آیا کسی که شراب بخورد، نباید تا چهل روز نماز بخواند؟
ســوال : آیا کسی که شراب بخورد، نباید تا چهل روز نماز بخواند؟
پــاسخ : خداوند متعال میفرماید: « إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»
سوره مائده، آیه ۹۰.
➖«جز این نیست که شراب و قمار و انصاب و ازلام پلید و از عمل شیطان است، پس از آن احتراز کنید، باشد که رستگار شوید».
امر به اجتناب یکی از محکمترین دلایل تحریم است، خداوند شراب را قرین انصاب که معبود و بتهای کفار بودند، ساخته است.
بنابراین، هیچ دلیلی برای آنها که میگویند خداوند نفرموده که شراب حرام است، بلکه تنها فرموده که از آن اجتناب کنید، باقی نمانده است.
در احادیث پیامبر صلی الله علیه وسلم برای شرابخوار وعید داده شده است، جابر رضی الله عنه میفرماید:
حضرت پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند که شرابخوار از «طینه الخبال بنوشاند،
گفتند: یا رسول الله «طینه الخبال» چیست؟
فرمودند: عرق یا عصاره جهنمیان»
?و حضرت ابن عباس رضی الله عنه نیز روایت نموده که «کسی که به شرابخواری عادی است چون بمیرد همانند بتپرستی، خداوند را ملاقات میکند»
امروزه شراب و نوشابههای مستکننده متنوعی وجود دارد و در زبان عربی و زبانهای عجمی برآن نامهای گوناگونی اطلاق میشود، مثلاً (در زبان عربی) نامهایی همچون البیره، الجعه، الکحول، العرق، الفودکا، الشمبانیا و غیره برآن اطلاق میگردد، و در این امت گروهی که پیامبر صلی الله علیه وسلم در مورد آنان پیشگویی کرده بودند، ظهور کرده است،
ایشان فرمودند: «مردمانی از امت من تحت عناوین و نامهای دیگر، شراب مینوشند».
?( رواه الطبرانی ۱۲ / ۴۵، صحیح الجامع: ۶۵۲۵.)
آری، آنان با تمویه و نیرنگ آن را مشروبات روحافزا مینامند.
« یُخَادِعُونَ اللّهَ وَالَّذِینَ آمَنُوا وَمَا یَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُم وَمَا یَشْعُرُونَ»
«(به گمان خویش) با خدا و مؤنان نیرنگ میورزند، و (در حقیقت) جز خودشان را نمیفریبند و درنمییابند».
شریعت اسلامی برای از بینبردن فتنه تلاعب و به بازیگرفتن احکام، در این زمینه ضابطهای عظیم و گویا وضع نموده است، و آن همان چیزی است که در این فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم بیان شده است: «هر نوشیدنی مستکنندهای شراب است و تمامی نوشیدنیهای مستکنند حرام هستند».
?(مسلم ۳ / ۱۵۸۷)
پس «هرچیزی که عقل را بپوشاند و انسان را مست کند، قلیل و کثیر آن حرام است».
?( ابوداود۳۶۸۱)
و هرچند نامها متفاوت باشد، اما مسمی یک است و حکم آن نیز معلوم است.
و این هم موعظهای است از پیامبر صلی الله علیه وسلم برای شرابخواران، ایشان فرمودند: «هرکس شراب بنوشد و مست گردد تا چهل روز هیچ نمازی از او پذیرفته نمیشود، و اگر بمیرد وارد جهنم میگردد، و اگر توبه کند خداوند توبه اش را میپذیرد، و اگر دوباره شراب بنوشد و از آن مست گردد تا چهل روز از وی هیچ نمازی پذیرفته نمیشود، و اگر بمیرد وارد جهنم میگردد، و اگر توبه کند، خداوند توبه اش را میپذیرد و اگر باز هم شراب بنوشد و از آن مست گردد تا چهل روز هیچ نمازی از وی پذیرفته نمیشود، و اگر بمیرد وارد جهنم میگردد، و اگر توبه کند خداوند توبه اش را میپذیرد و اگر بازهم شراب بنوشد شایسته است که خداوند او را در روز قیامت از «رَدْغَه الخبال» بنوشاند، پرسیدند: یا رسول الله «ردغه الخبال» چیست؟ فرمودند: عصاره جهنمیان».
البته باید توجه داشت؛ اینکه در حدیث فرموده تا چهل روز هیچ نمازی از ا پذیرفته نیست؛ به معنای آن نیست که فرد ترک نماز کند، بلکه به این معناست که تا چهل روز بابت نمازی که ادا می کند هیچ اجر و ثوابی نمی برد؛ با این وجود فرض نماز در مدت این چهل روز از دوش وی برداشته نمی شود و اگر ترک نماز کند؛ بعنوان تارک نماز قلمداد خواهد شد. و باید نمازش را بجای آورد هرچند که فضیلت و ثواب نماز را کسب نمی کند.