مذاهب و خطبه ها

توبه ی بنده مومن پذیرفته می شود

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت بیرجند درمراسم نماز جمعه این هفته مسجد النبی بیرجند در مورخه ۲۰ دی ماه اسباب نزول بلاها و مصیبت ها و راه های نجات از آنها را مورد توجه قرار داد.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، مولانا غلام حیدر فاروقی طی بیاناتی گفت: همه ی ما می دانیم که خداوند متعال ارحم الراحمین و بسیار نسبت به بندگانش مهربان است. مهر و شفقت پروردگار نسبت به بندگان قابل مقایسه نیست. ما بندگان نافرمانی خداوند متعال را انجام می دهیم و گناه و مصیبت می کنیم، اما خالق یکتا روزی ما را قطع نمی کند.

وی با بیان اینکه باریتعالی چنان نسبت به ما بندگان گناهکارمهربان است افزود: وقتی ما در تاریکی شب و دورازنگاه دیگران گناه و معصیتی انجام می دهیم، خداوند متعال گناه ما را افشا نمی کند و بلکه پرده پوشی می نماید. پروردگار متعال چنان نسبت به ما بندگان گناهکار مهربان است که وقتی ما گناهی انجام می دهیم برخلاف موجودات که فورا دست به مجازات مخاطب می زنند ما را مجازات نمی کند.

مولانا فاروقی اظهار داشت: اگر بنا می بود باریتعالی انسان ها را بابت هرگناه و معصیتی مجازات می کرد، یک جنبنده بر روی زمین باقی نمی ماند. ما شب و روز مرتکب گناه می شویم و دستورات الهی را ترک می کنیم، اما خداوند متعال به ما مهلت توبه می می دهد و آنرا را قبول می نماید. سنت و رفتار خداوند نسبت به بندگانش، مطابق اعمال انسان ها است.

مدیر حوزه علمیه الصدیق بیرجند بیان نمود: قرآن کریم فرمایش می دارد، وقتی انسان ها تقوا داشته باشد، به همان حالت با آن ها رفتار شده و درهای برکت و روزی به روی آن ها بازمی شود. یکی از موارد نزول عذاب ها، عدم شکر گذاری دربرابر نعمت های خداوند است. شکر نعمت دربرابر منعم حقیقی که خداوند است، اطاعت از دستورات وی می باشد. ناسپاسی و عدم پیروی از دستورات الهی موجبات عذاب الهی را فراهم می نماید.

مولانا فاروقی تاکید کرد: سنت الهی از زمان خلقت حضرت آدم و تا قیامت این است که خداوند متعال گروهی از گنهکاران را در دنیا مجازات می کند تا درس عبرتی برای آیندگان باشد.غرق شدن قوم نوح و هلاک شدن قوم عاد و ثمود، نازل شدن عذاب بر قوم لوط و شعیب و غرق شدن فرعون و لشکریانش و بسیاری از داستان های دیگر صرفا برای خواندن نیامده اند، بلکه برای عبرت هستند که انسان ها در آینده از سرنوشت پیشینیان عبرت بگیرند و به سرنوشت شان دچار نشوند. هیچ قصه ای در قرآن کریم بی فایده نیست و بی دلیل ذکر نشده است.

امام جمعه اهل سنت بیرجند یادآور شد: به برکت دعای پیامبر، این امت، مثل امت های گذشته هلاک نخواهد شد. عذاب این امت با دیگر عذاب های گذشته فرق می کند. نبی مکرم صلی الله علیه و آله وسلم در اینباره می فرماید، خداوند متعال هیچ گاه عموم مردم را بخاطرعده ای گنهکار عذاب نمی دهد، اما انسان هایی که گناه و معصیت نمی کنند، اما شاهد گناه ومعصیت هستند و سکوت می کنند درگروه گنهکاران قرار دارند.

این عالم اهل سنت یادآور شد: امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همه مسلمانان است و واجب عمومی و فرض بشمار می رود. اولین کاری که یک مسلمان می بیند و باید انجام دهد با دست جلوی آن کار را بگیرند، اما اگر توان جلوگیری با دست نیست با پند و اندرز و نصیحت جلو منکر را بگیرند. خداوند متعال سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهد تا زمانی که در خود تغییری ایجاد کنند. یکی از راه های نجات از بلاها و مصیبت ها توبه می باشد.

هرگاه انسان گناه یا خطایی می کند باید توبه کند. زمانی که انسان توبه کند خدا‌وند انسان ها را از تنگناهای زندگی نجات می دهد. از غم و اندوه نجات می دهد. دروازه های رزق و روزی بر روی انسان ها گشوده می گردد. اگرانسان ها از گناه دوری ورزد، خداوند منعال رحمت ها و برکات را از آسمان و زمین می گشاید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن