مذاهب و خطبه ها

 برخی از اسبابی که باعث بی برکتی در مال می‌شود

آوای سنت : برخی از اسبابی که باعث بی برکتی در مال می‌شود

گناه و معصیت

? در روایتی از ابن ماجه نقل شده که رسول الله صلی الله علیه و سلم اصحاب خود را از تبعات و فرجام‌های ناخوشایند گناه و معصیت بر حذر می‌داشتند؛ حضرت صلی الله علیه و سلم فرمودند: ای گروه مهاجرین! پنج کار هست که اگر شما بدان‌ها دست زدید – پناه بر خدا که شما مرتکب آنها بشوید- (تبعات ناخوشایندی برای شما خواهند داشت)
➖ «فحشا در قومی ظاهر نمی‌شود مگر زمانی که گناه علنی کنند و در اینصورت در بین‌شان طاعون و مریضی‌هایی فراگیر می‌شود که پیش از آنها نبوده است.»
➖ و «هرگاه در کیل و ترازو بی‌توجهی کنند، به قحطی و سختی و ظلم پادشاهان مبتلا می‌شوند»
➖ و «اگر از دادن زکات سرباز زنند، قطره‌ای هم از آسمان فرو نخواهد ریخت و اگر چهارپایان نمی‌بود، بر آنها بارانی نمی‌بارید»
➖ و «اگر عهد خدا و رسولش را نقض کنند، خداوند بر آنها دشمنی مسلط می‌نماید که برخی از داشته‌های آنها را از آنان می‌گیرد»
➖ و، «اگر رهبران‌شان بر مبنای کتاب خدا حکم نکند و بر اساس احکام خداوند قضاوت ننمایند، خداوند آنها را به جان هم می‌اندازد.» (ابن ماجه)

انجام معامله ربوی

? خداوند می‌فرماید: «یَمحَقُ الله الرِّبَا وَیُربِی الصَّدَقَاتِ» خداوند ربا را کم و کاست [و بی‌برکت‌] می‌گرداند و صدقات را افزایش [و برکت‌] می‌دهد، [البقره: ۲۷۶] ? علامه ابن‌کثیر رحمه الله می‌نویسد: خداوند در این آیه، وعید به از بین‌بردن مال کرده است و این بدین صورت است که یا تمام مال را از بین می‌برد و یا اینکه برکت مال را از بین می‌برد و شخص منفعتی از آن حاصل نمی‌کند و هم در دنیا او را عذاب می‌دهد و هم در آخرت سزا می دهد. (تفسیر ابن کثیر، ۲/ ۴۹۰)

کامل نکردن وزن کالا

? خداوند می‌فرماید: «وَیلٌ لِلمُطَفِّفِینَ، الَّذِینَ إِذَا اکتَالُوا عَلَى النَّاسِ یَسْتَوفُونَ ، وَإِذَا کَالُوهُم أَو وَزَنُوهُم یُخْسِرُونَ» وای بر کم‌فروشان‌، کسانی که چون از مردمان پیمانه می‌ستانند، کامل می‌گیرند، و چون به ایشان پیمانه دهند یا برایشان [کالایی‌] برکشند، کم می‌گذارند. [المطففین: ۱-۳]

? خداوند کسانی را که در وزن نمودن کالا توجهی نمی‌کنند، هشدار به از بین بردن و هلاک نمودن مال شان داده است. حالا شما در مورد کسانی که مال دیگران را به زور و یا به صورت دزدی برمی‌دارند، چه چیزی می‌توانید تصور کنید؟ پس یقینا این قبیل افراد نسبت به کسانی که در کشیدن کالا کوتاهی می‌نمایند، مستحق‌تر به این وعده خداوند می‌باشند. در حدیث قبل هم بیان شد که نبی رحمت فرمودند: «هرگاه در کیل و ترازو بی‌توجهی کنند، به قحطی و سختی و ظلم پادشاهان مبتلا می‌شوند

کسب مال حرام

? این نکته ابعاد و زوایای متعدی دارد که برخی از آنها عبارتند از: دزدی، غصب، خیانت، رشوت، خوردن مال یتیم و یا انجام معاملات حرام و… کسب این گونه مال، در دنیا و آخرت گرفت خدا را به دنبال دارد و برکت و خیر از این مال برداشته می‌شود. پیامبر فرمودند: گوشتی از مال حرام رشد نمی‌کند، مگر اینکه آتش جهنم بدان مناسب‌تر است. (ترمذی)

ندادن زکات

? برکت از قلوب کسانی که زکات نمی‌دهند برداشته می‌شود و به جای آن محبت مال و علاقه شدید بدان جای زکات را می‌گیرد، قلب‌های آنها سخت شده و وابسته به مال می‌گردند و بخل و خساست در آن ریشه می‌دواند و اینها همان‌هایی هستند که به عذابی دردناک در دنیا و آخرت وعده داده شده‌اند

? حضرت رسول صلی الله علیه و سلم فرمودند: هر صاحب نقره و طلایی (ثروتمندی) که زکات را نپردازد، در روز قیامت ثروت‌های او به صورت صفحات ورق‌هایی درآمده و با آتش جهنم داغ کرده شده و به پهلوها و پیشانی و پشت او چسبانیده می‌شود. و بمجرد اینکه سرد شد، همان بلا مجددا تکرار می‌شود، آن هم در روزی که مقدار آن پنجاه هزار سال می‌باشد، تا اینکه بین بندگان قضاوت صورت می‌گیرد و او سرانجام خودش را می‌بیند که یا به سوی بهشت برده می‌شود یا جهنم. (صحیح مسلم)

عیاشی و اسراف

? عیاشی کردن و اسراف نمودن و غرق شدن در شهوت‌ها و خواسته‌های نفسانی نیز از جمله نکاتی است که باعث بی‌خیری وبی‌برکتی در مال انسان می‌گردد.

? از حضرت معاذ بن جبل رضی الله عنه نقل شده زمانی که رسول الله صلی الله علیه و سلم- ایشان را به سمت یمن فرستادند فرمودند: ای معاذ! از خوشگذرانی بپرهیز چرا که بندگان خدا خوشگذران نیستند. (مسند احمد)

نوشیدن شراب و سایر مسکرات

? نوشیدن شراب و هر مست کننده دیگر از زمره گناهان کبیره می‌باشد. چون انسان را به سمت گناهان، معاصی، ویرانگری و تجاوز(به حقوق دیگران) مایل می‌کند

?روایتی از حضرت ابودردا رضی الله عنه نقل شده که می‌فرماید : دوست صمیمی من رسول الله صلی الله علیه و سلم به من وصیت کردند: شراب ننوش، چرا که زمینه هر بدی می‌باشد.
منبع ؛ (ابن ماجه)

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن