مذاهب و خطبه ها

بررسی دقیق حکم سقط جنین

در مذهب امام شافعی (رض)

آوای سنت : احکام سقط جنین، به سه مرحله تقسیم شده:

۱. مرحله اول یعنی :
(از تشکیل نطفه تا ۴۰ روز)

▫️در این مرحله، اسقاط جنین جایز نیست مگر برای دفع ضرر یا تحقق مصلحت شرعی؛ که پزشکان متخصص آن را تأیید کنند و در تحقیق مصلحت شرعی، علمای شریعت آن را تأیید کرده باشند.

اما اسقاط جنین در این مدت به خاطر مسائل تربیتی یا مشکلات اقتصادی، تکالیف زندگی و تعلیم و آموزش و یا اکتفا به فرزندانی که دارند، جایز نیست.

۲. مرحله‌ی دوم یعنی (از چهل روزگی تا ۱۲۰ روزگی) [۴ ماهگی]

▫️ در این مرحله : علما سقط جنین را گناهی بسیار بزرگ و حرام می دانند..اما لفظ و کلمه‌ی قتل را در آن به کار نبرده‌اند چون هنوز روح در جنین دمیده نشده است.
اما هوشیار باشیم بخاطر اینکه کلمه‌ی قتل به کار برده نشده جواز آن را برای دیگران صادر نکنیم…

▫️مادری که بخاطر بیماری خود یا بیماری مشخص شده‌ی جنین توسط پزشکان در این بازه‌ی زمانی اقدام به سقط جنین نماید مرتکب گناه و حرام شده است…اما اکثریت علما در این فاصله بعنوان قتل از سقط نام نبرده‌اند.

و آگاه باشیم که هیچ گاه بخاطر مسائل تربیتی یا مشکلات اقتصادی، تکالیف زندگی و تعلیم و آموزش و یا اکتفا به فرزندانی که دارند نباید در این دوره دست به چنین گناه بزرگی بزنند و مانع تکمیل شدن انسانی باشند….

بایستی در سقط جنین ضرورتی باشد؛ مانند خلقت ناقص یا مرضهای لاعلاج یا خطری که جان مادر را تهدید نماید. و البته باز هم افضل آنست که انسان به خدا توکل کند و بر آن صبر نماید.”(یعنی در غیر ضرورت به هیج وجه جایز نیست حتی قبل از چهار ماهگی)

۳. مرحله سوم یعنی :
( از ۴ ماهگی به بعد)

▫️ فقهای مذاهب اهل سنت و جماعت می‌فرمایند: که کشتن جنین و سقط آن بعد از آنکه روح در کالبد او دمیده شد به اجماعِ علما قتل نفس محسوب می شود»
(القوانین الفقهیه/۱۴۱)

لازم به ذکر است که ، طبق نصوص کتاب و سنت، روح بعد از گذشت یکصد و بیست (۱۲۰) روز از زمان لقاح در جنین دمیده خواهد شد، (بعد از این زمان) تحت هیچ احوال و شرایطی (حتی اگر جنین ناقص یا بیماری لاعلاج داشته باشد) جایز نیست او را سقط نمود و یا کشت.

پس از ۴ ماهگی به بعد ، سقط جنین بنا به دلایل بیماری لاعلاج فرزند و یا بیماری مادر و یا مشکلات اقتصادی قتل محسوب شده و مادر با سقط جنین مرتکب قتل عمد شده.

و به یاد آوریم که الله متعال می‌فرماید : « مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا ..» (مائده ۳۲). « هر کس، انسانی را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روی زمین بکشد، چنان است که گویی همه انسانها را کشته باشد »

خواهران عزیزم خوب گوش فرا دهید که در این میان تنها یک استثنا وجود دارد ان هم به نقل از امام زرکشی(ره)…ایشان می فرمایند : اگر دو پزشک حاذق و ماهر و مسلمان( حتما از دشمنان دین نباشد و کافر نباشد) بگویند که با تولد فرزند مرگ مادر قطعی و (۱۰۰%) است می توان جنین بعد از ۴ ماهه را سقط نمود.

▫️باز هم یادآور می شویم ، افرادی که می‌خواهند به تقلید از امام زرکشی چنین امری را انجام دهند باید قطعا در آن شرایط مذکور قرار بگیرند. پس اگر بیماری خاصی داشته باشند که احتمال زایمان موفقیت آمیز وجود داشته باشد، سقط جایز نیست، زیرا در فتوای ایشان، صحبت از قطعیت تمام است.

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن