مجلس و نمایندگان

انتقاد از تناقضات لایحه عفاف و حجاب با قانون مجازات اسلامی

آوای سنت: نماینده مریوان در مجلس شورای اسلامی، دلیل مخالفتش با دو فوریت طرح عفاف و حجاب را وجود تناقض در متن آن با قانون مجازات های اسلامی دانست.

به گزارش آوای سنت، شیوا قاسمی‌پور، در خصوص مخالفت خود با لایحه عفاف و حجاب در مجلس گفت: کسی در مجلس مخالف حجاب نیست، اما مسئله این است که لایحه نوشته ‌شده در حوزه بی‌حجابی بازدارنده نمی باشد. در این لایحه سهم درستی نسبت به دین و شئونات شرعی وجود نداشت. این لایحه با قانون مجازات اسلامی و قواعد امر به معروف و نهی از منکر تناقض دارد، حال آنکه ‌حجاب یک باور است.

ما باید به سمتی برویم تا باور قلبی مردم نسبت به حجاب ذاتی شود، اما نه افراد با حجاب و نه افراد بی‌ حجاب این لایحه تعریف شده را قبول ندارند. لایحه حمایت از عفاف و حجاب باید جامعه را به سمت سلامت و صلاح ببرد، لذا به دلیل اینکه لایحه مذکور با قانون مجازات اسلامی، قانون اساسی و قواعد امر به معروف و نهی از منکر تناقض دارد، با فوریت آن مخالفت کردم.

قاسمی‌پور در ادامه به رندی برخی درباره لایحه پراشکال حجاب و انداختن توپ به زمین مجلس اشاره کرد و اظهار داشت: طبق صحبت ‌های رهبری حجاب یک واجب شرعی و سیاسی است؛ اما اینکه بخواهیم فقط وظیفه‌ای را از دوش خودمان برداریم و توپ را به زمین مجلس بیندازیم و نمایندگان را مجبور به تصویبش کنیم، جای تأسف دارد.

نماینده مریوان در مجلس در انتقاد به فشارهای اعمال ‌شده بر وی به دلیل مخالفت با این طرح دوفوریتی شتاب‌زده، بیان کرد: مجلس طبق قانون آزاد و خانه ملت است. ممکن است در مجلس کسی در موافقت یا مخالفت طرح یا لایحه‌ای صحبت کند، لیکن کسی حق ندارد نماینده را تحت فشار قرار دهد که چرا در‌‌این‌ خصوص مخالف یا موافق صحبت کرده است، اتفاقی که شاهد آن هستیم. طبق قانون اساسی نماینده آزاد است درباره همه موضوعات داخلی و خارجی اظهار نظر کند و کسی حق خرده‌گیری به او را ندارد. ضمن اینکه نماینده درباره پیگیری موضوعات و اظهار نظرهایش در چارچوب وظایف نمایندگی مصونیت قضائی دارد.

قاسمی‌پور با اشاره به دلیل مخالفتش با دو فوریت طرح عفاف و حجاب چنین عنوان نمود: کسی حق ندارد به نمایندگان موضوعی را دیکته یا تحمیل و تعیین تکلیف کند. وقتی لایحه را مطالعه کردم، به دلیل محدودیت‌های اعمال‌ شده، همان لحظه در مخالفت با آن لایحه ثبت‌ نام کردم و از روی شانس اسمم در قرعه ‌کشی درآمد. باید کاری کنیم حجاب در جامعه اسلامی از روی زور نباشد. باید به نحوی عمل کنیم که مردم خودشان به‌ عنوان یک اصل اساسی که قبولش دارند، حجاب را رعایت کنند، نه از سر اجبار و اکراه.

گفتنی است هفته گذشته مجلس یازدهم با دو فوریت لایحه عفاف و حجاب با صد و سی و سه رأی موافق، هفتاد و سه رأی مخالف و یازده رأی ممتنع از مجموع دویست و بیست و چهار نماینده حاضر در مجلس مخالفت کردند. در نهایت یک‌ فوریتی لایحه به رأی گذاشته شد که نمایندگان صد و هشتاد و پنج رأی موافق به آن دادند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن