مذاهب و خطبه ها

دست کشیدن به صورت هنگام دعا

آوای سنت : حضرت عمر بن خطاب (رضی الله عنهما) روایت می کند که : حضرت‌ رسول الله (ﷺ) هرگاه دست هایش را برای دعا بلند می کردند آن ها را پایین نمی آوردند تا این که صورتشان را با آن ها مسح می کردند .

منبع؛? تــرمـذی ۳۳۸۶
منبع؛? ابــوداود ۱۴۸۵
منبع؛? ابـن ماجه ۳۸۶۶

حضرت عبدالله ابن عباس رضی الله عنهما روایت می کند که پیامبر (ﷺ) فرمودنــد : از خداوند متعال با کف دستانتان دعا کنید نه با پشت دست ، و هرگاه از دعا کردن فارغ شدید ، با آن ها صورتتان را مسح کنید .

?ابوداود ۱۴۸۵? ابـن ماجه ۱۱۸۱

سنت است در هر ذکر و دعایی و استغاثه ، هر دو دست بلند شود بشرطی که از حد شانه نگذرد و پس از انجام دعا هر دو دست به صورت کشیده شود .

منبع? الاذکار نووی
منبع?احیاء العلوم غزالی
منبع?روناکی رب العالمین هــرتلی
منبع?شریعت اسلام عبدالڪریم مدرس

قَالَ رَسُول الله صلى الله عَلَیْهِ وَسلم اذا دَعَا أحدکُم فَرفع یَدَیْهِ فان الله تَعَالَى جَاعل فِی یَدَیْهِ برکَه وَرَحْمَه فَلَا یردهما حَتَّى یمسح بهما وَجهه.

حضرت رسول الله (ص) : وقتی یکی از شما دست خود را برای دعا بلند میکند، الله تعالی در دستان وی برکت و رحمت قرار میدهد پس (دعا کننده) تا وقتی دستهای خود را به صورت نکشیده باشد، پایین نیاورد.

منبع? (فض الوعاء ،۹۴، روایت ۵۰)

حال چرا باید هنگام دعا دست به صورت بکشیم؟

▫️همان ‏طور که ابر، قرارگاه باران است، دعا نیز قرارگاه اجابت است.
?یعنی اجابت در درون دعاست، همان ‏طور که باران در نهاد ابر تعبیه شده است.
?وقتی انسان دست به دعا برداشت، سنت است آن را بر سر و صورت خود بکشد؛ برای اینکه لطف خدا به این دست پاسخ داده است.

?دستی که به سوی خدا دراز شود، یقیناً خالی بر نمی‏ گردد و دستی که عطای الهی را دریافت کرد،گرامی است. لذا خوب است آن را به صورت یا به سر بکشد.
?برخی علمایان چیزی که به سائل مرحمت می‏ فرمودند، دست مبارک خود را می ‏بوییدند و می ‏گفتند: این دست به دست الهی رسیده؛

?چون خداوند در آیه ۱۰۴ سوره توبه فرمود: خداست که توبه را از بندگانش می پذیرد و اوست که صدقات آنها را می گیرد…

برخی از منابع :

? بلوغ المرام من أدله الأحکام، ابن حجر أبو الفضل أحمد بن علی عسقلانی،۸۵۲هـ ناشر: دار الفلق،ریاض چاپ هفتم، ۱۴۲۴ هـ.

? حاشیه الطحطاوی على مراقی الفلاح شرح نور الإیضاح، أحمد بن محمد طحطاوی حنفی، ۱۲۳۱ هـ ناشر: دار الکتب العلمیه بیروت – لبنان چاپ اول ۱۴۱۸هـ – ۱۹۹۷م.

? الحصن الحصین من کلام سید المرسلین، ابوالخیر محمد بن محمد ابن جزری، ۸۳۳، ناشر: غراس، چاپ اول ۱۴۲۹.

? فض الوعاء فی أحادیث رفع الیدین بالدعاء،عبد الرحمن بن أبی بکر، جلال الدین سیوطی،۹۱۱هـ ناشر: مکتبه المنار – أردن.

? المبسوط، محمد بن أحمد سرخسی، ۴۸۳هـ ناشر: دار المعرفه – بیروت ۱۴۱۴هـ – ۱۹۹۳م.

? مختصر قیام اللیل وقیام رمضان وکتاب الوتر، أبو عبد الله محمد بن نصر مَرْوَزِی، ۲۹۴هـ ناشر: حدیث أکادمی، فیصل اباد – باکستان چاپ اول، ۱۴۰۸ هـ – ۱۹۸۸ م.

? مرقاه المفاتیح شرح مشکاه المصابیح، علی بن (سلطان) محمد، ملا قاری ۱۰۱۴هـ ناشر: دار الفکر، بیروت – لبنان چاپ اول، ۱۴۲۲هـ – ۲۰۰۲م.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن