مذاهب و خطبه ها

حکم نگهداری سگ در منزل

ســـوال – آیا نگه داشتن سگ در خانه بدون نیاز و ضرورت جایز است ؟

آوای سنت :  السلام علیکم

نخست باید بدانیم که در اسلام ، ستم بر حیوانات حرام و رحم نمودن به حیوانات از جمله به سگ ، دارای اجر و ثواب است و اگر موجب ضرر و زیان برای دیگران نباشند باید مکانی ویژه برای آنها در نظر گرفته شود .

قال رسول الله -صلى الله علیه وسلم-: (فِی کُلِّ کَبِدٍ رَطْبَهٍ أَجْرٌ) متفق علیه.

در نیکوکاری به هر حیوانی که دارای کبد و جگر مرطوب است اجر و ثواب وجود دارد .

اما اصل بر این است که سگ در مکانی خارج از منزل صاحبش نگهداری شود تا خانه و وسایل آن با تماس با سگ نجس نشوند که در این صورت اگر سگ یا چیزی که با آن تماس یافته خیس باشند باید هفت بار با آب شسته شود که یک دفعه از این ۷ بار باید آب با خاک مخلوط شود و البته از لحاظ علمی ثابت شده که میکروب موجود در آن فقط در این قالب شستشو دفع و نابود میشود .

قال النبی -صلى الله علیه وسلم-: (إذا ولغَ الکلبُ فی إناءِ أحدِکُم فلیَغسِلهُ سبعَ مرَّاتٍ، أولاهُنَّ أو إِحداهنَّ بالتُّرابِ).

اما در رابطه با سوال مذکور :

روى ابن ماجه (۳۶۴۰) عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ رضی الله عنه عَنْ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ :
( إِنَّ الْمَلائِکَهَ لا تَدْخُلُ بَیْتًا فِیهِ کَلْبٌ وَلا صُورَهٌ )

ترجمه ؛ همانا فرشتگان رحمت به خانه ای که سگ و صورت (مجسمه موجود زنده) در آن باشد داخل نمیشوند .

وروى مسلم (۲۹۴۳) عن عبد الله بن عمر رضی الله عنهما أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : ( مَنْ اقْتَنَى کَلْبًا إِلا کَلْبَ مَاشِیَهٍ أَوْ کَلْبَ صَیْدٍ نَقَصَ مِنْ عَمَلِهِ کُلَّ یَوْمٍ قِیرَاطٌ . قَالَ عَبْدُ اللَّهِ : وَقَالَ أَبُو هُرَیْرَهَ : أَوْ کَلْبَ حَرْثٍ ) .

ترجمه : هر کسی که سگی را در خانه اش نگهدارد هر روز مقداری از اجر عبادات وی ناقص و کاسته میشود مگر سگی که برای حفاظت از حیوانات و یا برای شکار و یا برای حفاظت از کشاورزی نگهداری شود (این سه مورد جایز است )

امام نووی رحمه الله :
قد اتفق أصحابنا وغیرهم على أنه یحرم اقتناء الکلب لغیر حاجه، مثل أن یقتنی کلبًا إعجابًا بصورته, أو للمفاخره به، فهذا حرام بلا خلاف. انتهى.

ترجمه : علمای شافعیه و دیگر علما، اتفاق نظر دارند که نگه داشتن سگ در منزل ، بدون نیاز و ضرورت حرام است ،
مانند اینکه سگ را صرفا به خاطر زیبایی و دوست داشتن صورت آن و یا افتخار به آن ، در منزل نگه دارد که این موارد بدون هیچ اختلافی در میان علما حرام میباشند .

قال النووی فی “شرح مسلم” (۱۰/۳۴۰) :
“هَلْ یَجُوز اِقْتِنَاء الْکِلَاب لِحِفْظِ الدُّور وَالدُّرُوب وَنَحْوهَا ؟ فِیهِ وَجْهَانِ : أَحَدهمَا : لا یَجُوز ، لِظَوَاهِر الأَحَادِیث ، فَإِنَّهَا مُصَرِّحَه بِالنَّهْیِ إِلا لِزَرْعٍ أَوْ صَیْد أَوْ مَاشِیَه , وَأَصَحّهمَا : یَجُوز ، قِیَاسًا عَلَى الثَّلاثَه ، عَمَلا بِالْعِلَّهِ الْمَفْهُومَه مِنْ الأَحَادِیث وَهِیَ الْحَاجَه ” انتهى .

امام نووی در شرح مسلم میفرماید : آیا نگهداشتن سگ برای نگهبانی از خانه ها و کوچه ها جایز است ؟

فتوای راجح این است که این موارد هم با قیاس بر سه مورد مذکور در حدیث ، جایز است زیرا در همه این موارد نیاز به نگهداشتن سگ وجود دارد .تمام

خلاصه در غیر موارد مورد نیاز ، نگه داشتن سگ حرام است .

آنچه جای تعجب دارد اینکه برخی از یهودی ها و مسیحی ها و غرب زده ها سگ را بدون هیچ ضرورتی در خانه نگهداری میکنند و میگویند هر روز آن را با صابون و مواد شوینده شستشو داده و ضد عفونی میکنیم ! پس نگه داشتن آن فاقد اشکال است!!!

اما غافل از اینکه سگ نجس العین است و اگر آب تمام دریاها و جویبارها و رودخانه را جمع کرده و با همه صابونها و مواد شوینده دنیا مخلوط شود و سگی را با آنها شستشو داده باز نجاستش بر طرف نمیشود .

اصلا در حدیث و شریعت گفته نشده که نگه داشتن سگ به علت کثیف بودن و میکروب و غیر بهداشتی بودن آن است تا به بهانه ی شستشوی آن ، نگهداری آن در خانه ها تجویز شود !

اما حکمت خداوند در این است که انسانهای خبیثی که از عقل و ایمان بی بهره اند و به جای وحی الهی از وحی شیطان پیروی میکنند با موجودات خبیث، معاشرت و سر و کار داشته باشند زیرا شیطان، پیروانش را فقط به فحشا و منکر و زشتیها سوق میدهد

فهم خبثاء و لذا یألفون الخبائث .

از الله متعال هدایت به صراط مستقیم را برای همه آنها خواستاریم .

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. وقتی تو جامعه مشکلات بزرگتر مثل ربا اختلاس و دزدی از بیت المال هست و با سیاست های غلط خطر اسلام زدگی در بین افراد جامعه وجود داشته باشد واجب بر طرف کردن تهدید هست نه به حاشیه راندن تهدید
    سگ رد بیخیال شید گرگ ها رو مواظب باشید که در پوستین گوسفند دین و ایمال و ملک و ملت رو خاک و کشور و ناموس رو بر باد دادند و میدهند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن