مذاهب و خطبه ها

 برخی از آداب ‌روزه

آوای سنت :  نگهداری‌ ‌زبان‌ از سخنان‌ بیهوده :

بر روزه دار واجب است که از دروغ، غیبت، و سخن چینی و ناسزا گفتن و دشنام دادن به شدت پرهیز کند و زبان خود را به ذکر خدا و تلاوت قرآن مشغول نماید .

حضرت رسول الله صلی الله علیه وسلم میفرماید : « کسیکه سخن زشت و ناروا و عمل کردن به آن را رها نکند ,خداوند را به آب و غذا نخوردن وی نیازی نیست.

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وسلم میفرماید : « روزه سپر است ، هرگاه روزه بودید ، زبان را به دشنام و ناسزا گفتن و نادانی نگشایید ، اگر کسی به او ناسزا گفت یا با وی در گیر شد پس در جواب بگوید من روزه ام من روزه‌ام »

❷ حفظ و نگهداری چشم بر روزه دار واجب است چشم خود را از نگاه کردن به حرام حفظ نماید و سر به زیر باشد و نگاه خود را از نامحرم فرو بندد و بداند که نگاه تیری مسموم از تیرهای شیطان است.

❸ حفظ و نگهداری گوش

شخص روزه دار باید بکوشد که گوش خود را از شنیدن سخنان حرام غیبت و سخن چینی, و ترانه و موسیقی مصون ومحفوظ بدارد، و بجای اینها به تلاوت قرآن کریم گوش فرا دهد.

دست و پا ، و سایر اعضای خود را از مرتکب شدن هر نوع گناه و معصیت و کارهای ناپسند محفوظ دارد

حضرت رسول الله صلی الله علیه و سلم میفرماید : « چه بسا روزه دارانی هستند که بجز گرسنگی و تشنگی از روزه خویش بهره‌ای ندارند‌.

❺ از پر خوری و اسراف هنگام افطار و سحری پرهیز کند زیرا پر خوری و اسراف منافع و حکمتهای روزه را از بین می‌برد .

❻ افطاری دادن به روزه داران

حضرت پیامبر صلی الله علیه وسلم میفرماید:  « کسیکه به روزه داری افطار دهد پاداشی مانند پاداش روزه دار خواهد داشت ، بدون اینکه از پاداش روزه دار کاسته شود »

شخصی که برای صرف افطار دعوت شده است اگر عذری ندارد دعوت را بپذیرد و بعد از افطار برای دعوت کننده چنین دعا کند :

« افطر عندکم الصائمون و اکل طعامکم الابرار ، وصلت علیکم الملائکه ». یعنی ( روزه داران نزد شما افطار کردند ، و نیکوکاران غذای شما را خوردند ، و فرشتگان بر شما درود فرستادند )

بخشش و صدقه به مستمندان و احسان به خویشاوندان و ایتام ، ماه رمضان ماه بدل و بخشش است ,احسان و نیکی در این ماه فضیلت و ثواب خاصی دارد .

حضرت عبدالله بن عباس رضی الله عنهما می فرماید : رسول الله صلی الله علیه وسلم بخشنده ترین مردم بود بخصوص در ماه رمضان هنگامیکه جبرئیل (علیه السلام) وی را ملاقات می کرد .و جبرئیل در هر شب رمضان می آمد و با رسول الله صلی الله علیه وسلم قرآن را مدارسه و مذاکره می‌کرد ، در آن هنگام بخشش و سخاوت رسول الله صلی الله علیه وسلم از باد صبا بیشتر و بهتر بود.

تلاوت قرآن همراه با تدبر در آیاتش زیرا ماه رمضان ماه نزول قرآن است

حضرت صلی الله علیه و سلم میفرماید:(قرآن را بخوانید ، زیرا که در روز قیامت برای یارانش شفاعت میکند )

در حدیث شریف دیگر رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده است:
« روزه و قران در روز قیامت برای بنده گان شفاعت میکند ، روزه میگوید : پروردگارا من مانع غذا خوردن و شهوتش بودم ، پس مرا شفیع او قرار بده ، و آنگاه هر دو شفاعت میکنند».

❾ اکثار از طاعات و عبادات به ویژه در ده روز آخر :
حضرت ام المومنین عایشه رضی الله عنها روایت میکند که : « هرگاه ده روز آخر رمضان فرا می رسید رسول الله صلی الله علیه وسلم ( از همسرانش کناره میگرفت ) سخت به عبادت مشغول میشد و شب زنده داری میکرد و اهل خانه را بیدار می نمود . ( تا از ثواب لیله القدر برخوردار شود و … )
و ….

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن