حکم کشیدن سیگار
آوای سنت : کشیدن سیگار مکروه است و بعضی آن را حرام می دانند و میگویند چون برای خود و دیگران ضرر دارد و اسراف در مال است ، حرام می باشد . و در داخل مسجد بهتر است از کشیدن سیگار پرهیز نماید . بعضی دیگر از علما کشیدن سیگار را بنا به دو اصل حرام دانسته اند : ۱- مست کننده است؛ به خصوص هنگامی که بعد از مدتی طولانی از کنار گذاشتن کشیده شود ۲- بوی بد ایجاد می کند.و می گویند : مهمترین علت تحریم آن ضرر آن است که همه بر آن اتفاق نظر دارند. اما دخان و سیگاری که الآن میان مردم رواج دارد از جمله بدعتهای قبیح است . {حاشیه البجیرمی على الخطیب کتاب الصیام ۶ / ۴۴۰ }
در حکم سیگار گروهی به حرام بودن ، گروهی به کراهیت و گروهی به مباح بودن آن قائل هستند . نجم الدین زاهدی و ابن حمدون می گویند : چون شبیه به مسکر و اسراف در مال است ، پس نجس و از مفترات است . { تهذیب الفروق و القواعد السنیه ۱ / ۲۱۶ و الدر المختار ۶ / ۴۵۹ } . عبد الغنی نابلسی حنفی گوید : مباح است زیرا دلیلی بر تحریم آن موجود نمی باشد و اسکار و تفتیر و ضرر آن ثابت نشده است . و داخل قاعده « الاصل فی الاشیاء الاباحه » می شود. { رد المختار علی الدر المختار ۶ / ۴۵۹ } . عمادی حنفی گوید : مکروه تحریمی است و کسی که آن را می کشد فاسق می شود و حتی می گوید : اقتدا کردن به آن ها که مداوم سیگار می کشند ، کراهت دارد . { تهذیب الفروق ۱ / ۲۱۹ } . ابن عابدین و بیضاوی : اصل در منافع اباحه و در مضار تحریم است . اگر ثابت شود که دخان – سیگار – اضرار دارد حرام و اگر اضرار نداشت مباح است . اما عبد الکریم زیدان در کتاب المفصل اظهار داشته که بطور قطعی مباح نیست بخاطر اضرار و تضییع مال و بد بویی و می گوید قطعا مکروه تحریمی است .