مذاهب و خطبه ها

خود برتربینی عامل بسیاری از مشکلات اجتماعی

آوای سنت: امام جمعه شهر سیجوال، خود برتر بینی را یک عامل بزرگ گمراهی توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، یوسف آخوند ایری طی بیانات پیش از خطبه مسجد جامع ابوحنیفه( رض) شهر سیجوال، سطح آگاهی بشر امروزی در خصوص کلیات مسائل را با توجه به بروز بودن اطلاعات و دسترسی آسان به احکام در همه زمینه ها و از جمله اهمیت پایبندی به عبادت و بویژه شرکت در نمازه های جمعه هر هفته ضمن تاکید بر شناخت موانع سر راه گفت: اهل علم در هر دوره از تاریخ با استفاده از امکاناتی که در اختیار داشتند بر مهم بودن اجرای اوامر الهی و از جمله خواندن نماز در هر شرایط تاکید کرده اند و لذا امروز تمامی آحاد جوامع اسلامی از نقش و اهمیت دین در زندگی اشراف کافی دارند، اما آنچه که فرایض را در نزد ما کم اهمیت جلوه می دهد نفس اماره می باشد.

آخوند ایری مبارزه با وسوسه های درون و تزکیه نفس را شرط بقای دین در چارچوب های فردی و اجتماعی دانست و افزود: تقابل با نفس اماره و مقاومت در برابر وسوسه ها و بازدارنده ها لازمه حضور در صف های نماز جماعت است. به این عمل جهاد در راه خدا یا همان جهاد اکبر نیز گفته می شود. مبارزه با دشمنان زمینی و آنچه که در مقابل دیدگان ما قرار می گیرند با همه سختی ها و مرارت هایش به مراتب آسان تر از جهاد با نفس اماره می باشد، زیرا دشمن قابل مشاهده است، اما وسوسه های شیطانی هر یک با چهره و در قالبی متفاوت ما را از نماز و دین باز می دارند.

امام جمعه شهر سیجوال از توابع استان گلستان، ترک نماز را به مثابه شکستن ستون دین خواند و متذکر شد: نمازها، احکام و فرامین الهی را به بعد موکول می کنیم، اما اگر به ما برچسب ضد دینی زده شود سریعا در صدد واکنش در آمده و عکس العمل نشان می دهیم. ترک فرایض و واجبات به خاطر کار و تفریح استقبال از چالش های خطرناکی است که در کارنامه عمل برخی به چشم می خورد. با ترک کار و مفرحات می توان کنار آمد، لیکن برای ترک نماز مجوزی داده نشده است.

یوسف آخوند ایری تاکید کرد: خود برتر بینی به تنهایی یک عامل بزرگ برای گمراهی است. از این رو برخورداری از بنیه قوی، جایگاه اجتماعی و خصوصیت های متمایز نسبت به سایرین را دلیل بر ترک دین ندانیم. رسول امت صلی الله علیه وآله وسلم نماز جمعه را حج فقرا نامیده است. نادیده انگاری عبادت در روز جمعه و سایر ایام هفته را نمی توان با مشغولیت های دنیوی توجیه کرد. امروز به حدی از بلوغ رسیدیم که بتوانیم مبدا و مقصد زندگی را بشناسیم،

پس بی اعتنایی به این واقعیت و سر باز زدن ار تکالیفی که در شرح وظایف هر فرد مسلمان آمده است، افتادن در چاهی می باشد که خود انتخاب کرده ایم. شهادتین کسی که سه نوبت متوالی عمدا و بدون هیچ عذر و بهانه از شرکت در نماز جمعه کوتاهی کند پذیرفته نخواهد شد. آخرین دین الهی که اسلام شناخته می شود هدیه ای از جانب نبی به امت بود تا بوسیله آن قلب های بیمارشان را التیام بخشند. قرآن کریم را بخوانید تا راه های خوب و بد از هم شناخته شوند.

آخوند ایری خاطر نشان ساخت: زمانی که عقل و اندیشه انسان به حد کمال و تشخیص می رسد مختار است تا روش زندگی را خودش انتخاب کند و مسلما سیل انبوه پرهیزگارانی که هر جمعه بسوی میعادگاه روانه می شوند در واقع لبیک به ندایی است که از سوی کلام حق بلند می شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن