مذاهب و خطبه ها

دعای بعد از اذان و اقامه

آوای سنت : بعد از اذان گفتن ” اللهم رب هذه …سنت . است آیا طبق مذهب شافعی بعد از اقامه نیز سنت است و آیا زیاد کردن ” و ارزقنا شفاعته … ” صحیح است ؟

متن عربی : و قد روی عن الحسن، ان هذا الدعاء یشرع عند سماع اخر الاقامه. عن أبی حمزه، عن الحسن، قال: إذا قال المؤذن: (قد قامت الصلاه)، فقل: اللهم، رب هذه الدعوه التامه والصلاه القائمه، اعط محمداً سؤله یوم القیامه. فلا یقولها رجل حین یقیم المؤذن الا ادخله الله فی شفاعه محمد یوم القیامه.   فتح الباری ابن رجب کتاب الصلاه ۴ / ۲۱۲ }

 متن عربی : ( وَ ) یُسَنُّ ( لِکُلٍّ ) مِنْ الْمُؤَذِّنِ ، وَالْمُقِیمِ وَسَامِعِهِمَا ( أَنْ یُصَلِّیَ ) وَیُسَلِّمَ ( عَلَى النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بَعْدَ فَرَاغِهِ ) مِنْ الْأَذَانِ ، أَوْ الْإِقَامَهِ لِلْأَمْرِ بِالصَّلَاهِ عَقِبَ الْأَذَانِ فِی خَبَرِ مُسْلِمٍ وَقِیسَ بِذَلِکَ غَیْرُهُ ( ثُمَّ ) یُسَنُّ لَهُ أَنْ یَقُولَ عَقِبَهُمَا ( اللَّهُمَّ رَبَّ هَذِهِ الدَّعْوَهِ التَّامَّهِ … )    

ترجمه فارسی :  ” و مستحب است که مؤذن و گوینده اقامه و شنوندگان بعد از فراغت از اذان و یا اقامه بر پیامبر (ص) صلوات بفرستند و سپس دعای « اللهم رب هذه الدعوه التامه … » را بخوانند که در خبر مسلم امر به آن شده است که بعد از اذان باشد اما این امر بعد از اقامه قیاس بر اذان می شود و بعد از اقامه نیز مستحب است . و نیز به دلیل این حدیت که « عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُغَفَّلٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ سَلَّمَ  “‌ بَیْنَ کُلِّ أَذَانَیْنِ صَلَاهٌ بَیْنَ کُلِّ أَذَانَیْنِ صَلَاهٌ بَیْنَ کُلِّ أَذَانَیْنِ صَلَاهٌ لِمَنْ شَاءَ » هدف از اذانین ، اذان و اقامه است و اقامه به نام اذان بکار برده شده است . در نتیجه بعد از هر دو صلوات و دعای فوق مستحب است .

و این مطلب که { وارزقنا …  } را اضافه می کنند به خاطر این است که آن شخص از خداوند می خواهد که شفاعت پیامبر (ص)  بر او حلال گردد . چون در حدیث وارد شده است که هر کس این دعا را بخواند شفاعت من بر او حلال می گردد  « عَنْ جَابِرٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ سَلَّمَ مَنْ قَالَ حِینَ یَسْمَعُ النِّدَاءَ اللَّهُمَّ رَبَّ هَذِهِ الدَّعْوَهِ التَّامَّهِ وَ الصَّلَاهِ الْقَائِمَهِ آتِ مُحَمَّدًا الْوَسِیلَهَ وَ الْفَضِیلَهَ وَ ابْعَثْهُ الْمَقَامَ الْمَحْمُودَ الَّذِی وَعَدْتَهُ إِلَّا حَلَّتْ لَهُ شَفَاعَتِی یَوْمَ الْقِیَامَه » پس این شخص دعا را می خواند و در آخر خواستار شفاعت پیامبر (ص) است و از خداوند می خواهد که او را از آن بهره مند سازد . و گفتن آن چون دعا است ایرادی ندارد و صحیح است .

برخی از کتب فقهی مذهب شافعی :

{ تحفه المحتاج فی شرح المنهاج فی الاذان و الاقامه ۵ /۱۴۶ و حاشیه الجمل باب الاذان و الاقامه ۳ /۱۴۵ و حاشیه البجیرمی على الخطیب باب سنن الصلاه  ۴/۳۳۰ و  حاشیه البجیرمی على المنهج باب الاذان     ۲ / ۲۳۰  و الاقناع فی حل ألفاظ أبی شجاع ص ۲۱۵ و فتح المعین ۱ / ۲۸۰ }

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن