مذاهب و خطبه ها

التزام به قرآن و دین دوبال تعالی انسان

آوای سنت : مدرس حوزه علمیه انوارالعلوم ماخونیک، اهتمام و التزام به قرآن و دین را دو بال رسیدن به قرب الی الله دانست.

به گزارش آوای سنت، مولوی احمد حسنی ماخونیک در گفتاری، سرافزازی در کار و بالندگی در امور را خواسته همه انسان های هدفمند و با برنامه در زندگی های روزمره خواند و گفت: بیش از هر چیزی لازم است در هر ایده ای به اهتمام و التزام توجه صورت گیرد. اهتمام در تربیت صحیح موثرتر و همچنین التزام در آموزش و نتیجه عمل موثرتر می باشد.

وقتی شخصی به کاری اهتمام ورزد، به آن علاقه کامل نشان می دهد و به این علت از اهتمام به عنوان سرچشمه تمام نیکی ها یاد می شود. یک معلم اگر به دانش آموز خود اهتمام ورزد، قطعا آن دانش آموز به اوج اقتدار و سربلندی خواهد رسید. درباره طلبه و دانشجو نیز این مسئله صدق می کند و اگر مسلمان به عبادت اهتمام نشان دهد مسلما اوج لذت عبادت را حاصل کرده و به رضای پرودگار نائل می آید.

مولوی ماخونیک، اهتمام به اعمال را نشانه دیانت و اجتماعی بودن شخص عنوان کرد و افزود: نبود اهتمام نشان از ضعف ایمانی می باشد. در کنار اهتمام، التزام نیز ضروری است. لازم‌ گرفتن یا تمسک جستن به شرط داشتن التزام ممکن می گردد. برخی اندیشمندان التزام را مواظبت کردن و مداومت کردن نیز دانسته اند. مسئله التزام در شریعت اسلام مورد تاکید و تحسین قرار گرفته است. بر این اساس رسول خدا فرمایش می دارد، محبوب ترین اعمال نزد خداوند داری دوام بیشتری بوده و لازم بشمار می رود، اگر چه مقدار آن کم باشد.

مدرس حوزه علمیه انوارالعلوم ماخونیک به نقل از قرآن کریم اظهار داشت: الله متعال می فرماید، کسانی که به کتاب آسمانی چنگ می زنند، التزام دارند و نمازشان را بر پا می دارند. ما قطعا اجر و پاداش این درستکاران را ضایع نخواهیم کرد.

التزام مرادف استقامت است. همان چیزی که تاکید باریتعالی بر آن رفته و بیان می دارد، برآنچه از طرف الله دستور رسیده است، استقامت کن.

قرآن کریم هم در تقوا به التزام سفارش کرده و فرمایش می کند، ای اهل ایمان تقوا داشته باشید، حق تقوا و مرگ به سراغ شما نیاید، مگر اینکه مسلمان باشید، یعنی تا وقت مرگ بر تقوا التزام داشته باشید، پس التزام امری قابل تاکید و تحسین بوده و سربلندی ابدی شامل حال کسانی خواهد شد که بیش از هر چیز دیگر به قرآن، سنت و شریعت دین پایبندی نشان دهند. به التزام در امور خانواده و فرزندان و بعلاوه احسان به والدین بعد از عبادت الله و یگانگی او تاکید زیادی شده است.

با توجه به دستورات رب العالمین و رسول اکرم التزام برای نجات از عذاب های دنیوی و اخروی خود و خانواده بر همه لازم می باشد. از آنجا که همه ما عضوی از اجتماع را تشکیل می دهیم، می بایست در امور اجتماعی که خلاف شرع نباشد التزام بکار ببندیم، زیرا رحمت خداوند بر آن قرار دارد.

مولوی ماخونیک یادآور شد: برای دفاع از حفظ و جان و سلامتی خود و پیگیری مطالبات بر حق اقتصادی و کسب و کار نیز التزام باید داشت. علم سرچشمه رشد و بالندگی شخص و ‌جامعه است و الله متعال توصیه موکد برای کسب علم و دانش می کند. جامعه ای که به علم اهمیت دهد، روشن و جامعه بی علم خمول است. برای رسیدن به قله های پیشرفت التزام بستگی به علم و دانش دارد. داشتن برنامه و هدفمند بودن از صفات انسان های موفق است و برای رسیدن به ایده های درست و شرعی از الزامات ضروری یه حساب می آید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن