فرزند و مراقبت از کودک را جزو اصلی ترین برنامه و اولویت قرار داده و از برادران و خواهران خود غافل بمانیم. اشتباه است آینده شغلی فرزندان، تمام فکر ما را به خود مشغول کند، اما از تربیت روحانی ایشان غافل بمانیم.

امام جمعه مسجد رسوال الله بالاده اسالم متذکر شد: صله رحم الزاما جهت بودن در مراسم های جشن و یا عیادت از بیماران و حضور در مراسم ختم درگذشتگان نیست. باید سعی کنیم هر روز یک برنامه برای انجام صله رحم در نظر بگیریم. شرکت در نمازهای مسجد علاوه بر ادای فرض، موجب دیدار و احوالپرسی جماعت از حال یکدیگر می شود. در قدیم الایام با غیبت ناگهانی نمازگزار مشخص می شد که آن شخص بیمار است و عیادات اهل محل از وی و طلب دعای خیر، وحدت و اخوت ساکنین محل نسبت به یکدیگر را نشان می داد.

اگر کسی از سفر راه دور باز می گشت همه به استقبال می رفتند. در تدارک وسایل عقد و عروسی صاحب مجلس، همه اهل محل و بستگان مشارکت کرده و جشنی به تمام معنا بر اساس عمل به سنت ها برگزار می گردید، اما امروز گرفتاری ها به حدی زیاد شده است که برادر از حال برادر خبر ندارد. فرزندان یکدیگر را به حد کافی نمی بینند. دختر خانواده ای که پا به خانه بخت می گذارد، آنچنان گرفتار مراقبت از اولاد می شود که فراموش می کند حال پدر و مادرش را بپرسد. در نتیجه نباید تعجب کرد زمانی که وقتی اهل منزل پس از مدت ها، دور یکدیگر جمع می شوند آن مهر و صمیمیت زمان گذشته را نمی توان در سیمای شان مشاهده کرد.

افندی راستگو، دغدغه افزایش مال و ثروت اندوزی را جریان غالب در زندگی های امروزی عنوان نمود و یادآور شد: برای همه افراد روزی می رسد که دیگر در جمع ما نباشند، پس همه تلاش خود را معطوف به جمع کردن مال دنیا نکنیم. آنچه که از دیگران به ما رسیده است روزی هم از ما به بازماندگان خواهد رسید و این مطاعی نیست که بتوان آن را با خود برد. رفاه و آسایش این نیست که عمری را در پی دنیا دویده و سرانجام خسته و رنجور هر آنچه را که کاشته ایم باقی بگذاریم و بدون اعمال نیک و صالح راهی دنیای ابدی شویم. کار هم از عبادات است، بشرط آن که از فرایض غافل نمانیم. کار عبادت است بشرط آن که صله رحم را فراموش نکنیم. به جسم فانی تا جایی که لازم است، برسیم، زیرا حتی این نیز برای ما باقی نخواهد ماند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن