مذاهب و خطبه ها

دوری از قرآن و سنت عامل بروز فتنه های زمانه

آوای سنت: امام جمعه مسجد جامع نوغاب دوری از قرآن و سنت را از عوامل پیدایش فتنه های محتلف در سرزمین های اسلامی توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، مولانا خلیل الله مرتضایی در سخنانی وقایع و رویدادهای طبیعت خلقت مانند سیل، زلزله و پیدایش بیماری هایی از قبیل کرونا را از مصادیق عذاب در عالم هستی خواند و گفت: بنا به فرمایش قرآن کریم، امت مسلمان نباید تصور کنند که چون ایمان آورده اند از هرگونه آزمایش، فتنه و آسیب در امان خواهند ماند.

خصوصا امروز پیدایش فتنه و عذاب در سرزمین های اسلامی شدت پیدا کرده و همه این مصائب از کج روی ها نشئت می پذیرد. آمار تجاوز، طلاق و نزاع های منجر به قتل همگی ریشه در ترک فرائض و سنت های دین دارند.

هر قتلی که اتفاق می افتد منشاء آن به غرور و خودبینی بر می گردد. ده ها دلیل در یک طلاق نقش دارند که از جمله می توان به نبود اخلاق در زندگی، چشم هم چشمی و زیاده طلبی اشاره کرد. از دزدی، غیبت، دروغ و تهمت پرهیز نمی کنیم و دائما به نیرنگ و خیانت متوصل می شویم تا بلکه به پیشرفت برسیم، لذا به آنچه که موجب نارضایتی خدا و رسول می شود بیشتر وابسته می باشیم.

مولانا مرتضایی بی نمازی و ترک روزه و صدقات را از علل پریشان احوالی در مومنین یاد کرد و اظهار داشت: ظهور و بروز فتنه اشکل مختلفی دارد. عمل نشدن به فرامین قرآن و سنت و همچنین دنیاپرستی و علاقه به خواهشات نفسانی میان والدین، فامیل و بستگان ایجاد جدایی می کند. برخی طوایف ارتباطی با یکدیگر ندارند و اعضای نزدیک نسبت به یکدیگر غریبه شده اند.

احزاب تلاش می کنند تا نظرات خودشان را به کرسی بنشانند و تنها خود را بر حق می دانند. منیت باعث شده است که هر کسی خود را بهتر و برتر از سایرین بداند. در چنین شراطی که فتنه حرف اول را می زند باید به راهکارهای قرآنی پناه برد.

امام جمعه مسجد جامع نوغاب سیره انبیا و صالحین را نسحه شفابخش خلاصی از شر فتنه ها و اختلافات خانمانسوز برشمرد و عنوان کرد: عجیب نیست که اصحاب آن حضرت صلی الله علیه وآله وسلم بر هر نوع فتنه ای غالب می شدند، زیرا خود اهل اختلاف نبودند.

یهود و نصاری دست به هر کاری زدند تا آتش محبت اصحاب رضی الله عنهم نسبت به هم را خاموش کنند، اما آن مردان خدا ترس و پرهیزکار نسخه دین را از قرآن استخراج و توطئه ها را یکی پس از دیگری خنثی می کردند. تفکر به امروز و سرنوشتی که انتظار ما را می کشد بی شک هر فتنه ای را بی اثر خواهد کرد.

اگر در خلوت و تنهایی به سرانجام کار فکر کنیم اینهمه در غرق در تجمل خواهی و خود برتر بینی نخواهیم شد. اگر لحظه ای فکر کنیم که خانه ما همانی است که گذشتگان رفته اند برای تعلقات دنیوی با دیگران وارد خصومت نخواهیم شد.

مولانا مرتضایی تاکید ورزید: به جای اندوختن مالی که تا ابد نمی ماند دادن صدقه را جدی بگیریم. در انفاق و صدقه سهم مهمی نام آور شویم. مشارکت در کارهای عام المفعه را به ضرر خود و منافع اولاد و فرزندان ندانیم. در حدیث شریف آمده است که صدقه خشم الله را از سر مومن دفع می کند و مرگ مفاجات(ناگهانی) را از بین می برد. حتی با انفاق یک خرما هم می توان از عذاب جهنم نجات پیدا کرد.

رجال الله کسانی هستند که خدای متعال به ایشان احسان داشت. اهل علم و اهل دعوت همان محسنین می باشند که در نیمه های شب برای کل مسلمانان دست به دعا برمی دارند و این کاری است که از عهده هر انسانی بر می آید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن